Pátek, 29. března 2024

Rejdaři stavějí čím dál větší kontejnerové lodě

Rejdaři stavějí čím dál větší kontejnerové lodě

AUTOR: Hynek Roubík
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Světový obchod je dnes do značné míry závislý na námořní kontejnerové dopravě. Ta za posledních 60 let ušla dlouhou cestu - od běžných lodí takřka bez speciální techniky až k dnešním moderním kontejnerovým obrům. Zvyšování objemů přepravovaného zboží, cenový boj, ale i důraz na ekologickou stránku transportu vede k vývoji dalších, stále větších a (alespoň podle proklamace rejdařů) také k životnímu prostředí šetrnějších plavidel.

Začátkem ledna byla pokřtěna největší kontejnerová loď světa MSC Oscar. Loď, kterou postavily korejské loděnice Daewoo, s délkou 395,5 metru, šířkou 59 metrů a ponorem 16 metrů přebrala rekord plavidlu CSCL Globe firmy China Shipping Container Lines (CSCL), jež prvenství držela pouhé dva měsíce - od svého spuštění na moře v listopadu 2014. Očekává se, že brzy budou plavidla schopná převážet přes 20 tisíc TEU (jednotka TEU je ekvivalentem jednoho dvacetistopého kontejneru). Zatímco v roce 1996 měly největší kontejnerové lodě kapacitu 7100 TEU, aktuálně největší MSC Oscar převeze až 19 224 TEU. Tato loď by najednou pojala 39 tisíc automobilů nebo třeba 117 milionů párů bot. A v letošním roce se k flotile rejdařství Mediterranean Shipping Company přidají další čtyři podobná plavidla.

Obří kontejnerové lodě zařadilo do své flotily i rejdařství Maersk. Sází na novou generaci lodí s názvem Triple-E s kapacitou okolo 18 tisíc TEU. V provozu je již 14 těchto lodí, do konce letošního roku přibude dalších šest.

Oproti dřívějším typům nákladních plavidel je podstatným zlepšením především efektivnější provoz. Předchozí generace třídy E má o 20 procent vyšší spotřebu paliva a vypouští tak až o 50 procent více emisí CO2 na kontejner. Změnil se také tvar trupu - hranatější spodek lodi je nyní přizpůsoben nižší rychlosti a převážení většího množství nákladu. Motory jsou u této třídy energeticky úspornější díky tomu, že pracují při nižších otáčkách a používají delší lodní šroub.

Vzhledem ke své velikosti se však lodě třídy Triple-E dostanou pouze do největších přístavů světa a i v nich potřebují specifická technická opatření. Stohy kontejnerů mohou totiž dosahovat výšky přes 70 metrů a tomu je třeba uzpůsobit například manipulační techniku. Lodě s ponorem přes 14 metrů nebudou moci využívat Panamský průplav dokonce ani po jeho rozšíření, které by mělo být dokončeno v roce 2016. Suezským kanálem při cestách mezi Evropou a Asií nicméně proplují.

Připraveno ve spolupráci s časopisem Logistika.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů