Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Coca-Cola bojuje o lepší image

25.10.2005  |  zdroj: Podniky a trhy  |  133× přečteno      vytisknout článek

Coca-Cola bojuje o lepší image Voda nad zlato. S reálnými dopady této parafráze známého rčení se musí potýkat Coca-Cola a další světové nápojářské a potravinářské koncerny. Bez vody nemohou existovat - tato surovina je však v pro ně klíčových oblastech rozvoje velmi citlivým i nedostatkovým zbožím. A tak firmy vymýšlejí strategie, aby napravily svou image bezohledných vykořisťovatelů vodních zdrojů.
Vesnice v Indii trpí nedostatkem vody, protože ji Coca-Cola odčerpává pro své blízké tovární provozy. Pesticidy v nápojích, za něž sice nakonec koncern primárně nemohl, však přesto vyvolaly mezinárodní pobouření. To jsou některé z výtek, které ekologové adresují světovému gigantu a přitvrzují kampaň proti němu. Etický problém se týká jak toho, že firma prodává surovinu, jejímž nedostatkem lidé v dané oblasti trpí, tak i obrovských objemů vody, které spotřebovává při výrobě.
Bouřlivý rozvoj například v Indii, Číně či v některých zemích Latinské Ameriky velí globálním firmám, aby se vrhaly do třetího světa. Ten jim na rozdíl od stagnující Evropy zatím zaručuje silný růst. Trend potvrzují i včerejší výsledky Coca-Coly ve třetím čtvrtletí. Zisk firmy poskočil o 37 procent na 1,28 miliardy dolarů. Na téměř osmiprocentním růstu tržeb ve výši 6,04 miliardy dolarů se z celých 30 procent podílela Asie.
Jenže koncerny tam nepřinášejí jen investice, ale i problémy s celosvětovým přesahem. Nedávno proto přišla Coca-Cola se strategií vodního hospodářství, kterou vydala v rámci své třetí výroční zprávy o stavu životního prostředí.
"Museli jsme tuto ožehavou otázku řešit, jinak by ona vyřešila nás," komentoval situaci koncernu Jeff Seabright z Coca-Coly pro časopis The Economist. Obavy jsou namístě - mamutí rozměr koncernu z něj dělá i mamutí cíl. Příkladem - pro Coca-Colu neblahým - může být mnohaletá celosvětová kampaň ekologických organizací spojená s bojkotem proti další obří firmě Nestlé z osmdesátých let. Koncern prodával a masívně propagoval svá prášková kojenecká mléka v zemích, kde ženy nejen těžko chápaly návody k použití, ale navíc měly i špatný přístup ke zdrojům pitné vody, v níž se musí výrobky rozpustit.
Ekologové Nestlé obviňovali ze smrti statisíců dětí na podvýživu - dosáhli nakonec celosvětové regulace prodeje tohoto zboží včetně zásadního obratu v politice Nestlé.
Koncern, který je světovou jedničkou v produkci balených vod, se v posledních pěti letech chlubí v pravidelných zprávách šetřením vodou v provozech, recyklací, ochranou vodních zdrojů nebo vzdělávacími projekty v Africe, Asii i Latinské Americe.
Podobnou politiku nastolila i Coca-Cola. O šest procent snížila v roce 2004 spotřebu vody na výrobu jednoho litru nápoje - z 2,9 litru v roce 2003 na 2,72 litru. Konkrétně v Indii se pokouší všechny provozy převést na dávno známou technologii využití dešťové vody z monzunů a použitou vodu dál recyklovat. Ekologové jsou ale zatím opatrní a vyčkávají, jaké změny budou následovat dál.
A negativní image už začíná nést své ovoce - Coca-Cole hrozí, že kvůli etice přijde o kontrakty s řadou amerických univerzit. Ty už v několika případech přešly ke konkurenci, a to k PepsiCo, největšímu rivalovi na trhu.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist