Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nejen investice, ale ani dopravní politika nepodporuje vodní dopravu

17.03.2010  |  zdroj: Logistika  |  257× přečteno      vytisknout článek

V západní Evropě jsou realizovány programy na podporu vodní dopravy a investují se milióny eur do plavidel, infrastruktury a výchovy personálu, ale v České republice je postoj kompetentních osob k vodní dopravě provázen nezájmem...

Příspěvek je reakcí na článek "Zbytečné investice?" (uveřejněný v Logistice 1/2010. a EnviWeb 26.1. 2010) S prohlášením zástupců sekce vodní dopravy při Svazu průmyslu a dopravy ČR musí každý odborník v dopravě souhlasit a dovoluji si doplnit některé další postřehy, které vedou k posílení významu vnitrozemské vodní dopravy.

Provedeme-li analýzu Dopravní politiky ČR pro léta 2005 - 2013, zjistíme, že jejími hlavní úkoly je řešit problémy splavnosti na dopravně využívaných vodních cestách a dalších vodních cestách, jejichž rozvoj a modernizace je ve veřejném zájmu, a vytvořit nový právní režim provozování veřejných přístavů včetně stanovení standardů kvality pro přístup na trh přístavních služeb. Průřezové úkoly jsou směřovány k podpoře snižovat přepravní náročnost zejména v nákladní přepravě; harmonizovat podmínky na přepravním trhu s ohledem na internalizaci externích nákladů a vyváženost dopravního zatížení; vytvářet podmínky pro změnu mezioborové dělby přepravní práce ve prospěch dopravních oborů příznivějších pro životní prostředí; vytvořit podmínky pro činnost nezávislých regulátorů v jednotlivých druzích dopravy, kteří rozhodují o právech přístupu na dopravní trh a stanovují technické a organizační standardy v dopravě; omezovat vliv dopravy na životní prostředí a snižovat vliv dopravy na veřejné zdraví; zajistit mezioborově vyvážený rozvoj dopravních sítí s ohledem na mezinárodní závazky a soudržnost regionů apod.

Komise Evropských společenství deklarovala požadavky na Dopravní politiku EU v "Bílé knize do roku 2010: čas rozhodnout" s akcentem na snižování kongescí, zatěžování životního prostředí a zdraví lidí posílením rozvoje vodní dopravy včetně vnitrozemské vodní dopravy. Konstatuje, že vnitrozemská vodní doprava je již ze své povahy intermodálním druhem přepravy, a proto je nutné zajistit její provozuschopnost po celý rok; je nutné harmonizovat technické požadavky na plavidla, harmonizovat certifikáty pro kapitány a sociální podmínky pro osádky plavidel.

Závěrečné sdělení vyznívá velmi negativně, protože vytýčené cíle vyplývající z analýzy obou dopravních politik nebyly realizovány na dopravním trhu v ČR. Stále platí, že dopravní infrastruktura je nedostatečně udržována, nízká plavební výška neumožňuje optimálně využívat plavidla a je nutné vybudovat dva vodní stupně v dolní části Labe, aby byla zajištěna splavnost po celý rok. V některých letech bylo využití pro plavbu pouze 25 % roční doby.

Vodní doprava je bezpečným druhem dopravy, a proto je výhodné ji využívat pro přepravy nebezpečného zboží. K dalším výhodám patří energetická efektivnost. Porovnáme-li energetickou účinnost pro jednotlivé druhy dopravy, pak při spotřebě 1 litru pohonných hmot přepravíme na 1 km po silnici 50 t, po železnici 97 t a po vodě 127 t (zdroj: ADEME - Francouzská agentura pro životní prostředí a hospodaření s energií, 2001). Z hlediska logistických požadavků je spolehlivá, ideální pro přepravu těžkých a objemných zásilek, pro hromadné druhy komodit s nižší cenou za jednotku hmotnosti. Říční plavidlo přepraví najednou až 1350 t různých druhů hromadného zboží, v silniční dopravě takové množství přepraví 45 nákladních automobilů a v železniční dopravě jeden vlak s 35 železničními vozy.

Z analýzy statistických údajů roku 2007 (www.eurostat.com) zjistíme, že silniční nákladní doprava se podílí na celkovém objemu přepravy v tunách 78,4 % v zemích EU 15, 76,5 % v zemích EU 27, 74,7 % v České republice, ale 60,9 % v Rakousku. Železniční nákladní doprava vykazuje podíl 15,0 % v zemích EU 15, 17,9 % v zemích EU 27, v České republice 25,3 % a v Rakousku 34,8 %. Vnitrozemská vodní doprava vykazuje podíl 6,5 % v zemích EU 15, 5,6 % v zemích EU 27, v České republice 0,1 % a Rakousku 4,2 %. Podle údajů v Ročence dopravy 2008 má vodní doprava podíl na celkovém objemu přepravy 1 % a to je velmi málo.

Zda je správné nebo není zvyšování podjezdových výšek mostů s ohledem na případné přepravy kontejnerů, je obtížné posuzovat, ale s ohledem na přetíženou silniční i železniční infrastrukturu do hlavních Severomořských přístavů Rotterdam, Hamburk a Brémy se dá s tímto rozhodnutím souhlasit. Poznamenávám, že v 80. letech minulého století bylo přepraveno maximálně 5000 kontejnerů za rok. Současné zbožové toky se vyznačují zcela jiným směrováním, vodní doprava je vhodná pro přepravu kontejnerů.

K významným evropským projektům patří zahájení výstavby propojení vodní cesty Seina - Šelda. Trasa začíná v přístavu Le Havre při ústí Seiny a pokračuje přes Paříž a průmyslové oblasti severní Francie do belgických přístavů Gent a Antverpy. Propojení je dlouhé 106 km, vyžádá si cca 4 mld. eur s dobou výstavby do roku 2013, 80 % finančních prostředků jde z EU. Součástí projektu je i kanalizace řeky Lys (Leie) s parametry IVb až po průplav u Gentu s délkou 71 km na belgickém území. Měl jsem možnost zúčastnit se exkurze na části této stavby ve městě Kortrijk v Belgii se zástupci Průmyslové a hospodářské komory z Magdeburku a jenom jsem záviděl, proč je možné takové stavby jinde realizovat, ale na Labi to možné není. Při této příležitosti jsem prezentoval naši vodní cestu Labe a její význam pro národní hospodářství. Přístavy na dolním Labi mohou okamžitě fungovat jako trimodální terminály, které EU ve své dopravní politice prosazuje. Pro přepravy těžkých a nadrozměrných investičních celků je Labe nenahraditelné. Pokud nebude spolehlivě přepravovat, pak nebudou existovat ani naše významné strojírenské firmy, výrobci energetických zařízení a další podnikatelské subjekty.

Na závěr lze říci, že v západní Evropě jsou realizovány programy na podporu vodní dopravy a investují se milióny eur do plavidel, infrastruktury a výchovy personálu, ale v České republice je postoj kompetentních osob k vodní dopravě provázen nezájmem. Přitom infrastruktura našich plnosplavných vodních cest Labe a Vltavy v celkové délce 303 km je hotova. Měli jsme největší flotilu ze všech evropských suchozemských států, velmi dobře vyškolený personál je dodnes v Evropě považován za elitu. Jak již bylo konstatováno, jediným problémem, který řešíme od začátku 90. let, jsou chybějící 2 jezy na Labi mezi Ústím nad Labem a státní hranicí. Jsou připraveny a prezentovány vizualizace těchto staveb s ohledem na jejich začlenění do vodního toku, krajiny, provozních a technologických podmínek s nejšetrnějším přístupem k životnímu prostředí, ale zatím jednání s ekologickými aktivisty nevedou k žádnému smysluplnému cíli. Aby mohla být vnitrozemská vodní doprava uskutečněna, je vždy potřebné mít vytvořeny určité podmínky jako politickou podporu, vodní cestu, plavidla, možnost nakládky a vykládky a obchodní zázemí. Za údržbu plavební dráhy a břehů je plně odpovědný každý stát. České řeky bohužel nepatří k vodním tokům, na kterých by mohla být provozována doprava aniž byla provedena podstatnější úprava vodní cesty. Podstatné změny však nastaly v průběhu minulých dvou století, bylo by chvályhodné, kdyby tomu tak bylo i v novém století.

AUTOR: Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist