Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Šest přístavů - jeden partner

10.03.2008  |  zdroj: Logistika  |  144× přečteno      vytisknout článek

Šest přístavů - jeden partner V roce 2002 vznikla v Děčíně firma Česko-Saské přístavy (ČSP) jako dceřiná firma Saských přístavů Horní Labe v Drážďanech (SBO) s přístavy na Labi v Děčíně a Lovosicích. Mateřská firma SBO vlastní saské přístavy v Drážďanech, Riese a Torgau.

V roce 2005 byl do tohoto svazku začleněn Průmyslový přístav Rosslau ve Spolkové zemi Sasko-Anhaltsko (IHR). Tak byla vytvořena síť polabských přístavů jako trimodálních logistických center poskytujících bezdiskriminační přechod zboží mezi železniční, silniční a vodní dopravou včetně skladování, spedice a dalších služeb. Stoprocentním vlastníkem těchto přístavů je spolkový Svobodný stát Sasko.

V těchto labských přístavech bylo loni přeloženo 2,67 mil. t zboží, což je 9% meziroční nárůst. Podstatný přírůstek překladu byl docílen v Německu - 8,5 %. To bylo podmíněno rozsáhlými opatřeními pro zlepšení splavnosti Labe po změně vládní garnitury v SRN, která se snaží ekologickou vodní dopravu více využívat a čelit tak enormnímu nárůstu automobilové nákladní dopravy. V ČSP bylo přeloženo o 6,5 % zboží více. Česká část svazku profitovala z nárůstu poptávky po logistických službách, v oblasti vodní dopravy však na rozdíl od sousedního Německa stagnují nepříznivé plavební podmínky na úseku od hranice se SRN do Ústí nad Labem s následným odchodem části české flotily do zahraničí a tak české přístavy přes značný zájem o ekologické přepravy po vodě nemohou tuto potřebu uspokojit.

V zájmu většího zapojení ekologické vodní dopravy jako alternativy k automobilové dopravě provozuje SBO s partnerskými podniky Labskou kontejnerovou linku (ECL 2000) mezi Riesou a Hamburkem. V roce 2007 byla rozšířena i na přístavy v České republice pod označením ETS (Ecological Transport Service). SBO čelí nedostatku lodního prostoru nasazením charterovaných plavidel ve vlastní režii, která pendlují na trase Lovosice - Děčín - Drážďany - Riesa - Torgau - Rosslau.

Vinou nedostatku lodí nemohl být ČSP ani dalšími českými subjekty ve větším rozsahu uskutečňován překlad kontejnerů. To je v rozporu s vývojem u SBO a na všech západoevropských vodních cestách, kde se vodní doprava dokázala zapojit právě do přeprav kontejnerů zejména do námořních přístavů. Při tom je Hamburk nejdůležitějším kontejnerovým přístavem v Evropě pro dopravu mezi Východní Evropou, Baltickou oblastí a Čínou. Tyto přepravy se každých pět let zdvojnásobují, loni byl přírůstek překladu kontejnerů v Hamburku 11,6 %. SBO loni přeložila přes 33 tis. kontejnerů s ročním nárůstem 25 %. Vodní dopravou bylo přepraveno na 7 tis. kontejnerů.

Důležitým úkolem vnitrozemských přístavů je i překládka zásilek, jejichž rozměry a hmotnost neumožňovaly technicky a ekonomicky volbu jiného druhu transportu a tak jsou efektivně dopravovány po vodě. Zde nejvíce profilují přístavy Drážďany a Lovosice.

Pro rok 2008 připravuje skupina SBO s partnerskými přístavy a rejdaři z obou zemí realizaci projektu pro rozvoj ekologické vodní dopravy v EU v rámci programu Marco Polo, kdy je na provoz lodní dopravy spolu s překladem poskytována dotace z fondů EU. Program počítá mimo jiné i s postupným zlepšením plavebních podmínek na německém i českém Labi. Program je koncipován na 4 roky a jeho lepší využití na české straně zablokoval zatím stop na uvažované zlepšení plavebních ponorů na Labi.

Přístavy pracují pro budoucnost - v Lovosicích bylo vybudováno velkokapacitní silo pro skladování a přípravu surovin na výrobu bioetanolu, v Drážďanech nová přístavní poloha RO-RO pro expedici těžkých nákladů po Labi bez použití nákladné jeřábové techniky, ČSP plánuje pro zlepšení efektivnosti lomené dopravy vodní dopravou a následně železnicí vybudování meziskladovací kapacity v Děčíně a také chce rozšířit železniční napojení Lovosického přístavu pro vyšší zapojení železnice v trimodální logistice. SBO i ČSP připravují i zkvalitnění infrastruktury v přístavech, zlepšení pozemních komunikací a získání dalších ploch odstraněním starých objektů.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist