Čtvrtek, 28. března 2024

Automobilky kvůli dieselgate svolaly do servisů asi polovinu aut

 Automobilky kvůli dieselgate svolaly do servisů asi polovinu aut

Automobilky koncernu Volkswagen již v Česku svolaly do servisů kvůli úpravě problematických motorů TDI schopných obcházet emisní měření téměř polovinu ze 154.000 dotčených vozů. Z toho servisy již navštívila více než třetina pozvaných aut. Uvedli to zástupci jednotlivých firem pro ČTK.

Škoda Auto již pozvala 40 procent z 96.000 aut vybavených motory EA 189 plnícími normu Euro 5. U značek Audi, Volkswagen a Seat došly pozvánky 29.500 z celkem 58.060 majitelů.

Do servisů dosud mířily převážně vozy s motory 2,0 TDI, výrobce již ale má řešení i pro agregáty 1,2 a 1,6 TDI. Jejich majitele bude Centrum dopravních služeb ministerstva dopravy zvát v nejbližších dnech a týdnech. Řešení většinou spočívá v bezplatném přehrání softwaru v řídící jednotce motoru.

"Do této chvíle jde u Škody o modely Superb, Octavia a Yeti s dvoulitrovými motory TDI, přičemž například u modelu Superb s dvoulitrovým motorem 2,0 TDI (125 kW), tedy jedním z prvních uvolněných software, dosahuje podíl plnění více než 62 procent. Potvrzuje se tak náš původní předpoklad, že většina majitelů spojuje přehrání nové verze software, po dohodě se servisním partnerem, s plánovanou pravidelnou inspekcí či jiným servisním úkonem, jako je například přezutí sezónních pneumatik, výměna oleje a podobně," uvedl mluvčí zastoupení Škody Auto v ČR Vítězslav Pelc.

Dosavadní více než třetinová návštěvnost servisů je podle odborníků relativně vysoká účast. Například na výměnu smrtelně nebezpečných airbagů japonské firmy Takata přijelo v tuzemsku u jednotlivých značek 40 až 60 procent řidičů.

Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka pozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.

Vozy s problematickým motorem se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů