Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jezy na Labi by prospěly celému regionu

12.01.2004  |  126× přečteno      vytisknout článek

Jezy na Labi by prospěly celému regionu

Debata o vodní dopravě a výstavbě jezů na Labi často pomíjí problémy dopravy na česko-německém pomezí jako celku.
Vytížení dopravních spojení v dopravě z Čech do Německa se odhaduje na 70 procent. Železnice podél Labe je na hranici kapacity a navíc má být na pět let, kvůli rekonstrukci v úseku Pirna - Drážďany, pouze jednokolejná. Přitom se očekává, že do roku 2015 naroste doprava na českoněmecké hranici o 137 procent (údaj ze studie pro německou vládu).
To tedy znamená, že celý zvýšený objem přepravy v řádu 12 až 14 miliónů tun by měla přepravit automobilová doprava. Odborníci i politici v Německu se proto oprávněně obávají dopravního kolapsu. Otázkou totiž už nebude, jakým druhem dopravy se zboží dostane k zákazníkovi, ale zda se zboží k zákazníkovi vůbec dostane.
Navíc je nutné počítat s podstatným zdražením silniční dopravy, protože v rámci preferování železniční a vodní dopravy Německo zavádí mýtné ve výši 12 až 14 eurocentů za kilometr. To je ale pouze začátek regulačního procesu, v roce 2015 by mýtné mělo podle odborných studií činit 40 eurocentů za kilometr.
Samotné mýtné tedy bude dražší než dnešní cena dopravy do německých námořních západoevropských přístavů. Cena dopravy se přenese v České republice do cen výrobků, do dováženého a vyváženého zboží. Sníží se konkurenceschopnost české ekonomiky s dopadem na zaměstnanost a životní úroveň.
Částečné odlehčení by proto přineslo lepší využití labské vodní cesty, kde se přepravní potenciál pro české zboží odhaduje v rozmezí dvou až čtyř miliónů tun ročně. Pro srovnání je třeba uvést, že železnice dnes na labském koridoru dopravuje rovněž čtyři milióny tun ročně. Vzhledem k lepším ekologickým parametrům vodní dopravy oproti silniční to v případě využití vodní dopravy při omezené kapacitě železnice znamená vypustit do ovzduší pouze pětinu emisí oxidů siřičitého, uhličitého a dusíku, tedy škodlivin, kterými by nákladní automobily při nevyužití vodní dopravy na Labi zatížily životní prostředí.
Právě tato fakta by měla být vzata v úvahu při hodnocení ekonomických a ekologických aspektů vodní dopravy a investic do tohoto oboru. Z dat je zřejmé, že problém využití řek pro dopravu je značně zpolitizován. Patrné to je zejména na německé politické scéně.
Ovšem někteří čeští politici a hnutí tento trend s úspěchem přenášejí i na tuzemské politické kolbiště. Je to však činnost v neprospěch české ekonomiky a také ochrany životního prostředí v celém regionu.
Autor je místopředsedou Krajské hospodářské komory Ústeckého kraje

ZDROJ: HN


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
S tím se nedá souhlasit!
Vážený pane místopředsedo,
věřím, že Vaše argumenty nejsou smyšlené,ale i přesto s Vámi nemohu souhlasit. V první řadě si myslím, že tyto argumenty, které uvádíte, nejsou nic nového pod sluncem, ale že to jsou snad jediné páky pro tuto výstavbu. Dále bychom se mohli bavit o nutnosti zvyšování přepravy atd.
Přesto si ale nemyslím, že je výstavba kaskády natolik podstatná, aby kvůli ní muselo být v ohrožení poměrně velké množství chráněných druhů rostlin a živočichů! Tyto druhy organizmů, o kterých se bavíme jsou velmi citlivé na změny ekosystémů, ve kterých sídlí. Výstavba kaskády se téměř rovná rozhodnutím o jejich vyhubení z těchto vzácných polabských lokalit. Neberu Vám Váš názor, ale vezměte v potaz fakt, že se Česká republika tímto činem řadí daleko za celosvětovou úroveň. Proč by tedy jinak existovaly mezinárodní smlouvy na ochranu druhů a ekosystémů? Je to jen proto, že si lidé na celém světě uvědomují hrůzné činy, kterých se dříve dopouštěli. Ale na rozdíl od nás se z těchto činů poučili!
vloženo: 21.01.2004 14:56     vložil: Radim Ježek Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist