Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Mimoúrovňová vodní křižovatka na Labi

15.10.2006  |  194× přečteno      vytisknout článek

Dává „zelenou“ ekologicky čisté a ekonomické přepravě nepospíchajících nákladů a ulehčuje tak přeplněným dálnicím

Na nejdůležitější vnitrozemské vodní tepně mezi Hannoverem a Berlínem, v návaznosti na přístavy Severního a Baltského moře vznikla totální rekonstrukcí Středozemního a Havelského kanálu moderní průplavní síť dlouhá 1075 km, který dává „zelenou“ ekologicky čisté a ekonomické přepravě nepospíchajících nákladů a ulehčuje tak přeplněným dálnicím. Nultým kilometrem, z něhož na západ vede kilometráž Středozemního kanálu a na východ Labsko-havelský kanál, je unikátní mimoúrovňová vodní křižovatka u Magdeburgu.

Ojedinělé inženýrské dílo sestávající z 918 m dlouhého kanálového mostu s šířkou plavební dráhy 32 m a hloubkou 4,25 m, a dvou nových tzv. úsporných plavebních komor Hohenwarthe a Rothensee, bylo slavnostně otevřeno a uvedeno do provozu 10. října 2003. Do té doby (po víc jak 60 let) musely čluny při plavbě z Berlína do Hannoveru z Havelského kanálu nejprve sestoupit plavební komorou Niergripp na hladinu Labe, obeplout Magdeburg proti proudu a komorou Rothensee vystoupat do Mittellandkanalu. Komory omezovaly délku plavidel na 82 m. Dnes mohou díky kanálovému mostu a oběma novým komorám bez zdržování plynule proplouvat mezi oběma kanály ve výšce 19 metrů nad normální hladinou Labe motorové čluny do délky 110 m nebo tlačné soupravy dlouhé až 185 m (se šířkou do 11,4 m) s ponorem do 2,8 m (tj.plavidla kategorie I-12). Nová úsporná komora Rothensee pak umožňuje lodím plujícím po Labi (z toho profitují i česká plavidla) z Labe vystoupat do Středozemského kanálu a celé vnitrozemské sítě EU.

Kanálový most přes Labe sestává ze tří polí: z příhradové části dlouhé 228 m, která se klene nad Labem, ocelového žlabu 690 m dlouhého na 16 rozvidlených betonových pilířích směrem k Magdeburgu, a na vjezdovém poli směrem k Berlínu, uloženém v tělese násypu. Na stavbu v letech 1998 – 2003 se spotřebovalo 24 000 t oceli a 68 000 m3 speciálního betonu. Celkovou délkou 918 m je nejdelším vodním mostem světa. Stavební konsorcium Bilfinger/Berger muselo řešit nevšední úkoly: ocelový svařovaný žlab, spočívající jen u střední sekce přes Labe, nesou na pilířích válcová a čočková ložiska zatížená hmotností 13 500 t, umožňující změnu roztažnosti konstrukce vlivem měnící se teploty. V napojení na pilíře krajní sekce pak dilataci musí vyrovnávat speciální labyrintové a plasty dokonale těsněné přechody. Dále bylo nutno speciálními tlumiči eliminovat možnost zemětřesení. V západní sekci mostu muselo být zřízeno přepadové zařízení, schopné v případě velké vody v kanálu přepouštět do Labe 44 m3/s. Most se podařilo architektům začlenit do krajiny, a tak jeho konstrukci i provoz sledují denně davy turistů z výchozího bodu v obci Hohenwarthe, kde je zřízeno informační středisko s dokumenty a modely o postupu a funkci stavby.

Úsporná komora Hohenwarthe sestává ze dvou paralelních komor dlouhých 190 m se šíří 12,5 m, schopných zdvíhat plavidla do výšky 18,5 m. Vjezdová vrata se spouštějí vertikálně hydraulikou, výjezdová vrata o hmotnosti 40 t mají tradiční segmentové otevírání. Voda je pro úspornost z plné komory vypouštěna a přečerpávána etapovitě do obřích přilehlých stupňovitých betonových nádrží, a při plnění zase napouštěna, což vede k úspoře až 60 % vody, oproti tradičním plavebním komorám stejného objemu. Komory jsou ovládány z dispečinku ve věži, který řídí jednosměrné vplouvání na kanálový most. Podobně je vybavena i komora Rothensee, jen s jednou komorou, vybudovaná během 50 měsíců.

Jen v bývalé východní zóně Německa bylo nutno zdvihnout nebo nově vybudovat 90 silničních a železničních mostů přes rekonstruované úseky kanálu Labe-Havela. Úzké oblouky trasy byly napřímeny, koryto prohloubeno minimálně na 4 m, šířka v místech se skloněnými břehy rozšířena minimálně na 55 m. Projektanti byli zavázáni k tomu, aby co nejméně narušili ekosystém povodí, zejména pak 43 000 ha lužních lesů v Brandenburgu, kde ochránci přírody střeží osud černých čápů a bobrů, kteří se sem v průběhu desetiletí znovu nastěhovali. Vybudování centrální vnitroplavební křižovatky podporované z části z fondů EU přišlo zhruba na 20 miliard eur.

1 - Kanálový most z pohledu od Hohenwarthe (foto Tůma)
2 - Letecký pohled na Wasserstrassenkreutz Magdeburg od komory Rothensee přes kanálový most, zcela vzadu komory Hohenwartha
3 - Tlačené soulodí dlouhé 135 m proplouvá žlabem kanálového mostu (foto Tůma)
4 - Střední sekce kanálového mostu s nultým kilometrem
5 - Dvojitá úsporná komora Hohenwartha s přilehlými nádržemi

http://www.stavebni-forum.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist