Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Velikán Elbrus opět láká turisty

12.11.2006  |  zdroj: HN  |  175× přečteno      vytisknout článek

Lyžování a extrémní sporty na jihoruském Kavkazu

Elbrus, nejvyšší hora jihoruského Kavkazu, přitahoval milovníky turistiky z Československa už před desetiletími. Jedna z mála pětitisícovek, již mohl celkem běžně navštívit člověk ze socialistického bloku. Dnes chce oblast turisty zlákat zpět.
Elbrus, který je nejvyšší horou centrálního Kavkazu, leží na jihozápadě Ruska. Se svými 5642 m je nejvyšší ruskou horou, zároveň ho mnozí pokládají za nejvyšší místo Evropy. Už z dálky impozantní horský velikán má dva vrcholy, oba celoročně pokryté sněhem. Nejlepší podmínky pro lyžování jsou tu od listopadu do konce dubna, pěší turistiku lze provozovat celoročně.

Obavy a víza
"Před patnácti dvaceti lety sem jezdily z Československa plné autobusy. Teď je to slabší. Myslím ale, že vaši mladí naše hory opět pomalu objevují," říká Alexandr Červikov, instruktor lyžování a manažer hotelu Čeget v Těrskolu, poslední vesnici pod Elbrusem. Nevzhledná betonová budova, v níž pracuje, přivítala první hosty v 70. letech 20. století. Dnes stěží konkuruje penziónům, jež v posledních letech postavili místní podnikatelé.
"Za Sovětského svazu sem jezdilo mnohem více lidí," potvrdil majitel rodinného hotelu Chusejn Sottajev. Za poslední dva roky by ale Čechy spočítal na prstech rukou. "Nevím, co jim chybí, nabízíme internet, půjčovnu lyží i vybavení, servis jako na Západě. Asi se sem bojí, Rusko je Rusko."
Po otevření hranic na Západ Češi na Elbrus a okolí pozapomněli. Navíc jihoruský Kavkaz poznamenala válka v Čečensku a teroristické útoky v Beslanu a naposled v nedalekém Nalčiku. Čechům navíc zkomplikovalo návštěvu Ruska i zavedení víz.
Nyní se ale turisté na Elbrus opět vracejí. Byť je to přece jen svým způsobem návrat do socialismu. Lanovek je málo, jsou pomalé a s nekonečnými frontami, obsluha nevrlá, tratě neupravené. Chybějí třeba značené pěší túry pro rodiny s dětmi.

Freeride a heliskiing
Na druhou stranu nabízí Elbrus a okolí ne-opakovatelné momenty milovníkům extrémnějších druhů sportu. Desítky nedotčených svahů si v zimě užívají příznivci freeridu (lyžování ve volném terénu). Na své si přijdou i skialpinisté - na lyžích lze vyjít s horolezeckým vybavením nad hranici 5000 m. Kavkaz proslul rovněž heliskiingem, kdy vrtulník vyveze lyžaře do míst, kam by se jinak nedostali, a ti pak sjíždějí panenským terénem.
"Tratí na heliskiing máme kolem dvaceti třiceti, většinu jsme objevili sami. Hlavní jsou tři velké soutěsky kolem Elbrusu, kam může létat vrtulník, kde si může bezpečně sednout, a ty prozatím stačí," řekl Sultan
Kočkarov, který organizuje lyžování s vrtulníkem přes deset let. Heliskiing v Rusku je ve srovnání s Evropou či Kanadou mnohem levnější, navíc tu neplatí ekologické limity jako třeba v Alpách, zde jsou běžné i lety do 4000 m.

Horalé staví hotely
Před patnácti lety si Chusejn Sottajev pořídil u úpatí Elbrusu malý kiosek, prodával turistům a lyžařům občerstvení a potřeby do hor. Později se zmohl na restauraci, kam se chodilo na pravý kavkazský šašlik. Dnes provozuje rodinný hotel pro dvě desítky lidí. Horské vesnice pod Elbrusem se díky lidem jako Sottajev pomalu, ale jistě mění. Nevzhledné betonové odborářské hotely nahrazují moderní vysokohorské penzióny, ve kterých už není problém připojit se k internetu nebo objednat helikoptéru na extrémní lyžování.
"Lidé, kteří k nám jezdí, si už nestěžují na ubytovací podmínky. Vadí jim služby, především lanovky jsou v katastrofickém stavu," svěřil se majitel jednoho z desítek malých soukromých hotýlků v Těrskolu. Sottajev provozuje svůj hotel dva roky. V jeho těsné blízkosti vzniklo za posledních pět let více než deset podobných zařízení.

Hlavní problém: lanovky
Přírodní podmínky pro lyžování a rekreaci jsou zde srovnatelné s jinými evropskými velehorami, rozdíl je ve službách. Největším problémem jsou lanovky; patří státu a už čtvrt století chátrají. "Lanovek je tu katastrofický nedostatek. Když stojí člověk hodinu a půl ve frontě, aby se jednou za den dostal na vrchol, tak se mu to líbit nebude," kritizuje hoteliér Samat Mamukojev. Na Elbrus se prý staví nová lanová dráha už sedm let.
Letos v prosimci už začne zčásti jezdit, tvrdí Ruslan Firov, ministr turismu a lázeňství Kabardinsko-balkarské republiky, autonomní součásti Ruska. Dnes převezou všechny lanovky na území kavkazské republiky 1500 lidí za hodinu. Nová lanovka má mít kapacitu 2500 osob. "To tvrdí každou zimu," namítá podnikatel Chusejn Sottajev. Majitelé hotelů dokonce uvažují, že si lanovky postaví sami. "Pokud bude stavět soukromník, bude vše levnější a rychlejší, vložený rubl zůstane rublem a nezvýší se jeho cena pětkrát," naráží šéf administrace Elbruského regionu Uzijr Kurdanov na ruskou byrokracii.

Lyžování z 3850 m
Na Elbrus dnes vedou tři na sebe navazující lanovky. První začíná ve vesnici Azau a končí ve výšce 3000 m ve stanici Staryj Krugozor. Odtud pokračuje lanová dráha do stanice Mir, která je o 500 výškových metrů výš. V sezóně ještě funguje sedačková lanovka na stanici Gara Baši (3850 m).
O něco lépe je na tom se sjezdovkami a lanovkami nedaleký Čeget. Čtyřmi sedačkovými lanovkami se lyžaři dostanou až do 3050 m, odkud lze sjet po tratích o celkové délce asi 10 km. Čegetské sjezdovky patří k nejnáročnějším na světě, vyhlášená je černá trasa "Čegetské bugry" a na severní stěně sjezdovka Dollar, tu však často ohrožují laviny. Snowboardisté využívají širší jižní svah.
Z Elbrusu vede pouze jedna značená lyžařská trasa, která v podstatě kopíruje trasu lanovky na vrchol. Celková délka sjezdu se uvádí kolem 11 km, nejdelší sjezd mezi stanicí Azau a Staryj Krugozor má 2,5 km. Přitažlivost Elbrusu a kavkazských velikánů ale není ve značených trasách, znalci je oceňují především pro bezkonkurenční jízdu ve volném terénu.

Neorganizovaný rozvoj
Některé hlasy ale brzdí nadšení z narůstajícího turismu. V oblasti se rozvíjí až moc agresivně, tvrdí např. Uzijr Kurdanov, šéf administrace Elbruského regionu, kam patří pět vesnic včetně Těrskolu. "Na infrastrukturu, kterou máme, je příval turistů už více než dostatečný," říká. "Navíc sama příroda je u nás adaptovaná především na zemědělství. Desítky a stovky let vypásal svahy dobytek, pak se na nich snáze udržoval sníh. Dnes mají lidé jednodušší příjmy z rekreace a turismu, počty skotu se katastrofálně krátí. To přináší například častější laviny," tvrdí Uzijr Kurdanov. Když trávu nic nespase, poléhá a sníh po ní snadněji sklouzne. Laviny ničí lesy a ohrožují vesnice v údolí, silnice, ničí elektrickou síť.
Kurdanov zastává názor, že rozvoj turistiky je nutné řídit plánovaně. Do oblasti pod Elbrusem by měla vláda investovat milióny, dodává. "Na lanovky, infrastrukturu, drobná občerstvení, veřejné toalety." Velcí ruští investoři tvrdí, že zahraniční peníze v oblasti nejsou potřeba. Zatím ale podle Kurdanova nic neudělali a naopak situaci komplikují.
Elbruští podnikatelé postavili hotely většinou s pomocí bohatých spoluobčanů z Moskvy či Petrohradu, někteří se zadlužili u bank.

Nebezpečný výstup
Výzvou pro mnohé turisty je výstup na Elbrus. Ten však dokáže být zrádný. Letos zahynuly na jeho svazích dvě desítky lidí. Podle náčelníka místní horské služby Borise Tilova mohlo být obětí mnohem méně, kdyby lidé dodržovali základní pravidla pobytu ve velehorách. V zimě i v létě platí jedno - před výstupem na více než pětitisícovou horu je třeba se registrovat u záchranářů. Ti poskytnou základní informace o vybrané trase a počasí, doporučí vhodné oblečení a výstroj.
"Dva tři lidé zahynou na Elbrusu každoročně, ale dvacet - to tu ještě nebylo," říká Tilov. Elbrus podle něj není technicky náročná hora, zrádná je ale klimatickými podmínkami. Před každým výstupem na vrchol je potřeba prodělat několikadenní aklimatizaci.
"Na Elbrusu ve výšce 5000 m jsou stejné podmínky jako v Asii na Pamíru v 7000 m. Elbrus, to je 140 km2 ledu, je tam mnoho trhlin, nedostává se kyslíku, už ve 4000 m začínají vysokohorské nemoci," varuje Tilov. Desítky cizinců měly problémy, protože přecenily síly.
Počet zájemců o výstup na nejvyšší horu Ruska a Evropy se každoročně zvyšuje. V letních měsících se vydává na horu 200 až 300 lidí denně, ne všichni dosáhnou vrcholu. Záchranáři mají největší problémy s tzv. "divokými" turisty, kteří se nikde neregistrují a do hor chodí bez průvodců. "Až 90 procent smrtelných případů připadá právě na ně... Dnes mají všichni moderní vybavení, myslí si, jací jsou drsní profesionálové. Ale nejsou."
Češi patří ještě k těm zodpovědnějším. Horská služba zasahuje ročně asi u dvou stovek případů. Všechny záchranné práce jsou přitom bezplatné. "Je to ale drahá věc, chceme zavést systém, kdy by akce platily pojišťovny," přiznal Tilov.
 

AUTOR: MARTINA VAŠÍČKOVÁ

Jak se tam dostat
Zjednodušit cesty Čechů na Elbrus by měla i nová letecká linka, která se má v polovině listopadu otevřít mezi Prahou a Nalčikem. Na hranice Evropy a Asie by pak bylo možné se dostat za čtyři hodiny. Letecké společnosti Elbrus-Avia, která bude linku provozovat, patří také vrtulníky používané v oblasti k heliskiingu. V současnosti je třeba při leteckých cestách absolvovat minimálně jeden přestup, např. varianta z Prahy do Petrohradu a odtud do města Mineralnyje Vody přijde na zhruba 15 tisíc Kč včetně poplatků. Na Elbrus pořádají zájezdy i některé české specializované CK.

Informace
Horské turistice v oblasti se detailně věnuje český průvodce Centrální Kavkaz - Dombaj, Prielbrusie, Bezengi (Nakladatelství SKY 2006). Na 320 stranách naleznete popisy těch nejatraktivnějších turistických, trekových a horolezeckých túr. Vedle popisů túr a množství praktických informací naleznete v knize i mnoho fotografií, nákresy výstupových cest a výřezy map popisovaných oblastí v měřítku 1:100 000. Kniha získala prestižní ocenění na mezinárodní soutěži Tourmap 2006 - Jury Prix. K dostání je za 450 Kč.
Popis výstupu na Elbrus v češtině: www.adrex.cz

Ubytování
Hotely a penziony pod Elbrusem mají v současnosti celkovou kapacitu asi 3500 míst. Soukromých zařízení je dnes už mnohem více než státních. V době největšího návalu turistů navíc místní obyvatelé pronajímají vlastní byty. V létě se zde může jednorázově ubytovat až 5000 lidí. Ubytování pod Elbrusem přijde zhruba od 500 do 2500 korun na osobu a noc.

Do hor opatrně
Velkou slabostí Ruska jsou stále mapy. Existuje jen velmi málo dobrých map Elbrusu a okolí, mapy s trasami pro pěší nebo lyžaře nejsou vůbec. Horští vůdci jsou tak nezbytností. "Dříve porušovali pravidla i průvodci, dnes je to lepší, zvedá se jejich profesionalita," tvrdí Boris Tilov z místní horské služby. Mnoho lidí se v horách podle něj ztrácí po obědě. "Po jedné odpoledne se počasí rychle mění, západní vítr pak zahání lidi do zóny trhlin. Trhliny jsou tu sto, dvě stě metrů hluboké. Tam už nelze lidi ani najít, natož je vytáhnout," uvedl Tilov. Horští vůdci tato místa nejen znají, ale odhadnou i počasí.
"Během květnových svátků u nás zemřelo jedenáct lidí. Byl mráz kolem 50 stupňů, uragán, viditelnost nulová. Lidi šli nahoru, i když se jim řeklo, že se zhoršuje počasí. Průvodci s cizinci to pochopili a vrátili se, ostatní neposlechli," vylíčil nejtragičtější případ letošního roku Tilov.
Přitom v podstatě na celém kavkazském hřebenu funguje mobilní spojení. Záchranáři jsou schopni do 40 minut od nouzového signálu rozjet záchrannou akci. K dispozici mají vrtulník, sněžné skútry, terénní vozidla.
Před výstupem do hor je ale nutné se registrovat. Registrace nezabere více než deset minut, stanice záchranářů jsou u každého horského střediska a lanovky. K registraci stačí pas, turista musí také uvést cíl pochodu a dobu pobytu na hoře.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist