Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Večerník plus - Spor o stavbu jezů na Labi

20.06.2003  |  130× přečteno      vytisknout článek

Večerník plus - Spor o stavbu jezů na Labi Moderátor (Kateřina Blechová): Spor o stavbu jezů na Labi stále pokračuje. Stavbou dvou jezů u Ústí nad Labem a Děčína prosazují zastánci vodní dopravy. Nízký stav vody totiž až třetinu dní v roce brání tomu, aby lodě mohly být plně naloženy nebo vůbec nedovolí, aby vypluly. Proto stavbě jezu jsou naopak ekologičtí aktivisté i profesionální ochránci přírody. Náklad, který uveze 47 kamionů nebo vlak s 25 vagóny, pojme jediná loď. To je hlavní argument zastánců lodní dopravy. Jak tvrdí, vodní doprava je ekologická a levná. Jaroslav Foldyna /ČSSD/, zástupce hejtmana, Krajský úřad Ústí nad Labem: Tady jde o určitý segment dopravy, který zajišťuje českému národnímu hospodářství vývoz a dovoz, který v zásadě je o několik euro levnější než to, co jede po silnici nebo na kolejích. Doprava po Labi je ale závislá na přízni počasí. Když je sucho, hladina řeky klesá a lodě nemohou jezdit. Proto chtějí zastánci vodní dopravy postavit na řece jezy. Ty mají zaručit, že Labe bude splavné po celý rok. Magdalena Konvičková, Ministerstvo dopravy ČR: Stát pochopitelně musí mít zájem, aby zboží z bodu A do bodu B se dostalo, pokud možno co nejkratší, nejlevnější a ekologicky nejpřijatelnější formou. Jaroslav Foldyna /ČSSD/, zástupce hejtmana, Krajský úřad Ústí nad Labem: Celá Evropská unie, celý svět se snaží ekologicky dopravovat zboží. Proti jezům se od první chvíle staví především ekologičtí aktivisté. Podle nich jezy zničí kolony vzácných rostlin a způsobí vyhynutí bobrů a vyder, kteří se po letech v řece novu usadili. Karel Bureš, Hydroprojekt, a.s.: Pokud má být na Labi zachována plavba, není jiné možnosti. Jan Dostál, sdružení Arnika: Není to šetrné vodní dílo. Na tomto úseku nelze zrealizovat šetrné vodní dílo. Projektanti jezů tvrdí, že pro ochranu přírody udělali maximum. Miroslav Šourek, Hydroprojekt, a.s.: Ustoupili jsme až na maximální možnou mez, která ještě vyhoví plavebním podmínkám. Werner Hentschel, Správa CHKO Labské pískovce: Každý jez je zásahem do přírody. Jan Dostál, sdružení Arnika: Biologické a jiné průzkumy prokázaly, že tyto jezy by Labe výrazně poškodily. Magdalena Konvičková, Ministerstvo dopravy ČR: Podle mého soudu dnes ta stavba nebo dnes ten projekt už je daleko více projektem ekologickým než projektem technickým. Karel Bureš, Hydroprojekt, a.s.: Dále snižovat výšku stupňů není možné, pak už zbývá jediné, stupně nepostavit a nechat plavbu na Labi zaniknout. Ekologům dnes nevadí ani tak to, že by se hladina Labe zvedla. Nejhorší podle nich je, že by přestala kolísat. Jan Dostál, sdružení Arnika: A je nezbytné proto, aby některé druhy rostlin a živočichů vůbec mohly na tomto úseku přežít. Odpůrci jezů souhlasí s tím, že nejnovější projekty jsou k přírodě mnohem šetrnější než ty původní. Podle nich ale prostě nejsou potřeba. Werner Hentschel, Správa CHKO Labské pískovce: Osobně si myslím, že do budoucna lodní doprava v rozsahu, který v současné době je, je vyhovující. Rozhodně nebude tolik komodit, které by bylo možné po vodě dopravovat. Jádrem sporu mezi ekology a zastánci dopravy po Labi je různý na budoucnost říční plavby. Ekologové tvrdí, že vodní doprava ztrácí v celém světě na významu. Magdalena Konvičková, Ministerstvo dopravy ČR: Pokud by to byla investice ztracená, tak by nebylo možné vložit jedinou korunu do přípravy této stavby. Petr Kašík, Svaz dopravy ČR: Pomůže to všem občanům tohoto státu, pomůže to rejdařům, pomůže to i průmyslu. Jan Dostál, sdružení Arnika: My si myslíme, vzhledem ke světovému vývoji říční dopravy, že Labe nebo respektive labská vodní cesta by zanikala a upadala nadále i přesto, že by se tady vodní díla postavila. Werner Hentschel, Správa CHKO Labské pískovce: Z hlediska hodnot krajinného rázu a hodnot přírodních je to zásah, který jednoznačně vychází na ne. Petr Kašík, Svaz dopravy ČR: Já jsem přesvědčený, že zapadnou do přírody tak, že se do budoucna ani nepozná. Jan Dostál, sdružení Arnika: Budeme se i nadále snažit, aby tato vodní díla v prostředním v Prostředním Žlebu a Malém Březně nebyla postavena. O tom, zda se jezy stavět budou nebo ne, rozhodne nejspíše ministerstvo životního prostředí. Když řekne jezům ne, podepíše podle zastánců vodní dopravy ortel pro řadu českých dovozů a vývozců. Ti jsou přesvědčeni, že ve chvíli, kdy Česká plavba padne, zvýší německá železnice okamžitě ceny. Zdroj: Televize ČT1 Relace: Večerník Autor: Jan Stuchlík Moderátor: Kateřina Blechová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist