Nový druh velkého savce na naší planetě - nosorožec Cottonův

11.04.2010  |  228× přečteno      vytisknout článek

Nový druh velkého savce na naší planetě - nosorožec Cottonův

J. Robovský z PřF JU členem mezinárodního týmu zoologů / Výsledky publikoval prestižní PLos One

Mezinárodní tým zoologů, jehož členem je Mgr. Jan Robovský z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity, prokázal existenci nového (šestého) druhu nosorožce, který se stává nejvzácnějším savcem planety; vědci registrují existenci jen několika jedinců tohoto kriticky ohroženého druhu. Výsledky jejich studia byly nyní zveřejněny v prestižním americkém odborném časopise PLoS One.

Na světě žije v současnosti pět druhů nosorožců, tým zoologů z Austrálie, Srí Lanky a Česka ale nyní prokázal, že jsme na jednoho nosorožce zapomněli. Kriticky ohrožený "severní tuponosý nosorožec" ze středu afrického kontinentu je oproti nosorožci tuponosému z jižní Afriky natolik odlišný, že si zaslouží být samostatným druhem, tedy šestým nosorožcem naší planety.

Od nosorožce tuponosého se liší mnoha znaky - např. vnějším vzhledem, velikostí, tvarem zubů a lebky a také výraznými genetickými rozdíly, které naznačují jejich vzájemnou izolaci na nejméně jeden milion let.

Nosorožec Cottonův (Ceratotherium cottoni) se současně stává i nejvzácnějším savcem naší planety, neboť v současnosti víme o pouhých osmi žijících jedincích v lidské péči (pár v San Diegu, dva samci a čtyři samice v majetku Zoo Dvůr Králové) a nepotvrzené zprávy hovoří o několika divokých jedincích v jižním Súdánu. Čtyři královédvorští jedinci byli ke konci minulého roku dovezeni do rezervace Ol Pejeta v Keni, v rámci posledního pokusu o další rozmnožení tohoto kriticky ohroženého druhu.

Na rozpoznání samostatné druhové povahy nosorožce Cottonova se podílel známý australský zoolog Colin P. Groves, srílanský zoolog Prithiviraj Fernando a český zoolog Jan Robovský z Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity.

Detaily revize a objevu nosorožce budou zveřejněny v populárním článku v červnovém čísle časopisu Vesmír.

Časopis: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0009703