Plzeň zahájila projekt elektromobility se sedmi velkoměsty Evropy
Plzeň zahájila ojedinělý projekt ZeEUS na řešení elektromobility městské hromadné dopravy. Účastní se ho spolu se sedmi velkými západoevropskými městy. V Plzni budou od jara 2015 do konce roku 2016 testovány dva bateriové elektrobusy z dílen Škody Electric, jejichž výrobu a provoz podpoří EU. Další inovativní řešení představí Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Stockholm a Cagliari. ČTK to dnes řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek.
Na projektu ZeEUS se podílí 40 partnerů - provozovatelé MHD, univerzity i dodavatelé. Jeho rozpočet je 22,5 milionu eur (asi 620 milionů Kč) a EU na něj dá 13,5 milionu eur. Cílem je otestovat různá řešení a typy elektrických vozů v různých klimatických a geografických podmínkách.
Projekt bude vyhodnocen na jaře 2017. "Poté si města začnou vzájemně vyměňovat data a zkušenosti," řekl Šilhánek. Některá města mají se zahájením projektu problém. Nemohou sehnat vozy a domluvit se. Plzeň je v předstihu a začíná mít dobré jméno, uvedl. Plzeň má postavené dva elektrobusy a staví nabíjecí stanici. "Největší problém dnes představuje připojení stanice na síť, dobudování infrastruktury a hlavně povolení, razítka a různé souhlasy vlastníků pozemků," řekl Šilhánek.
Plzeň je podle něj díky projektu "jednoznačně v předstihu ve vztahu ke středo- a východoevropským městům". "V ČR i ostatní dopravní podniky jsou velmi progresivní, inovativní v elektromobilitě a patří mezi špičku," uvedl ředitel. To je dáno velkou tradicí autobusové a trolejbusové dopravy a velkým know-how výrobců vozidel i opraven.
Bateriový elektrobus může být pro plzeňského výrobce zajímavým produktem. "Ale dneska je možná ještě předčasné dělat závěry, že jsou tou správnou budoucností," uvedl ředitel. Všechna města, dopravní podniky i výrobci se o ně zajímají, ale není stanoven žádný standard, kudy se evropské vozy budou ubírat. Navíc řešení jsou hodně různorodá a nemohou se srovnávat. Nejsou mnohdy ani odzkoušená, takže mnozí provozovatelé k tomu přistupují velmi opatrně, a když chtějí pořizovat elektrobusy, tak na vybrané linky a v omezené míře. Cena závisí na výbavě, dojezdu a způsobu dobíjení. Je srovnatelná s trolejbusem.
Bateriový elektrobus Škody Electric si už vyzkoušela některá česká města a byl i v Polsku. "Jízdní vlastnosti i technické parametry hodnotí velmi kladně," uvedl Šilhánek. O vozy je zájem i v Německu a Polsku a připravují se tendry. Jezdí už místy v pravidelném provozu, ale pořád jde o jednotky vozů.
Václav Prokš