Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Politikům se k omezení aut zatím moc nechce

23.04.2003  |  123× přečteno      vytisknout článek

Politikům se k omezení aut zatím moc nechce Ovzduší v Praze je podle odborné studie, kterou si nechal vypracovat pražský magistrát, nejhorší v republice. A pokud vedení města nepřistoupí k zásadním opatřením v automobilové dopravě, budou lidé v hlavním městě i v roce 2010 dýchat velmi znečištěný vzduch. Politikům se však k radikálním krokům zatím moc nechce. Tvrdí, že nejprve se musí dokončit oba silniční okruhy. Ve více než tisícistránkovém dokumentu, jehož vypracování trvalo dva roky, se rovněž počítá s dokončením obou silničních okruhů. Studie zároveň navrhuje i další kroky. K těm radikálnějším patří třeba zákaz vjezdu do míst, kde podle modelových výpočtů hrozí i v roce 2010 překračování limitů škodlivých látek. Anebo snížit počet parkovacích míst, které by odradilo od jízdy autem. \"Náhradou je třeba nabídnout parkování u stanic hromadné dopravy,\" dodává studie. Vloni bylo na okraji Prahy u stanic metra v provozu celkem 1588 parkovacích míst a v přípravě dalších 1566. Do konce roku 2010 by mělo být 45 parkovišť s kapacitou 12 až 14 tisíc míst. Studie navrhuje, aby řidiči, kteří tam zaparkují, získali zdarma například jízdenku na městskou dopravu. Odborníci doporučují, aby strážníci vlastními přístroji začali kontrolovat emise z výfuků. \"Podle zahraničních zkušeností je deset procent vozidel v nejhorším technickém stavu odpovědno za šedesát procent emisí z mobilních zdrojů,\" tvrdí zpráva. Dokument navrhuje zavést poplatek za jízdy do určitých částí města. Z mýta, které se zatím osvědčuje v Londýně, lze v Praze ročně vybrat stovky miliónů korun, které se mohou dále investovat do ochrany ovzduší - třeba na nákup ekologičtějších autobusů. Zvyšovat by se měl komfort hromadné dopravy - snížit intervaly, rozšířit počet křižovatek s předností jízdy pro tramvaje, vymezit speciální pruhy pro autobusy, omezit počet přestupů, dokončit trasy metra a postavit další tramvajové linky. Z dosavadních výroků nejvyšších představitelů města však vyplývá, že radikálnější opatření na omezení automobilové dopravy nepřijdou dříve, než budou dokončeny vnější a vnitřní silniční okruh, aby se řidiči mohli centru vyhnout. \"Úvahy o zavedení mýtného v Praze se musí vázat na dobudování klíčových infrastrukturních projektů,\" řekl primátor Pavel Bém (ODS), když se hovořilo o možnosti zavést v Praze po londýnském vzoru mýtné. Celý vnitřní okruh však nebude hotov před rokem 2010, vnější v roce 2015. Z městské a státní pokladny si přitom stavby vyžádají desítky miliard korun. Tomáš Gremlica z Ústavu pro ekopolitiku míní, že centrum Prahy by mohlo být zavřené pro většinu aut už teď. \"Jde jen o to nebát se přijmout rozhodnutí a nést za něj odpovědnost,\" tvrdí Gremlica, podle něhož by v centru mohly jezdit malé ekoelektrobusy. \"Určitá dopravní omezení nás v budoucnu asi čekají, současný stav je opravdu špatný,\" připouští radní Miloš Gregar (ODS), který má na na starosti ekologii . I on si myslí, že tyto kroky budou následovat až po dokončení okruhů. \"Je to pravděpodobné,\" soudí Gregar, který pokládá za důležité dobudovat záchytná parkoviště a zvýšit atraktivitu městské dopravy. \"Aby bylo lepší jet hromadnou dopravou než se trápit v kolonách,\" dodává Gregar. Kromě opatření v osobní dopravě navrhuje studie třeba častější kropení vozovek, převážení suti ze staveb v zakrytých autech anebo rozšíření centrálního vytápění do dalších pražských bytů. Co také navrhuje odborná studie [*] Omezení vjezdu do některých oblastí města [*] Zavedení zón pro auta s katalyzátorem [*] Dokončení vnějšího a vnitřního silničního okruhu [*] Mýtné do určitých částí města [*] Podpora vozidel na plyn, bionaftu , elektřinu [*] Využití kombinované dopravy materiálu po železnici a vodě [*] Podpora hromadné dopravy [*] Omezování parkování v určitých částech města [*] Snižování prašnosti - zatravňování, zalesňování [*] Centrální vytápění domů, přechod z uhlí na zemní plyn AUTOR: Dlouhodobá koncepce ochrany ovzduší v Praze ZDROJ: HN


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist