Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Pozdě, ale přece

11.03.2003  |  123× přečteno      vytisknout článek

Pozdě, ale přece Od března 2003 platí zákaz plavby pro staré tankery, přesněji řečeno pro cisternové lodi pro přepravu ropy typu \"monocasco\". Jde o lodi, kde ložný prostor tvoří celá spodní část trupu. Napříště žádná takováto loď nebude smět připlout do žádného přístavu anebo na jeho rejdu anebo do terminálu v zemích EU. Jde o rozhodnutí Evropské komise, které se dlouho připravovalo a k jehož urychlenému přijetí bohužel musela přispět havárie tankeru Prestige a následná ekonomická a ekologická pohroma. Rozhodnutí EK sice ještě formálně vyžaduje schválení Evropským parlamentem a Radou Evropy, ale nikdo nepochybuje o tom, že tyto orgány zastávají stejnou pozici. Zabránit dalším katastrofám lodí přepravujících ropu, ale také ropné oleje, použité oleje, zemní plyn anebo dehet, se nyní stalo v EU prioritou ekologické politiky. Vychází se přitom z expertíz odborníků, kteří poukazují na velká rizika, jež s sebou nese přeprava uvedených nákladů: jde o snadno hořlavé uhlovodany, jež jsou navíc a vysoce viskózní a schopné způsobovat dlouhodobé, ne-li trvalé znečištění prostředí, v němž se ocitnou. Rada ministrů zemí EU jedná též o dalším opatření, které logicky navazuje na předchozí a jehož uvedení v život bude po případu Prestige urychleno. Půjde o stanovení data, po němž už staré typy cisternových lodí nebudou smět vůbec plout, i kdyby měly převážet i méně riskantní náklady .než je ropa. Nejstarší a největší ropné tankery, tj. lodě starší než 23 let a s hmotností nad 20 tisíc tun při přepravě ropy a těžkých olejů anebo nad 30 tisíc tun při přepravě jiných nákladů, nebudou smět připlouvat do přístavů v zemích EU už počínaje rokem 2005 a nikoliv až od roku 2007, jak se s tím původně počítalo. Od roku 2005 také tato plavidla budou vyřazována z provozu. Toto vyřazování se v další fázi bude vztahovat i na menší lodě. A to nikoliv teprve od roku 2015 - jak se původně plánovalo - nýbrž už od roku 2010. . Třetím opatřením, jehož přijetí uspíšila katastrofa způsobená lodí Prestige, bude to, v jehož duchu budou od letošního března starší tankery s bezkomorovou konstrukcí podrobovány v evropských přístavech zpřísněným technickým inspekcím prováděným podle procedury CAS, které jsou zaměřeny především na strukturálně-konstrukční aspekty plavidel, a jsou velmi důkladné. ZDROJ: TECHNIK


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist