Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Rána pro přírodu i stát

11.05.2007  |  124× přečteno      vytisknout článek

Rána pro přírodu i stát

Zachování jedné z nejcennějších lokalit s více než dvěma desítkami kriticky ohrožených živočichů a rostlin a ušetření zbytečných výdajů státnímu rozpočtu - tak mohu vicehejtmanu Pardubického kraje Romanu Línkovi odpovědět na jeho sugestivní otázku, co že sleduji rozhodnutím neudělit výjimku pro stavbu plavebního stupně na pravém břehu Labe v Přelouči.
Odborné analýzy jednoznačně dokládají, že stavba kanálu by znamenala velký zásah a navíc by rozvoj vodní dopravy nezaručila. Místo drahých plavebních stupňů, které přírodu poškozují, je nutné hledat cesty, jak rozvíjet plavbu jinak. Vodní doprava je ekologická, jen když řeku a okolí nezničí. Proto v evropských státech začali přizpůsobovat lodě řekám, nikoli naopak.
U Přelouče je jasná i ekonomická argumentace. Státní rozpočet by přišel na více než dvě miliardy, doprava po Labi má však i podle optimistických prognóz dosáhnout v roce 2020 jen dvou miliónů tun zboží ročně. Paradoxem je, že již současné vytížení železnice v labském koridoru je 25násobkem tohoto objemu. A železnice přitom nabízí další volnou kapacitu - a ta je o řád vyšší než objem po Labi v onom roce 2020.
Navíc není jasné, jak bez poškození unikátního kaňonu zvýšit splavnost Labe mezi Děčínem a Hřenskem, která limituje celkové využívání labské cesty v mezinárodním kontextu. Stavba kanálu u Přelouče je proto klasickým případem salámové metody, kdy se od státu očekává investice, která ovšem kromě lukrativní zakázky pro stavební firmy žádný velký prospěch nepřinese.
Strana zelených má ve svém programu razantní omezení kamiónové dopravy a nástroje k tomu prosadila i do programu vlády. To na podléhání tlaku kamiónových přepravců skutečně nevypadá, že?
Éra velkých vodních děl už skončila. Místo otázky, jak zvýšit plavební hloubku na Labi, je třeba se ptát, zda a jak zvýšit přepravní objemy na vodní cestě. A právě takovou debatu je potřeba otevřít v tolikrát omílaném veřejném zájmu.

Martin Bursík
www.zeleni.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist