Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Z Pardubic do Hamburku 870 km po vodní cestě

09.03.2007  |  zdroj: Haló noviny  |  153× přečteno      vytisknout článek

Z Pardubic do Hamburku 870 km po vodní cestě

PARDUBICE - Jedním z prioritních úkolů české ekonomiky do budoucna je splavnění Labe do Pardubic.

Třebaže o této skoro pohádkové vizi bylo řešeno a napsáno dost, záměr je jasný. Umožnit, vedle lepších plavebních podmínek, prodloužení vodní cesty tak, aby sloužila k dopravě cestujících a zboží z krajského města až do Hamburku. Do roku 2011 by totiž firma Skanska měla splavnit Labe také z Chvaletic, kde byla až dosud konečná plavidel, do Pardubic. Vodní cesta by se prodloužila až do německého přístavu na 870 kilometrů.

Tyto priority byly stanoveny na základě vývoje české ekonomiky v kontextu s ekonomikou evropskou a světovou, kdy se čeští podnikatelé snaží o co největší uplatnění na trzích. A k tomu by měla sloužit spolehlivá a zároveň levná lodní doprava. Vodní přeprava je levnější u běžného zboží až o polovinu, u nadměrných nákladů až desetkrát. Je prakticky beznehodová - ve vnitrozemské nákladní vodní dopravě na Labi registrujeme za poslední tři roky pouhých šest nehod a žádné úmrtí. Znečištění je ojedinělé, řekl šéf Ředitelství vodních cest ČR Miroslav Šefara.

Projekt splavnění Labe do Pardubic by měl labskou vodní cestu prodloužit o 24 km až do nového nákladního přístavu v Pardubicích, resp. Až o 33 km pro rekreační plavbu do Kunětic. Tato vodní cesta je součástí sítě transevropské dopravní sítě (TEN-T) a jejich 246 km od Pardubic až k naší státní hranici s Německem je důležitou součástí IV. Transevropského koridoru.

Projekt má přirozeně i odpůrce v řadách pseudoochránců přírody, kterým je přednější kdejaký živočich, ale na dopady například tranzitní silniční dopravy tak hlasitě nepoukazují. Přitom právě vodní cesta může napomoci mj. zmenšit dopady dopravy na obyvatele. Kupříkladu přeprava nadměrných nákladů, která zatěžovala silniční síť, je možná po vodní cestě. Ekologové poukazují na to, že budou zničena slepá ramena řeky, kde přežívají chráněné druhy rostlin a živočichů. Stavba by měla procházet přes biocentrum Slavíkovy ostrovy, které leží přibližně kilometr od Přelouče. Obava o případnou likvidaci evropsky cenné populace motýla modráska očkovaného je podle Michaela Kousala ze Svobody zvířat za Hradce Králové důležitější...

Nutná bude úprava říčního koryta tak, aby v něm mohly plout i velké lodě, což si vyžádá náklady zhruba dvou miliard korun. Za dvě miliardy má vzniknout u Přelouče více než tříkilometrový kanál, nová plavební komora s vraty či nová přemostění. Obří stavbu financuje stát, resp. Státní fond dopravní infrastruktury. Splavnění Labe je pro Pardubický kraj prioritou. Skanska by měla začít stavět letos a v červnu 2011 bychom měli dílo otevírat, řekl na nedávném semináři odborníků v této oblasti, který se konal v Pardubicích, krajský radní pro dopravu Ivo Toman (ODS).

Na pardubickém velkém překladišti by se měl vykládat a nakládat materiál z vlaků a kamionů. Nedaleko Svítkova mezi Labem a železničním koridorem by mělo stát velké logistickém centrum. Ve stádiu řešení je železniční vlečka do přístavu. Uvažuje se, zda bude lepší vést ji z hlavního nádraží v Pardubicích nebo z Rosic nad Labem, informoval Haló noviny poslanec, krajský a městský zastupitel za KSČM Václav Snopek. Podle něj by měla být výhodou i malá vzdálenost letiště od přístavu. Jak dále uvedl, splavnění Labe bude prospěšné pro rozvoj průmyslu, podnikání, obchodu, turistiky i pro životní prostředí. Do první plavby z Pardubic toho bude třeba hodně vykonat. Zejména se budou muset činit stavbaři u Přelouče, kde musí vzniknout plavební kanál v délce 3150 metrů po pravém břehu Labe a plavební komora. Nové podmínky si vyžádají stavbu nového velína. Součástí stavby jsou také dva mosty, jeden přes plavební kanál a druhý přes Labe. Důležitá bude také asi 800 metrů dlouhá přeložka silnice mezi Přeloučí a obcí Břehy a zhruba stejný úsek silnice do Lohenic, dodal Snopek.

7. března 2007, Jiří ČERNÝ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist