Bariérový útes ničí pesticidy

21.08.2011  |  zdroj: HN  |  26× přečteno      vytisknout článek

Velký bariérový útes v Austrálii devastují klimatické změny, ale i škodlivé chemikálie...

Jediný živý organismus viditelný z vesmíru je v ohrožení. Velký bariérový útes, síť více než 3000 útesů a 900 korálových ostrovů podél severovýchodního pobřeží Austrálie, poškozují kvanta chemikálií ze zemědělství, která znečišťují mořskou vodu.

Prostředky k hubení škůdců poškozují Velký bariérový útes podle nové zprávy australské vlády mnohem více, než se dosud soudilo. Pěstitelé by podle této studie, citované internetovými stránkami stanice BBC, měli s pesticidy nakládat opatrněji. Podle studie používá zhruba čtvrtina chovatelů dobytka a 12 procent producentů rostlin nepovolené chemikálie.

Zemědělci ale závěry odmítli. Tvrdí, že vychází ze starých údajů a věci se od té doby změnily.

V minulých letech vědci uváděli, že korály ohrožují především klimatické změny. Další nebezpečí pro útes představují hvězdice, které jej v posledních desetiletích doslova rozežírají. Jednou z příčin je úbytek přirozených nepřátel hvězdic - malých druhů žraloků.

Zpráva australské vlády ale konstatuje, že přinejmenším stejně vysoké riziko představují také pesticidy. Až 60 kilometrů uvnitř útesu se tyto chemikálie údajně nacházejí v množství, které je škodlivé.

Situaci zřejmě ještě zhoršily letošní povodně na severovýchodě Austrálie a cyklon Yasi, které škodlivé látky spláchly do moře.

Ochránci přírody již dříve vybízeli k omezení pesticidů a zákazu některých prostředků na ničení škůdců. Výrobci cukrové třtiny, které zpráva uvádí mezi hlavními viníky, ale tvrdí, že jiné stejně účinné prostředky na ochranu úrody k dispozici nejsou.

Velký bariérový útes je jedním z nejcennějších ekosystémů ve světovém měřítku. V roce 1981 byl přidán na seznam Světového kulturního dědictví a označen za jeden ze sedmi divů světa přírody. Útes představuje jednu z biologicky nejbohatších oblastí světa. Již dlouhou dobu se biologové snaží odhadnout jeho stáří. Úspěch se dostavil až letos, kdy geologický vrt dospěl do míst, kde se masa korálů stýká s podložím. Ukazuje, že útes je starý zhruba 600 tisíc let.