Kanada: velkolepá přehlídka přírodních krás

03.05.2008  |  133× přečteno      vytisknout článek

Kanada má celkem 14 památek zapsaných na Seznamu světového dědictví UNESCO, přičemž asi nepřekvapí, že většina z nich je přírodního charakteru.

Národní historická památka L’Anse aux Meadows byla na Seznam světového dědictví zapsána v roce 1978. Jméno památky pochází z francouzského výrazu L'Anse-aux-Méduses, což lze do češtiny přeložit jako Zátoka medúz. Jedná se o lokalitu na nejsevernějším cípu ostrova Newfoundland, na níž norská archeologická expedice v roce 1960 nalezla pozůstatky vikinského osídlení, které zde krátkou dobu existovalo kolem roku 1000. Jedná se o jedinou jednoznačně doloženou vikinskou osadu na americkém světadílu. Předpokládá se, že by se mohlo jednat o bájný Vinland Leifa Erikssona.

Národní park Nahanni leží v jihozápadní části Severozápadních teritorií a zahrnuje mimo jiné oblast Mackenzieho pohoří. Centrem parku jsou čtyři velké kaňony, kterými protéká řeka Jižní Nahanni. Jméno Nahanni pochází z řeči místních Indiánů a znamená duch. Na území parku se také nacházejí úchvatné, 100 metrů vysoké Virginské vodopády. Nahanni je též útočištěm medvědů, kamzíků, divokých ovcí, vlků, sobů, losů a dalších vzácných druhů savců. Zápis parku na Seznam UNESCO byl proveden již roku 1978.

Dinosaur Provincial Park leží v jihovýchodní Albertě a na Seznam světového dědictví UNESCO byl zapsán v roce 1979. Jedná se o jedno z nejbohatších nalezišt´ fosilií na světě. K největším atrakcím zde patří zkameněliny rostlin, škeblí, šneků, krokodýlů, želv, ryb a především dinosaurů. V roce 1884 objevil geolog J. B. Tyrrel první kostru dinosaura v této oblasti a na býčím spřežení ji dopravil do civilizace. Vědci neznámý druh pojmenovali Albertosaurus. Později zde paleontologové postupně objevili téměř šedesát druhů dinosaurů. Doposud byly odkryty desítky koster dinosaurů, stovky lebek a tisíce kostí, přičemž průzkumy zde stále pokračují.

Kluane / Wrangell-St Elias / Glacier Bay / Tatshenshini-Alsek, takto je na Seznamu světového dědictví zapsáno území o rozloze téměř dvojnásobně větší než je Česká republika. Jedná se o národní parky při kanadsko-americké hranici, ve státě Aljaška na americké straně a v provincii Britská Kolumbie a v Yukonském teritoriu na starně kanadské. Původní zápis byl proveden v roce 1979, v letech 1992 a 1994 došlo k jeho rozšíření. Jedním z důvodů uvedení celé oblasti pod ochranu UNESCO je přítomnost unikátního ledovcového masivu.

Head-Smashed-In Buffalo Jump je skalní sráz, který téměř 6000 let využívali indiáni k lovu bizonů. Bizoni zahnaní do této pasti padali ze skály z výšky 10 až 18 metrů a indiáni je pod srázem dobíjeli. Při lovu mistrně využívali vynikající orientaci v terénu a znalost chování bizonů. Tuto tradiční metodu lovu bizonů používaly indiánské kmeny z prérií kanadského a amerického západu. Podobných lokalit tak existovala celá řada, ale Head-Smashed-In Buffalo Jump patří mezi nejstarší, největší a nejzachovalejší. Roku 1968 prohlásila kanadská vláda toto místo za národní památku a v roce 1981 bylo zapsáno na Seznam světového dědictví.

Příště se seznámíme s dalšími kanadskými památkami UNESCO.