Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Příroda do učebny nepřijde, žáci chodí za ní

05.10.2011  |  17× přečteno      vytisknout článek

Příroda do učebny nepřijde, žáci chodí za ní

Také máte pocit, že dnešní děti tráví mnohem více času u počítače než venku v přírodě a pomalu už nepoznají pampelišku od kopretiny? Pro některé učitele je to jeden z důvodů, proč se se svými žáky účastní výukových programů v přírodě. Pokud si ale představujete klasickou "školu v přírodě", je na čase vaši představu přehodnotit.

Terénní výukové programy nejsou jen procházkami na čerstvém vzduchu. Žáci se v přírodě učí konkrétní poznatky z biologie, geografie, ekologie, chemie - a to přímo na "místě činu", kde se přírodní procesy odehrávají. Navíc jsou vedeni k tomu, aby o tom, co venku vidí, samostatně přemýšleli a aby společně objevovali vzájemné vazby v přírodě. Kateřina Kováčová, učitelka ze Základní školy ve Smidarech v Královéhradeckém kraji, oceňuje na výuce v přírodě především její názornost: "Přínos vidíme v práci přímo v terénu, děti mají informace z učebnic a do přírody se jim to už tolik nepromítne. Líbila se mi práce ve skupinkách, žáci společně hledali řešení, měli možnost vyjádřit názor a zeptat se."

Mají učitelé vůbec čas připravit pro své žáky pestrý program, který je zároveň zaujme i naučí?
Nároky kladené na učitele nejsou malé - žáci by si často přáli kamarádského pohodáře, jejich rodiče pedagoga, který dobře připraví jejich děti na další zkoušky, a vedení školy zodpovědného a tvůrčího zaměstnance, který kromě kvalitní výuky vyplňuje včas i veškeré potřebné dokumenty. Přes to všechno zvládají učitelé připravovat i různé akce, které jsou i nad rámec obvyklé výuky - na školách probíhají různé projektové dny, Den Země a jiné nápadité aktivity.

Specifikum terénních výukových programů však spočívá v tom, že žáci v jejich průběhu reagují na nejrůznější podněty, se kterými se setkají a které na ně působí. Výuka se tím stává náročnější, neboť ji ovlivňuje poměrně mnoho nepředvídatelných situací, na které musí učitel umět vhodně zareagovat. Příprava výuky v terénu tak často přesahuje běžnou přípravu na vyučování: "Bohužel není v našich časových možnostech něco takového chystat. Ztrácíme spoustu času administrativními povinnostmi a pak nám nezbývá čas ani energie programy v přírodě vytvořit. Proto jsme rádi, že existují organizace, které nám v tomhle pomůžou a tento nedostatek odstraní," uvádí Jitka Tarabová, učitelka z Biskupského gymnázia v Brně.

Organizacemi, které tyto vzdělávací programy v přírodě nejčastěji připravují, jsou střediska ekologické výchovy - neziskové organizace, které se přípravou výuky o přírodě zabývají dlouhodobě a systematicky.

"Naše výukové programy Za Naturou na túru byly vymyšleny tak, aby žáky vtáhly do zákulisí chráněných území - žáci odhalují, co se v území chrání a proč. Věříme, že pokud žáci například pochopí, proč se přou rybáři s ochránci přírody o využívání rybníků, budou schopni utvořit si názor na podobné spory při jiné příležitosti," říká Martina Kulíková z občanského sdružení Apus, organizace, která nabízí v celé republice výukové programy v chráněných územích, a dodává: "Učitelé na programech připravených středisky ekologické výchovy oceňují jejich propracovanost, zkušenosti a znalosti lektorů a jejich práci s dětmi, která je postavena na principu motivace - nikoli známkami jako ve třídě, ale na snaze probudit v nich touhu objevitelů."

Výukové programy se prostřednictvím nejrůznějších aktivit věnují konkrétnímu tématu či prostředí - žáci mohou pod vedením zkušeného lektora zkoumat například rašeliniště, pátrat po identitě tajemného chráněného živočicha nebo se snaží přijít na to, kam se poděly tzv. černé lesy z okolí Voděradských bučin.

Na projektu Za Naturou na túru se spojilo několik ekovýchovných organizací s občanským sdružením Apus a podařilo se jim vytvořit síť dvaceti pěti výukových programů v celé republice. Tento projekt tak slouží jako zajímavý průřez tématy a přístupy, které terénní výuka dnešním dětem nabízí.

Školy, které budou mít o terénní výukové programy zájem, mohou vzít své žáky do přírody i během letošního září a října. V těchto měsících budou mít možnost vybrat si z programů, které se nabízejí zdarma v Plzeňském, Ústeckém, Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Pardubickém a Jihomoravském kraji a také na Vysočině.

Více o výukových programech Za Naturou na túru na stránkách projektu www.zanaturou.cz.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist