Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Smog Prahu udusí, až usoudí počasí

12.03.2004  |  zdroj: Večerník Praha (Šíp)  |  123× přečteno      vytisknout článek

Změnilo se měření: Nyní rozhoduje o vyhlášení poplachu pouze oxid dusičitý.

Smog, který dříve poměrně často vedl k razantnímu omezení automobilové dopravy, v posledních letech nepřichází. Je to lepším ovzduším, nebo změnou zákona, podle něhož se škodliviny měří jinak?

JAKUB MRAČNO

Praha - Mnozí obyvatelé metropole se radují z toho, že se v posledních letech zlepšuje ovzduší a spokojeni jsou i motoristé. Již několik let totiž Praha nezažila dříve velmi razantní uzavírky hlavních tahů směrem do centra města, jež byly způsobeny nadměrnými hodnotami škodlivin v ovzduší. Smog však ve své podstatě ve městě může být i dnes, ale změnil se způsob, kterým se měří. \"Zatímco dříve bylo znečištění ovzduší v zimě měřeno podle součtu hodnot oxidu dusnatého a oxidu dusičitého, dnes se měří pouze oxid dusičitý,\" vysvětlil Josef Janota z magistrátního odboru životního prostředí. Naměřené hodnoty jsou proto nižší než dříve. \"Lékařské výzkumy ukázaly, že celá směs není rozhodující. Z jejich součástí má totiž mnohonásobně větší vliv na zdraví právě oxid dusičitý,\" vysvětlil Janota. Jeho slova potvrdil pracovník odborné skupiny hygieny ovzduší Státního zdravotního ústavu, který si nepřál být jmenován. \"V současné době je měření férovější, více to akceptuje ochranu zdraví Pražanů,\" dodal. Smog ale hrozí dál. Především rostoucím počtem aut ve městě a jejich častějším používáním.

Ekologové také před stále se zhoršujícím stavem ovzduší v metropoli varují. Odborník na alternativy v dopravě Petr Šmíd má vcelku jasno. \"Dopravní politika musí zahrnovat promyšlenou a dostatečnou podporu veřejné osobní dopravy, pěších a cyklistů za současného omezování růstu dopravy automobilové,\" popsal hlavní cíle. \"Tento trend je neudržitelný, ale bohužel pořád chybí politická vůle k podpoře alternativní dopravy,\" míní. Podle magistrátního zastupitele Františka Laudáta, který se zabývá koncepcí dopravy, město stále usiluje spíše o zvýšení kapacity silnic a dostavbu městského okruhu. Ten by měl dopravu, především nákladní, odvést mimo centrum. Podle Janoty zažila Praha poslední velké omezení dopravy kvůli smogu v listopadu 1996. \"Od té doby se ovzduší v zimě dostalo jen několikrát na hodnoty pro upozornění na možnost vzniku smogové situace,\" upřesnil. Zákon z roku 2002 ukládá měřit kvalitu ovzduší stejně jako v zemích Evropské unie. \"Ačkoliv se nyní měří pouze oxid dusičitý, neznamená to, že upozornění či regulace přijde až při větším znečištění. Podle zákona totiž stačí, aby byly limity překročeny jen na jedné měřicí stanici v Praze,\" vysvětlil Janota. Dříve muselo dojít k překročení limitů na šesti stanicích současně. Hlavnímu městu navíc zatím přeje počasí. Podle Státního zdravotního ústavu příchod smogu ovlivňuje více faktorů. \"Jednak je to dáno novou legislativní úpravou, svou roli hraje také štěstí a dobré meteorologické podmínky,\" míní jeden z odborníků. Podle něj se také v mnoha parametrech pražské ovzduší v posledních letech mění k lepšímu. \"Snižují se hodnoty polétavého siřičitého prachu a delší dobu nebyly ani žádné ozónové epizody,\" upřesnil odborník. Příznivý vývoj potvrzuje i meteorolog Jan Macoun, který se kvalitou ovzduší zabývá v rámci Českého hydrometeorologického ústavu v Libuši. \"Je pravda, že došlo ke snížení hodnot oxidu siřičitého, a víceméně stagnují i oxidy dusíku, které produkuje doprava,\" míní Macoun. Praha měla v posledních letech štěstí, že k situaci nepřispěla teplotní inverze. Podle Macouna totiž právě inverze především způsobuje, že se všechny škodliviny drží nad městem a nemohou se rozptýlit do vyšších vrstev atmosféry. \"Podobné to je i při pomalém proudění vzduchu, kdy se škodliviny drží v údolí a mezi domy,\" přiblížil Macoun. Naopak pozitivně proti smogu působí vedle větru také srážky či přechod zejména studené fronty.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist