Mikrob elektrický, vodivý

07.07.2005  |  zdroj: EKONOM  |  124× přečteno      vytisknout článek

Mikrob elektrický, vodivý Týmu mikrobiologů z University of Massachusetts se v rámci výzkumu financovaného americkým Úřadem pro energetiku podařilo objevit vodivé struktury, které vytváří mikroorganismus Geobacter. Jde o tenké (o průměru 3-5 nanometrů) a neuvěřitelně dlouhé (tisícinásobky průměru, tedy řádově mikrometrůetry) nanovodiče. Geobacter má díky těmto vláknům jedinečnou schopnost přenášet elektrony ven z buňky, na minerály, obsahující nějaký kov (které jsou přirozenou součástí většiny půd). Tato schopnost mu umožňuje žít v podmínkách chudých na kyslík - a je podstatou jeho čistících schopností.

Geobacter byl objeven v roce 1987 v bahnitém dně americké řeky Potomac. Tento nepatrný organismus, který je široce rozšířen v půdě a vodních sedimentech, má rozsáhlé čistící schopnosti: používá se k odstraňování nafty nebo také třeba uranu z kontaminovaných spodních vod. Vědci si dělají naděje, že by v budoucnu mohl přispět ke vzniku generátorů energie z obnovitelných zdrojů. Očekává se, že poznatky o elektrických schopnostech této bakterie bude možno uplatnit také v oblasti nanotechnologií při výrobě materiálů a zařízení extrémně malých rozměrů. Cílenou úpravou DNA sekvencí Geobacteru bude totiž možné produkovat nanovodiče různých vlastností a funkcí. Nové struktury by se také mohly stát součástí senzorů využitelných v oblasti detekce znečišťujících látek.