Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jak se recykluje nákladní Volvo?

22.11.2011  |  67× přečteno      vytisknout článek

Jak se recykluje nákladní Volvo?

Nákladní automobil, který právě opustil výrobní linku nemusí být zas až tak nový, jak se zdá. Jednu třetina z jeho celkové hmotnosti totiž tvoří recyklované kovy. Alespoň v případě vozů společnosti Volvo Trucks.

Švédská společnost do svého výrobního systému zahrnuje recyklaci starých nákladních vozů, přičemž staré se stává novým v rámci udržitelného procesu, který přináší výhody ekonomické i ekologické.

Každý starý nákladní automobil značky Volvo tak může být užitečný i po té, co skončila jeho životnost. Díly, které jsou v dobrém stavu, jsou prodány na trhu s použitými součástkami. Všechny ostatní materiály, které nemohou být prodány, jsou uloženy do kontejnerů označených zvlášť pro železo, hliník, mosaz, měď, plast, hořlavé materiály a tak dále.

Všechny díly, které jsou příliš opotřebovány, jsou odeslány na přetavení nebo do spalovny a jsou tak využity pro výrobu nových dílů nebo jsou alespoň užitečné pro systém dálkového vytápění fungující ve Švédsku. Žádná část rozmontovaného vozu neskončí na skládce.

Každý nový nákladní automobil značky Volvo je již od počátku navrhován a vyráběn s ohledem na svou budoucí demontáž a recyklaci. Proto jsou například pro uchycení kabeláže a hadic používány plastové spony namísto kovových, které jsou mnohem hůře demontovatelné.

Zhruba 50 % tepaného železa použitého na nových vozech pochází z recyklovaného kovu a v případě litiny se jedná o impozantních 97 %. Vzhledem k tomu, že k výrobě dílů z recyklovaných materiálů je zapotřebí méně energie než v případě nových surovin, má tento postup pozitivní dopad na životní prostředí. V případě, že je některých kovů nedostatek a jejich ceny rostou je recyklace výhodná i finančně.

V současnosti je recyklováno něco málo přes 90 % vyřazených nákladních vozů značky Volvo. Při recyklaci vozu řady FH je k zpětnému použití získáno více než devět tun různých materiálů.

Všechny promáčknuté a zkorodované panely jsou označeny žlutou šipkou a identifikačním číslem vozu ještě před demontáží. Po ní jsou umístěny v kontejneru, na němž je rovněž identifikační číslo vozu. U každé jednotlivé části, která by mohla být ještě prodána, musí být možné dohledat výrobní sérii, rok výroby a přesný typ vozu, z nějž byla součástka demontována.

Jednoduše řečeno, jsou nákladní vozy demontovány od přídě k zádi. Tým mechaniků, který na nich pracuje nemá vždy jednoduchou práci a občas musí bojovat se zarezlými šrouby. Ke slovu se tak dostává bruska a svářecí hořák.

Rozebrat jeden vůz a vyčistit všechny demontované součástky, které mají být prodány, trvá sehranému týmu zhruba šest až sedm dní. V jedné dílně je ročně rozmontováno zhruba 30 až 40 nákladních vozidel.

Proces recyklace lze sledovat na demontáži nákladního vozu Volvo FH 460 Euro 3 z roku 2002. Dny tohoto vozu, který najel přes 1 milion kilometrů, jsou již sečteny a ve Volvo Truck Center nedaleko Göteborgu je stejně jako řada jiných vozidel demontován na jednotlivé komponenty.

Kabina tohoto Volva FH je po provedené kontrole v dobrém stav. Bude tedy vyčištěna a prodána na trhu s použitými díly.Více než desetileté kabiny bývají prodávány jen zřídka a většinou jsou roztaveny a využity k výrobě nových kovových komponentů.

Kabina je z vozu demontovaná včetně vnitřního vybavení. Palubní deska, přístroje, volant, sedadla obložení stěn a stropu i všechny elektronické součásti jsou z ní odstraněny až poté, co byla oddělena od šasi. Všechny tyto díly se prodávají jednotlivě, pokud jsou v dostatečně dobrém stavu. Zbývající části jsou recyklovány.

Po sejmutí kabiny a jejím odstrojení následuje vyjmutí převodovky, motoru a náprav. Převodovky a zadní nápravy jsou často odeslány na repasi a následně prodány. V případě motoru je kompletní přestavba příliš drahá a navíc jsou ve většině případů v dobrém stavu. Motory jsou tedy vyčištěny a prodány stejně jako jiné komponenty.

Toxické materiály, jako je například kapalina z chladicího systému nebo motorový olej, jsou z vozu vypuštěny do speciálních kontejnerů a odeslány k likvidaci.

Nákladní vozy Volvo jsou navrženy tak, aby bylo možné separovat a recyklovat materiály použité pro jejich výrobu. Přibližně 87 % nákladního vozu tvoří kov, hlavně železo a hliník. Po zahrnutí plastových a gumových částí je recyklovatelných 85 - 95 % vozu.

Na podporu recyklačního procesu jsou k dispozici téměř pro všechny modely návody na odstrojení vozu, které jsou dobrým vodítkem pro recyklaci materiálů. Obsahují pokyny, jak vůz odstrojit, jakož i vysvětlení barevných označení různých částí, která identifikují použitý materiál. Recyklace vozů Volvo je zajištěna v místě prodeje, a to podpisem smluv s místními partnery. Tím jsou zajištěny ty nejlepší podmínky pro všechny zúčastněné strany i to, že materiály použité při výrobě vozu mohou být znovu použity.

ZDROJ: www.auto.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Inisoft s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist