Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Obtěžkaní kontejneroví giganti

29.03.2015  |  zdroj: Logistika  |  68× přečteno      vytisknout článek

loďSvětový obchod je dnes do značné míry závislý na námořní kontejnerové dopravě...

S jeho nárůstem se ale zvětšují i plavidla. Začátkem ledna byla pokřtěna největší kontejnerová loď světa MSC Oscar, která v čele žebříčku nahradila CSCL Globe. Ta ale kralovala pouhé dva měsíce. Očekává se, že brzy budou plavidla schopná převážet přes 20 000 TEU. To vyvolává řadu otázek ohledně bezpečnosti a dopadů námořní kontejnerové dopravy na životní prostředí.

EKOLOGICKÉ ASPEKTY

Nevýhodou námořní dopravy je její podíl na znečišťování životního prostředí. Námořní plavidla, včetně kontejnerových lodí, vzhledem ke své velikosti a druhu používaného paliva produkují obrovské množství emisí oxidů síry. Palivo se přitom spaluje v obřích motorech, které se za normálních okolností ani nevypínají, protože jejich startování trvá hodiny.

Podle šest let staré studie, kterou tehdy zveřejnil deník Guardian, jedna kontejnerová loď vyprodukuje stejné množství znečištění jako 50 milionů automobilů. Číslo zní hrozivě, největší kontejnerové lodě světa ale mají obří motory s výkonem desítek tisíc koní, které pracují nepřetržitě zhruba 280 dní v roce. Studie přitom nesledovala oxid uhličitý, ale emise sazí, oxidů síry a dusíku. Lodní motory jsou totiž odolnější a můžou využívat méně kvalitní, nebo dokonce i zbytková paliva.

Velká zaoceánská plavidla vypouštějí až 70 procent emisí do 400 km od pobřeží, přičemž na severní polokouli připadá 85 procent z této hodnoty. Mnohé státy ustanovují nízkoemisní pásma, aby s těmito škodlivými látkami bojovaly. Další cestou je stanovování přísnějších parametrů paliv. Ovšem toho se bude těžko dosahovat, zejména kvůli tomu, že lodě respektují "zelená nařízení" většinou jen v přístavech, kde spalují kvalitnější paliva z přídavných nádrží. Ovšem při zbytku cesty se využívá nekvalitní nafta, částečně podobná asfaltu. Důvodem je zejména cena, protože spotřeba těchto lodí se pohybuje okolo 1400 litrů za hodinu.

TŘI "ÉČKA" A BUDOUCÍ VÝVOJ

Při rozhodování o způsobech rozvoje a obnovy flotil se proto v současnosti hodně mluví o environmentálních aspektech dopravy. Například firma Maersk sází na novou generaci lodí s názvem Triple-E s kapacitou okolo 18 000 TEU, jejíž "éčka" jsou odvozena od tří hlavních atributů: "Economy of scale, energy efficiency a environmentally improved."

Především efektivní provoz je podstatným zlepšením oproti dřívějším typům nákladních plavidel. Předchozí generace třídy E má o 20 procent vyšší spotřebu paliva a vypouští až o 50 procent více emisí CO2 na kontejner ve srovnání s průměrem na námořní trase Asie-Evropa. Změnil se také tvar trupu, který je nyní tvarován na pomalejší rychlosti a na převážení většího množství nákladu díky hranatějšímu spodku lodi. Motory jsou u této třídy energeticky úspornější díky tomu, že pracují při nižších otáčkách a používají delší lodní šroub.

ENVIRONMENÁLNÍ DOHODA

DB Schenker a Maersk Line podepsaly šestiletou strategickou dohodu o snižování emisí CO2 v námořní nákladní dopravě. Partnerství zdůrazňuje společný závazek obou společností v oblasti udržitelného rozvoje. Maersk Line se zavázala do roku 2020 snížit emise CO2 každého přepravovaného kontejneru společnosti DB Schenker o celých 20 procent v porovnání s rokem 2014.

"Toto partnerství představuje milník v oblasti ochrany ovzduší. Jedná se o první dohodu mezi globálním poskytovatelem logistických služeb a velkou rejdařskou společností," říká Karl-Friedrich Rausch, manažer pro udržitelný rozvoj a člen představenstva DB Mobility Logistics.

Cílem šestileté dohody je podnítit zájem zákazníků o udržitelnost v námořní dopravě tím, že se aspekty udržitelného rozvoje vnesou do obchodních rozhodovacích procesů. Maersk Line je preferovaným partnerem DB Schenker díky tomu, že investuje do nejmodernějších palivově úsporných lodí.

"Partnerstvím se zasazujeme o větší transparentnost udržitelného rozvoje kontejnerové přepravy, což může přispět k celkovému vylepšení situace v tomto oboru," říká Vincent Clerc, manažer obchodu a marketingu společnosti Maersk Line, a dodává: "Tím, že společně implementujeme prvky udržitelného rozvoje do nákupních rozhodnutí našich zákazníků, se snažíme celkově změnit proces zadávání zakázek v námořní přepravě."

Kráceno.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist