Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Stane-li se z Labe \"dálnice\", dostane poslední ránu

02.12.2003  |  123× přečteno      vytisknout článek

Stane-li se z Labe \ Vodní doprava je prý za všech okolností  ekologická  . Alespoň to tvrdí stavitelé betonových jezů a rejdaři, vydatně podporováni některými poslanci. Tak vydatně, že poslanec Jaromír Schling ve sněmovně dokonce navrhl, aby na tuzemských vodních cestách neplatil zákon o  ochraně   přírody  . Jinými slovy, dálnici pro lodě je potřeba postavit, ať to pro přírodu znamená cokoli.
Skutečnost je ale složitější. Vodní doprava je  ekologická  , nepřináší-li další rozvoj devastaci říčních ekosystémů. To je u nás možné zařídit jen těžko. České řeky jsou malé, mělké a aby jimi projely větší lodě, potřebují razantní zásah. Tím bývá prohloubení koryta a stavba jezů - takových, jako se navrhují na dolním Labi. Právě tento úsek je příkladem, kdy by budování vodních děl zasadilo řece poslední ránu.
Jezy odstraní dynamiku řeky - z posledního přirozeného úseku dolního Labe by se stala \"dálnice pro lodě\". Změní se rychlost proudění, zaniknou rozdíly mezi tůněmi, slepými rameny a rychle tekoucí vodou. Zmizí kolísání hladiny, na které je vázána řada rostlin i živočichů. Řeka by tak přišla o pestrost, pro niž je celoevropským unikátem. Obětí se stane domov bobrů, orla mořského, ledňáčka a řady dalších druhů.
Pokud sněmovnou projde návrh poslance Schlinga, dostanou takové stavby na našich řekách zelenou. Mimo jiné proto, že přesunou nemalé peníze ze státního rozpočtu místním stavebním firmám. Přitom právě jezy na Labi označil Nejvyšší kontrolní úřad i Světová banka za ekonomicky neodůvodněné.
Obě instituce potvrdily, že projekt se státu finančně nevrátí. Zkušenosti z Německa, které má podstatně lepší podmínky pro říční lodní dopravu, dokládají dlouhodobý pokles zájmu a Německo neuvažuje o splavnění středního toku Labe. Po obou březích Labe vede navíc železnice s kapacitou, která vysoko přesahuje současné i předpokládané objemy dopravy.
V Evropě vítězí trend přizpůsobovat lodě řece, nikoli naopak. Zkusme to také u nás. Je to rozhodně  ekologičtější  (a také ekonomicky výhodnější ) než další tuny betonu.
Autor je  ministrem   životního   prostředí 
ZDROJ: HN


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist