Antarktický ekosystém ohrožuje invaze rostlinných vetřelců

11.03.2012  |  zdroj: ČTK  |  26× přečteno      vytisknout článek

Antarktický ekosystém ohrožuje invaze rostlinných vetřelců

Neposkvrněný mrazivý kontinent Antarktida podle vědců ohrožuje invaze vetřelců. Nikoli ovšem z okolního vesmíru, ale z ostatních částí Země, odkud jsou sem zavlečeni v kapsách a batozích, napsala agentura Reuters.
    Semena a rostliny náhodně přinesené do Antarktidy turisty i vědci mohou znamenat zavlečení druhů, které by ohrozily přežití těch původních v jemně vyváženém ekosystému.

Invazivní "vetřelecké" rostliny patří k největším hrozbám Antarktidy, zvláště v době, kdy klimatické změny ledový kontinent oteplují, uvádí vědecká zpráva publikovaná dnes v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences Journal.

Každý rok loděmi a letadly navštíví Antarktidu více než 33.000 turistů a 7000 vědců. Studie návštěvníků zjistila, že mnozí z nich s sebou nosí semena rostlin ze zemí, které už navštívili. Vědci v rámci studie vysávali vysavačem kapsy návštěvníků, záložky na kalhotách či rukávech, podrážky bot i vnitřek jejich batohů a s pomocí pinzet vybírali náhodně uvízlá semena. Každý člověk v průměru měl na sobě či u sebe více než devět rostlinných semen.

Mezi zavlečenými semeny byl například islandský mák Papaver nudicaule, kostřava rákosovitá (Festuca arundinacea) či lipnice roční (Poa annua). Všechny jsou schopné růst v chladném klimatu a tudíž v Antarktidě.
    Studie, která byla první svého druhu, prozkoumala tisícovku návštěvníků Antarktidy v letech 2007 až 2008. Trvalo téměř tři roky, než vědci identifikovali všechny druhy nalezených semen, přiřadili je k rostlinám a posoudili jejich možný dopad na ledový kontinent.