Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Změna klimatu určuje mořskou politiku EU

23.07.2007  |  zdroj: Logistika  |  129× přečteno      vytisknout článek

Změna klimatu určuje mořskou politiku EU Námořní hospodářství musí brát v úvahu změny klimatu, jakož i snahy po ekologicky udržitelném rozvoji, potvrdila to německá spolková kancléřka Angela Merkelová při otevření nedávné dvoudenní mořské konference EU v Brémách. EU se nesmí soustřeďovat jen na ekonomické využívání oceánů, podtrhla kancléřka a poukázala na cíl EU stát se předjezdcem v ochraně klimatu. Do roku 2020 se mají emise v EU snížit o 20 %. Prezident EK José Manuel Barosso označil za těžiště mořské politiky EU zlepšení konkurenční schopnosti evropských přístavů. Ochrana mořského prostředí musí ale zůstat v popředí. Cílem je podporovat hospodářský rozvoj bez dalšího zhoršování mořského prostředí. Během konference debatovalo 400 účastníků o budoucí mořské politice EU. Podkladem pro diskusi byla Zelená kniha EK, předložená v létě 2006. Závěry brémské konference se mají odrazit ve Sdělení a v akčním plánu pro integrovanou mořskou politiku. S jejím zveřejněním počítá úřad EU letos v říjnu. Spolkový ministr dopravy Wolfgang Tiefensee zdůraznil, že spolková vláda podpoří návrhy Komise, aby námořní doprava byla začleněna do obchodu s emisemi. Pravidla pro obchod s emisemi by musela být ale celosvětově závazná, aby se vyloučilo narušování konkurence. Ministr sdělil, že u lodních paliv se má během deseti let zaměnit palivo se sírou na ekologicky přijatelnou lodní naftu. Nejdříve musejí členské země EU najít jednotnou linii a potom mají toto téma otevřít na půdě mezinárodní námořní organizace v rámci systému OSN IMO.

Budou pravidla EU pro šrotování námořních lodí - Na plážích v Bangladéši a Indii jsou zaměstnány desetitisíce lidí tím, že demontují vysloužilé lodě - za lidsky nedůstojných podmínek a bez ohledu na životní prostředí. EK to chce změnit. "EU má za povinnost chránit zdraví a bezpečnost lidí zaměstnaných v této oblasti a omezovat zatížení životního prostředí," řekl komisař EU pro životní prostředí Stavros Dimas. Požadavek vyplývá mimo jiné i z toho, že více než třetinou světové obchodní flotily disponují rejdaři, sídlící v EU. Podle čísel EU se každý rok sešrotuje mezi 200 a 600 loděmi o tonáži přes 2000 t - dvě třetiny z toho v Indii a v Bangladéši. Protože v nadcházejícím období se bude vyřazovat množství jednostěnných tankerů, je možné, že do roku 2010 stoupne počet lodí k sešrotování na cca 800.

Rejdaři a vrakovací firmy dělají s vyřazovanými plavidly dobré obchody. V důsledku čínského hladu po surovinách šla cena tuny lodní oceli z někdejších 100 až 200 na nynějších 500 USD. Za velký tanker o nosnosti 300 tis. t, jehož ocel váží 45 tis. t, dostane prodávající kolem 9 mil. USD (cca 180 mil. Kč). Vysoce problematické je, že hlavně starší lodě obsahují mnoho látek, jejichž likvidace je v EU přísně regulována a je drahá. Jde např. o asbest, PSB, TBT, olovo, kadmium, arzén, zinek a chrom a velká množství oleje a olejové pěny. Vývoz nebezpečných látek do rozvojových zemí je podle práva EU ilegální. Tento zákaz se dá jen obtížně kontrolovat - konstatuje Zelená kniha EU o této problematice. V systému OSN se sice v rámci mezinárodní námořní organizace IMO projednává úmluva o bezpečné a ekologicky zdravé recyklaci lodí, která má řešit zacházení s loděmi k sešrotování, ale ta bude teprve schvalována v letech 2008/2009 a následně bude vstupovat v platnost. Tak dlouho nechce EK čekat. Ve své Zelené knize navrhuje, aby šrotování, přátelské vůči životnímu prostředí, bylo finančně podporováno. Z delšího pohledu je však Dimas pro uplatnění principu způsobitele. Jinými slovy - odpovědnost by byla na majiteli lodi a za přijatelné šrotování by se platilo. Zelená kniha má být v těchto dnech zveřejněna na internetu a do 20. září se budou přijímat náměty k této záležitosti na e-adrese: ship-dismantling@ec.europa.eu.

Přístavní politika EU má podporovat investice - V říjnu má EK předložit své představy o přístavní politice. Sdělil to dopravní komisař J. Barrot na European Sea Ports (ESPO) Conference ve španělském Algecirasu. Barrot spatřuje jako nezbytné předpoklady pro rozvoj evropských přístavů "vizi, brašnu nástrojů a dialog". Bez intenzivního dialogu s veřejností bude sotva možné rozjet co nejrychleji výstavbu přístavů. Bude třeba, aby se veřejnosti lépe než dosud sděloval význam námořních přístavů pro růst hospodářství v Evropě. Vedle výstavby nových přístavů a terminálů se musí již z důvodů ochrany životního prostředí vyčerpat všechny možnosti růstu produktivity. Komisař zde vidí možnosti v "nových formách partnerství" mezi všemi zúčastněnými v dopravním řetězci. Hlavní úkol politiky spatřuje J. Barrot v podpoře investiční a inovační připravenosti. K tomu bude nezbytné vytvořit jednotné podmínky pro hospodářskou soutěž. Proto má Sdělení komise, avizované na říjen, obsahovat zásady pro státní podporu. Dále se předpokládá rozšíření průhledných předpisů k financování přístavů na všechny námořní přístavy. Pokud jde o výběrová řízení pro překládkové a jiné přístavní služby, směřuje Komise k tomu neiniciovat speciální směrnici a místo toho uplatnit všeobecné právo EU. Konečně chce Komise zjednodušit administrativní pochody v námořní dopravě.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist