Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Při vodních tocích

18.01.2009  |  zdroj: IN magazín  |  128× přečteno      vytisknout článek

I Sokolov, obklopený povrchovými aktivními doly i doly v rekultivaci, nás přesvědčí o své přívětivé turistické tváři.

Pro první část túry si vybereme tu, jež nabízí údolí Svatavy. Tato říčka se právě v Sokolově vlévá do Ohře. V druhé části projdeme údolím Studeneckého potoka, který se vlévá těsně nad vzdutím vodní nádrže Horka do Libockého potoka. Celková trasa (30,5 km) se většině turistů teď v zimě bude zdát příliš dlouhá, dá se však dobře rozdělit na úsek Sokolov - Oloví (14 km) a Oloví - Hřebeny (16,5 km). Všechna tři místa leží na železniční trati. Spolu s Krajkovou jsou také nejspíš jedinými místy s možností občerstvení.

Od nádraží v Sokolově nás modrá značka dovede k řece Svatavě těsně nad jejím soutokem s Ohří a proti jejímu proudu projdeme obcí Svatava (2 km) a Podlesí (4,5), v nichž byly za druhé světové války soustředěny koncentrační tábory s pracovní silou pro okolní válečnou výrobu. Následuje lesní partie na úbočí Svatavy, která nás dovede do obce Hřebeny. Těsně u železničního přejezdu můžeme se zelenou odbočit doleva do obce k opravovanému zámku, který několikrát hostil J. W. Goetha. Jeho připomíná vyhlídka s kamenným sedátkem na druhé straně údolí proti hradu. Zámek, který stojí na místě hradu Hartenberk, vyhořel v roce 1990, ale existují snahy o jeho obnovu. Od železničního přejezdu, kam se musíme vrátit, pokračujeme s modrou i zelenou k rozcestí Hřebeny, lesní školka (11).

Zde se dáme po zelené vpravo a zpovzdálí a z nadhledu sledujeme Svatavu i železniční trať. Narazíme na silnici, po níž dojdeme do Oloví (14) s kostelem sv. Michala. Vznik a název města je spojen s olověnými rudami, které se zde těžily od 14. století. Na rozcestí u kostela se dáme po modré vlevo a podcházíme Šibeniční vrch. Sejdeme k silnici, dáme se po ní vpravo, ale vzápětí odbočíme okrajem lesa vlevo. Dojdeme na rozcestí u rekreační osady Horní Studenec (18,5), kde dřív stával železný hamr s bucharem. Zde se dáme po zelené vlevo při Studeneckém potoku a lesním údolím dojdeme k rozcestí Peklo (21). Z rozcestí pokračujeme v původním směru při potoku po žluté značce k silnici u soutoku Libockého a Studeneckého potoka. Po silnici dojdeme až na počátek vzdutí vodní nádrže Horka, jejíž hráz stojí u stejnojmenné obce. Na rozcestí u Leopoldových Hamrů (23) zvolíme modrou a dojdeme s ní po silnici, jejíž serpentinu si v úvodní části zkrátíme prudším výstupem, do Krajkové (26). Bývalo to horní královské město spojené s těžbou olovnaté a stříbrné rudy. Po třicetileté válce těžba postupně zanikala a rozvinula se výroba paličkovaných krajek. Kostel sv. Petra a Pavla ukrývá na oltáři obrazy P. Brandla. Modrá značka nás přes údolí Dolinského potoka provede stejnojmennou obcí na okraj lesa a dál volí doprava lesní cestu, která nás dovede k přinejmenším od rána známému železničnímu přejezdu. U něj se dáme se zelenou značkou vpravo k železniční zastávce Hřebeny (30,5). Pokud ráno předpokládáme, že dojdeme až do Hřebenů, můžeme si jejich prohlídku nechat až na příchod do cíle. Celá túra vyžaduje velmi včasný začátek a zejména kvalitní obuv.

Trasa: 1. Sokolov, žst. - modrá: 2. Hřebeny, lesní školka (11) - zelená: 3. Oloví, kostel (14) - modrá: 4. Horní Studenec (18,5) - zelená: 5. Peklo (21) - žlutá: 6. Leopoldovy Hamry (23) - modrá: 7. Krajková (26) - 8. Hřebeny, u přejezdu (30) - zelená: Hřebeny, žst. (30,5).

Text Jan Stráský Autor je předsedou Klubu českých turistů, bývalý ministr a premiér

Související články

Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.

Search
Partneři
ASIO, spol.s r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>

Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo

Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.