Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Česko a Německo oživí labskou vodní cestu

24.08.2006  |  zdroj: Právo  |  132× přečteno      vytisknout článek

Česko a Německo oživí labskou vodní cestu

Obnoví se celoroční splavnost řeky z ČR až do Hamburku * U Děčína nový jez

Labe by mělo být od roku 2010 splavné z Děčína až do Hamburku nejméně 345 dní v roce. Vyplývá to ze společného prohlášení, které podepsala ministerstva dopravy obou zemí s cílem oživit tuto vodní cestu, po níž se zboží plaví už tisíc let.
„Německá strana se zavázala zajistit na úseku Labe mezi Geesthachtem u Hamburku a Drážďany plavební hloubku 1,60 metru a mezi Drážďany a Schönou 1,50 metru. Stejná minimální hloubka bude dosažena také na českém úseku labské vodní cesty poté, co se vybuduje nový plavební stupeň v Děčíně,“ sdělila mluvčí ministerstva dopravy (MD) Marcela Žižková.
Zajištěno má být podle MD i doplutí plavidel dále do vnitrozemí. V této souvislosti bude prodloužena labská vodní cesta až do Pardubic. Obě strany přitom dospěly k závěru, že to nebude možné zvládnout pouhými úpravami plavidel, ale nutná je změna infrastruktury. „O průběhu příprav a realizaci projektů se budou české a německé ministerstvo pravidelně informovat. Koordinovaně chtějí postupovat také při zpracovávání odborných studií a údržbových pracích na Labi,“ uvedla Žižková.
O zakázky by v budoucnu loďaři nouzi mít neměli, vždyť lodní doprava je až desetkrát levnější než silniční. Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) předpokládá, že v roce 2010 by se mohlo po Labi přepravit nejméně 1,2 miliónu tun zboží, o třetinu více než nyní.

Pětimiliardová investice

Děčínský plavební stupeň se bude nacházet na okraji města bezprostředně před přístavem Loubí směrem do Německa. Hlavními objekty projektu jsou jez s plavební komorou na levém břehu Labe pod železniční tratí, a vodní elektrárna na pravém břehu, vedle silnice do Hřenska. Elektrárna bude ročně vyrábět téměř 73 000 MWh elektrické energie, což postačí k zásobování všech děčínských domácností a úřadů.
Na otázku Práva, kolik si realizace projektu vyžádá peněz, odpověděl už dříve ředitel ŘVC Miroslav Šefara: „Vlastní jezová část by měla být postavena za 3,7 miliardy a vodní elektrárna za 1,4 miliardy korun. Vynaložené peníze by se ale mohly vrátit již za dvanáct let.“
Původně se měly na dolním Labi budovat dva jezy - v Malém Březnu a Prostředním Žlebu. Tento záměr schválila už vláda Miloše Zemana a termín dokončení tehdy stanovila na rok 2007.

Vleklé spory s ekology

Přípravné práce musely být ale zastaveny, když se v březnu 2001 k projektu negativně vyslovilo ministerstvo životního prostředí. To tvrdilo, že stavba jezů by poškodila unikátní přírodu řeky a ohrozila desítky druhů chráněných živočichů a rostlin.
Loni se ministr dopravy Milan Šimonovský a šéf resortu životního prostředí Libor Ambrozek konečně shodli alespoň na kompromisní variantě - postavit pouze jeden jez poblíž česko-německé hranice. Problémem ovšem je, že tak padl záměr udržet splavnost Labe nejméně 345 dnů v roce i směrem do českého vnitrozemí. V případě nedostatku vody se tedy bude zboží z Děčína či Lovosic muset rozvážet po železnici či silnici.
V současné době probíhá hodnocení vlivu projektu děčínského jezu na životní prostředí (EIA). To by podle Šefary mohlo být ukončeno koncem letošního roku. Pak bude následovat územní a stavební řízení. Pokud vše půjde hladce, pustí se stavbaři do díla koncem roku 2007 a jez by skutečně mohl začít sloužit v roce 2010.


Jiří Novotný


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist