Komunitou podporované zemědělství
Dne 6. listopadu 2015 se v Olomouci uskutečnilo první národní setkání komunitou podporovaného zemědělství v České republice. O tento systém přímého odbytu potravin, který se masivně šíří Evropou, stoupá zájem i u nás.
Skupina lidí dá zemědělci na začátku sezony peníze a ten jim pak v průběhu celého roku dodává, co mu na statku vyroste. Nemusí se znát, ale dohodnou se, že si budou navzájem věřit. Takhle nějak ve zkratce se dá popsat systém komunitou podporovaného zemědělství (KPZ). Jeho úspěch dnes potvrzují tisíce farem ve Francii, USA, Velké Británii a dnes už i dvě desítky sedláků a potravinových komunit v České republice. Má řadu podob - od městských společenství, které si sami pro sebe pěstují zeleninu, až po zemědělce, kterým odbyt přes KPZ dokáže významně vylepšit ekonomickou stabilitu farmy. Zdánlivě jednoduchý systém nabízí oběma stranám víc, než se na první pohled zdá.
Komunitou podporované zemědělství se v různých obdobách začalo šířit po světě v posledních dekádách minulého století. V 60. letech vznikaly spotřebitelské skupiny s přímou vazbou na zemědělce v Japonsku, rychle následovala Evropa a USA. Důvodem byla reakce na intenzivní industrializaci výroby potravin - poptávka po potravinách bez chemie a neanonymní původ potravin. Slovo Teikei, jak se systém KPZ označuje v Japonsku, v překladu znamená doslova ,,jídlo s tváří zemědělce". Dnes systém KPZ v řadě míst napomáhá decentralizaci potravinářského výrobního řetězce a posiluje postavení a nezávislost zejména drobných zemědělců vůči distribučním systémům třetích stran. Rychle stoupající obliba KPZ po celém světě potvrzuje, že je to cesta výhodná. ,,Odběratelům se v kápézetkách říká podílníci," vysvětluje Jan Valeška, jeden ze zakladatelů Asociace místních potravinových iniciativ (AMPI), která stojí za rozvojem komunitou podporovaného zemědělství v České republice, ,,každý, kdo se zaváže k dlouhodobému odběru potravin, se totiž podílí přímo, bez žádných dalších zprostředkovatelů, na ekonomice farmy. Přestáváte být pouhým spotřebitelem, se sedlákem uzavíráte dlouhodobou dohodu postavenou na partnerství. A hlavně na vzájemném sdílení rizik i přínosů. To v současné době běžné spotřebitelsko-odběratelské vztahy nenabízí."