Čtvrtek, 18. dubna 2024

Plzeň zahájila projekt elektromobility se sedmi velkoměsty Evropy

Plzeň zahájila projekt elektromobility se sedmi velkoměsty Evropy

Plzeň zahájila ojedinělý projekt ZeEUS na řešení elektromobility městské hromadné dopravy. Účastní se ho spolu se sedmi velkými západoevropskými městy. V Plzni budou od jara 2015 do konce roku 2016 testovány dva bateriové elektrobusy z dílen Škody Electric, jejichž výrobu a provoz podpoří EU. Další inovativní řešení představí Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Stockholm a Cagliari. ČTK to dnes řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek.

Na projektu ZeEUS se podílí 40 partnerů - provozovatelé MHD, univerzity i dodavatelé. Jeho rozpočet je 22,5 milionu eur (asi 620 milionů Kč) a EU na něj dá 13,5 milionu eur. Cílem je otestovat různá řešení a typy elektrických vozů v různých klimatických a geografických podmínkách.

Projekt bude vyhodnocen na jaře 2017. "Poté si města začnou vzájemně vyměňovat data a zkušenosti," řekl Šilhánek. Některá města mají se zahájením projektu problém. Nemohou sehnat vozy a domluvit se. Plzeň je v předstihu a začíná mít dobré jméno, uvedl. Plzeň má postavené dva elektrobusy a staví nabíjecí stanici. "Největší problém dnes představuje připojení stanice na síť, dobudování infrastruktury a hlavně povolení, razítka a různé souhlasy vlastníků pozemků," řekl Šilhánek.

Plzeň je podle něj díky projektu "jednoznačně v předstihu ve vztahu ke středo- a východoevropským městům". "V ČR i ostatní dopravní podniky jsou velmi progresivní, inovativní v elektromobilitě a patří mezi špičku," uvedl ředitel. To je dáno velkou tradicí autobusové a trolejbusové dopravy a velkým know-how výrobců vozidel i opraven.

Bateriový elektrobus může být pro plzeňského výrobce zajímavým produktem. "Ale dneska je možná ještě předčasné dělat závěry, že jsou tou správnou budoucností," uvedl ředitel. Všechna města, dopravní podniky i výrobci se o ně zajímají, ale není stanoven žádný standard, kudy se evropské vozy budou ubírat. Navíc řešení jsou hodně různorodá a nemohou se srovnávat. Nejsou mnohdy ani odzkoušená, takže mnozí provozovatelé k tomu přistupují velmi opatrně, a když chtějí pořizovat elektrobusy, tak na vybrané linky a v omezené míře. Cena závisí na výbavě, dojezdu a způsobu dobíjení. Je srovnatelná s trolejbusem.

Bateriový elektrobus Škody Electric si už vyzkoušela některá česká města a byl i v Polsku. "Jízdní vlastnosti i technické parametry hodnotí velmi kladně," uvedl Šilhánek. O vozy je zájem i v Německu a Polsku a připravují se tendry. Jezdí už místy v pravidelném provozu, ale pořád jde o jednotky vozů.
Václav Prokš

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů