Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vzduch je čistší, ale má být ještě lepší

25.07.2003  |  124× přečteno      vytisknout článek

Kraj chystá plán na snížení emisí v ovzduší l V regionu se už teď dýchá lépe než před deseti lety

Přestože se stav ovzduší v regionu v posledních letech výrazně zlepšil, Plzeňský kraj připravuje koncepci, která stanoví, jak obsah škodlivin ve vzduchu nadále snižovat. Plzeň Zmíněný plán se nazývá Koncepce snižování emisí a imisí Plzeňského kraje a na zakázku krajského úřadu zpracovala jeho návrh firma Cityplan. \"Je to plán na snížení emisí a imisí,\" připomíná šéf odboru krajského úřadu Vladimír Dlouhý. A jak se podle analýzy z koncepce stav ovzduší v kraji vyvíjel? Za deset let ubyly v ovzduší dvě třetiny obsahu oxidu siřičitého Na značném zlepšení stavu ovzduší v Plzeňském kraji v posledních letech se podílí především velký pokles obsahu kysličníku siřičitého. Zatímco před deseti roky se ročně do vzduchu v kraji dostalo přibližně čtyřicet tisíc tun kysličníku siřičitého, dnes je to zhruba třetina. Ve srovnání s první polovinou devadesátých let se v ovzduší znatelně snížilo množství kysličníku uhelnatého. Nyní se ho v Plzeňském kraji ročně dostane do vzduchu méně než dvacet tun, což je necelá polovina množství, které znečišťovalo ovzduší před desetiletím. \"Změnilo se složení nečistot ve vzduchu. Síra šla dolů, ale naopak nám dlouhodobě roste množství polétavého prachu nebo koncentrace přízemního ozonu, který se váže na růst automobilové dopravy. Jsou tu samozřejmě velké zdroje, třeba Plzeňská teplárenská. Ale je třeba si uvědomit, že kdyby stejnou energii měly vyprodukovat lokální zdroje tepla, budou znečišťovat vzduch daleko více,\" konstatuje Vladimír Dlouhý. V žebříčku podle čistoty vzduchu si kraj vede dobře A jak je na tom z hlediska čistoty ovzduší Plzeňský kraj v porovnání s ostatními regiony republiky? \"Stav ovzduší je dnes určitě mnohem lepší a Plzeňský kraj patří v rámci republiky k regionům, o nichž se dá tvrdit, že mají ovzduší relativně v pořádku,\" říká Dlouhý a vysvětluje, proč tedy vůbec koncepce vzniká? \"Jsou tu nějaké lokální zdroje znečištění, které by nemusely splňovat všechny stanovené hranice. Je navíc pravděpodobné, že se budou zpřísňovat normy Evropské unie, takže proces zlepšování ovzduší bude trvalý. A kvůli tomu se to všechno vlastně dělá,\" konstatuje šéf krajského odboru životního prostředí. Firma Cityplan v návrhu koncepce uvedla řadu kroků, jejichž pomocí lze produkci škodlivin snižovat. Jedná se například o podporu zavádění tepelných čerpadel nebo provozu malých vodních elektráren. \"V koncepci je navržen celý soubor opatření, ale my bychom byli raději, kdyby byl konkrétnější, protože občas se jedná o obecné proklamace. S firmou, která návrh koncepce připravila, o tom chceme ještě jednat,\" doplňuje Vladimír Dlouhý. Jak se čistí vzduch Kroky, jimž se podle odborníků dají snižovat škodliviny v ovzduší: podpora snižování spotřeby pro vytápění budov podpora výstavby nízkoenergetických a pasivních domů podpora využívání termosolárních systémů a akumulací tepla tepelná čerpadla podpora energetického využívání biomasy rozvoj sítě centrálních zdrojů tepla rozvoj plynárenské sítě kombinovaná výroba elektřiny a tepla podpora využívání energie větru podpora využívání energie z malých vodních elektráren podpora využívání energie slunce zvýšení atraktivity veřejné dopravy preference kolejové dopravy, tramvaje, příměstská tramvaj obměna vozidel za dokonalejší vytěsnění dopravy z centrální části měst a podpora cyklistiky odklon tranzitní dopravy mimo obce podpora využití bioplynu Co říká plán Z Programu rozvoje Plzeňského kraje: Z republikového pohledu je možno hodnotit ovzduší v Plzeňském kraji jako čisté, s výjimkou Plzně, jejího okolí a dalších území s vysokou koncentrací průmyslových aktivit, bydlení a silniční dopravy. Kvalitu ovzduší v oblasti negativně ovlivňuje růst automobilové dopravy. Znečištění ovzduší oxidy dusíku vykazovalo mírně rostoucí trend do roku 1997. V následujících letech došlo zřejmě vlivem zlepšení technického stavu automobilů k poklesu těchto škodlivin v ovzduší. Zdroj: Mladá fronta Dnes Autor: JAROSLAV NEDVĚD


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist