Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

U Magdeburku teče řeka po unikátním vodním mostě

08.03.2008  |  zdroj: HN  |  310× přečteno      vytisknout článek

U Magdeburku teče řeka po unikátním vodním mostě

U Magdeburku byla dokončena kanálová spojka se zdejším přístavem. Jejím vybudováním skončila úplná rekonstrukce Středoevropského a Havelského kanálu, jejíž součástí je i unikátní mimoúrovňová vodní křižovatka. Rekonstrukce obou kanálů trvala 15 let a stála 20 miliard eur. Celá vodní cesta má nyní délku 1075 km.

Po 60 let musely čluny při plavbě z Berlína do Hannoveru nejprve sestoupit až o 18 metrů plavební komorou z Havelského kanálu na hladinu Labe, poté obeplout Magdeburg proti jeho proudu, a nakonec zdviží Rothensee vystoupat do Středozemního průplavu.

water_bridge.jpg

Aby se cesta lodí zjednodušila, byla na nultém kilometru kanálu u Magdeburku uvedena 10. října 2003  do provozu unikátní mimoúrovňová vodní křižovatka. Nad hladinou Labe propojil oba kanály vodní most. Plavidla na něj mohou vystoupat nebo „přestupovat“ mezi kanály s využitím nových plavebních komor Hohenwarthe a  Rothensee. V těchto měsících se velkolepé inženýrské dílo, z něhož profitují i česká plavidla na Labi, uzavřelo dokončením kanálové spojky s rekonstruovaným magdeburským přístavem přes tzv. Niedrigwasserschleuse.

Vodní magistrála je určena pro plavidla kategorie I-12, tj. motorové čluny do délky 110 m, nebo tlačné soupravy dlouhé 185 m, se šíří do 11,4 m a s ponorem do 2,8 m.

water_bridge_Magdeburg.jpg

Nejdelší vodní most světa sestává z příhradové části dlouhé 228 m, která se klene nad Labem, z ocelového žlabu 690 m dlouhého na 16 betonových pilířích směrem k Magdeburgu, a směrem k Berlínu končí vjezdovým polem v tělese násypu.

Stavebni konsorcium  Bilfinger/Berger muselo řešit nevšední úkoly: ocelový svařovaný žlab spočívající jen u střední sekce přes Labe nesou na pilířích válcová a čočková ložiska zatížená hmotností 13 500 t. Ta umožňují změnu roztažnosti konstrukce vlivem měnící se teploty.

V napojení na pilíře krajní sekce pak roztažnost vlivem měnící se teploty vyrovnávají speciální labyrintové, a plasty dokonale těsněné přechody mezi ocelovým žlabem a korytem. Před deformací tlakem ledu při možném zamrznutí jsou stěny žlabu chráněny bublinkovou clonou z  tlakovzdušného rozvodu. Speciálními tlumiči  bylo nutno eliminovat možnost zemětřesení a pro případ „velké vody“ je zřízeno přepadové zařízení schopné  přepouštět do Labe až 45 m3/s.

water_journey_Schleusse_Rot.jpg

Unikátní most se podařilo projektantům vhodně začlenit do krajiny. Čilý lodní provoz sem denně přicházejí sledovat davy turistů, pro které jsou připraveny vyhlídkové chodníky a plošiny, technické informace nacházejí v informačních střediscích ve výchozím bodu v obci Hohenwarthe a u staré zdrže Rothensee.

Do rekonstrukce celé vodní cesty, s kterou počítá EU jako s hlavním spojením východ-západ od Odry po Severní moře,  mluvili zejména vodohospodáři a ochránci přírody. Jen v Sasku_Anhaltsku bylo nutno zdvihnout nebo nově vybudovat 90 silničních a železničních mostů. Úzké oblouky trasy byly napřímeny, koryto prohloubeno minimálně na 4 m, šířka v místech se skloněnými břehy rozšířena minimálně na 55 m.

Projektanti se zavázali, že co nejméně naruší zdejší ekosystém, zejména pak 43 tisíc hektarů lužních lesů v Brandenburgu, kde ochránci přírody střeží osud černých čápů a bobrů, kteří se sem v průběhu desetiletí znovu nastěhovali. To vše bylo splněno. Škoda, že ekologická a levná vnitrozemská vodní doprava zatím marně aspiruje na lepší podíl v přepravě zboží uvnitř zemí EU. Pouhá 3 % proti 44 % v silniční a 10 % v železniční dopravě ukazují na hluboký konzervatismus dopravců.

Na snímcích (shora dolů):

Slavnostní otevření největšího vodního mostu světa u Magdeburku 10.října 2003.

Letecký pohled na Labe a retenční záplavové území s vodním mostem u Magdeburgu, který byl zvolen za nultý kilometr vnitrozemské vodní sítě zemí EU.

Úsporná plavební komora Rothensee zdvíhající podle měnící se hladiny Labe plavidla o 10,4 až 18,5 m, je posledním inženýrským dílem vodní křižovatky u Magdeburku.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist