Vědci: Vodíkový pohon zvětší ozonovou díru

17.06.2003  |  126× přečteno      vytisknout článek

Vědci: Vodíkový pohon zvětší ozonovou díru Neobvykle velké množství vodíku v atmosféře bude mít podle amerických vědců negativní vliv na ozonovou vrstvu. Přechod na vodíkový pohon může mít za následek také celkový pokles teploty v průměru o půl stupně. WASHINGTON - Světoví výrobci automobilů vidí budoucnost ve vodíkovém pohonu, stejně tak americký prezident George Bush, který slíbil přechod americké energetiky na tento plyn podpořit částkou 1,2 miliardy dolarů. Na vodík sázejí i na Islandu, kde je od letošního dubna v provozu první \"vodíková čerpací stanice\" (\"Je to zásadní krok k vodíkové společnosti,\" vyslovila se podle ČTK při této příležitosti islandská ministryně obchodu a průmyslu). Podle plánů by měl vodík na Islandu v nedaleké budoucnosti pohánět autobusy, automobily i lodě. Vodík je považován za ekologické palivo. Jeho spalováním nevznikají skleníkové plyny, ale pouze vodní pára. Podle nejnovější studie vědců z Kalifornského technologického institutu v Pasadeně však používání vodíkových palivových článků může mít za následek ochlazení planety a zvětšení ozonových děr nad zemskými póly. Informoval o tom časopis Science. Vědci předpokládají, že během výroby, skladování a převážení článků bude docházet ke značným únikům vodíku do atmosféry (odhady hovoří o deseti až dvaceti procentech z vyprodukovaného množství). Při velkém objemu výroby by se tak mohlo množství vodíku v atmosféře dokonce zdvojnásobit. Ve stratosféře vodík reaguje s kyslíkem a vzniká vodní pára. Vlhkost stratosféry se tak zvýší, což naruší ozonovou vrstvu, která pohlcuje nebezpečné ultrafialové záření. To může poškodit imunitní systém lidí nebo způsobit rakovinu kůže. Podle počítačových modelů může mít přechod na vodíkový pohon za následek také celkový pokles teploty v průměru o půl stupně Celsia. Zelená pro vodík po roce 2050 Zda se propočty vědců naplní, prý záleží na rychlosti, s jakou budou nahrazovány tradiční pohonné látky vodíkem. Hladina chlorofluoruhlovodíků (CFC) - tvrdých freonů -, které narušují ozonovou vrstvu, totiž v posledních letech klesá a experti předpokládají, že do roku 2050 by se mohla ozonová díra nad zemským jižním pólem úplně zacelit. Pokud se začne hromadně jezdit na vodík až v této době, nebude prý podle vědců problém zdaleka tak naléhavý. V současné době jsou automobily na vodík spíše raritou. Vodíkové palivo je několikanásobně dražší než benzin a ceny automobilů na vodíkový pohon jsou vysoké. Zdroj: Lidové noviny