Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Moderní pohonné hmoty

29.10.2004  |  zdroj: EKONOM  |  129× přečteno      vytisknout článek

Moderní pohonné hmoty Na samém začátku roku 2005 dojde na trhu pohonných hmot pro motorová vozidla k významným změnám, které se projeví především na jejich jakostních ukazatelích.

Změny souvisejí s uplatněním směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/17/ES ze dne 3. března 2003. Cílem směrnice je ve dvou krocích zavést na trh plošně motorové benziny a motorovou naftu nových vylepšených ukazatelů a umožnit tak další technické kroky k snížení negativního vlivu dopravy na kvalitu ovzduší.

Prvním krokem je, že od 1. ledna 2005 budou povinně plošně uvedeny na trh motorové benziny a motorová nafta s obsahem síry nejvýše 50 mg na kg a v geograficky dostupné míře dodávány tyto pohonné hmoty s obsahem síry nejvýše 10 mg na kg motorového paliva. Druhým a cílovým krokem je od 1. ledna 2009 plošné zavedení benzinů a nafty s tímto obsahem síry.

V tabulkách 1 a 2 jsou uvedeny nejdůležitější stávající parametry automobilového benzinu a motorové nafty a změny, které nás očekávají v roce 2005. V případě motorové nafty stojí ještě za povšimnutí skutečnost, že se nově připouští přítomnost metylesterů řepkových olejů - bionafty v klasické motorové naftě na bázi ropné suroviny až do výše 5 % objemových.

Před automobilovým průmyslem stojí také úkol snížit do roku 2008 emise CO2 na 140 g na 1 km jízdy. V přepočtu na spotřebu klasických motorových paliv to představuje cca 5,4 l motorové nafty nebo 6 l benzinu na 100 km. Do roku 2012 by pak emitovaný objem CO2 měl být dále snížen až hodnotu pouze 120 g na 1 km. Dosáhnout těchto ukazatelů není jednoduché a není to ani v silách jednoho průmyslového odvětví. Musí zde dojít ke společné práci automobilového průmyslu, který vyvine nové, úspornější spalovací motory lépe využívající dodanou energii, chemiků, kteří musí připravit a vyrobit nové a účinnější katalytické systémy pro zneškodňování škodlivin ve výfukových plynech, a rafinérií, které musí vyrobit motorové palivo vyhovující zvýšeným kvalitativním požadavkům.

Další z možností částečného řešení uvedeného problému je používání alternativních motorových paliv. Sem patří paliva na bázi obnovitelných zdrojů energie čili tzv. biopaliva, dále je to zemní plyn - ať už stlačený nebo zkapalněný, syntetická paliva - především na bázi zemního plynu, a nesmí se zapomenout ani na vodík. I přes obrovské náklady na výzkum alternativních paliv i alternativních pohonných jednotek můžeme říci, že v nejbližších 20 letech zůstanou stále hlavními motorovými palivy klasický automobilový benzin a motorová nafta vyráběné z ropy.

Evropská unie podporuje využívání biopaliv v dopravě a před členské státy postavila v rámci směrnice 2003/30/ES, z 8. května 2003 o použití biopaliv nebo jiných paliv z obnovitelných zdrojů v dopravě indikativní cíl nahradit do konce roku 2005 na trhu 2 % klasických paliv, tj. automobilového benzinu a motorové nafty. Tento podíl by měl postupně narůstat a do 31. 12. 2010 by měl dosáhnout úrovně 5,75 %, s perspektivou dalšího zvyšování tohoto podílu. Hlavním cílem této snahy je zlepšení celkové bilance oxidu uhličitého, udržení kulturního rázu krajiny a nepřímá podpora zemědělství a venkova.

Celková spotřeba motorových paliv na našem trhu neustále narůstá, přičemž spotřeba motorové nafty roste rychleji než spotřeba automobilového benzinu. Zvýšení spotřeby je způsobeno nárůstem počtu automobilů, vyšším počtem najetých kilometrů a v případě motorové nafty také růstem dopravních výkonů v nákladní dopravě a růstem průmyslové a stavební výroby.

Spotřeba pohonných hmot na tuzemském trhu dosáhla v roce 2003 rekordních 5423 tis. tun a dlouhodobě roste průměrným tempem 3,1 % za rok a má tendenci dále akcelerovat, což je odlišná situace od stavu ve vyspělých evropských státech.

Spotřeba motorových benzinů v letech 1996 až 2002 prakticky stagnovala na úrovni 1900 až 2000 tis. tun. V roce 2003 však prudce narostla na cca 2100 tis. tun a i letos se projevuje tendence akcelerace spotřeby.

Kvalitu pohonných hmot u nás pravidelně monitoruje v síti čerpacích stanic Česká obchodní inspekce ve smyslu vyhlášky MPO č. 229/ /2004 Sb. Porovnáme-li průměrnou kvalitu stávajících motorových paliv dostupných u čerpacích stanic u nás a v ostatních zemích EU, můžeme konstatovat, že kvalita jak automobilového benzinu, tak i motorové nafty je ve všech sledovaných parametrech srovnatelná a odpovídá předepsaným požadavkům. Určité rozdíly v jednotlivých zemích jsou způsobeny především rychlostí implementace požadavků směrnice 2003/17/EC na kvalitu motorových paliv v roce 2005.

Tuzemské rafinerie se intenzivně připravují na splnění náročných environmentálních požadavků podle citované směrnice 2003/17/ES. V současné době jsou v obou rafineriích České rafinérské (Kralupy a Litvínov) a v rafinerii Paramo dokončovány a uváděny do provozu investice, které umožní vyrábět celý objem motorových paliv v požadované kvalitě max. 50 mg/kg síry již v letošním roce. Po dokončení všech investičních programů budou nejpozději od roku 2007 tuzemští výrobci motorových paliv schopní vyrábět veškerá motorová paliva s obsahem síry pod 10 mg/kg, což je s dvouletým předstihem oproti požadavkům směrnice. Pohonné hmoty dovážené ze sousedních zemí (Slovenska, Rakouska a SRN) budou tyto ukazatele splňovat také již letos.

Václav Pražák,
Česká rafinérská, a. s., Litvínov

Miloš Podrazil,
generální sekretář, Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu

Tab. 1 Kvalita automobilových benzinů

Vlastnost ČSN EN 228 "Kvalita 2000" 2003/17/EC "Kvalita 2005"

Oktanové číslo VM min. 95,0 95,0

Oktanové číslo MM min. 85,0 85,0

Hustota/15 °C, kg/m3 max. 775 775

Obsah síry, mg/kg max. 150 50/10

Obsah benzenu, % V/V max. 1,0 1,0

Obsah aromátů, % V/V max. 42,0 35,0

Obsah olefinů, % V/V max. 18,0 18,0

Konec destilace, °C max. 210 210

Tab. 2 Kvalita motorové nafty

Vlastnost ČSN EN 590 "Kvalita 2000" 2003/17/EC "Kvalita 2005"

Cetanové číslo min. 51,0 51,0

Cetanový index min. 46,0 46,0

Hustota/15 °C kg/m3 max. 845 845

Obsah síry mg/kg max. 350 50/10

Obsah polyaromátů % V/V max. 11 11

95 % V/V předestiluje při °C max. 360 360

CFPP °C B/D/F max. 0/-10/-20 0/-10/-20

Obsah FAME % V/V max. - 5

Tab. 3 Porovnání průměrné kvality motorové nafty

Itálie SRN Rakousko Vel. Británie ČR

Cetanové číslo 52,4 54,1 51,9 53,0 51,0

Hustota/15 °C, kg/m3 837,5 833 835,8 832,0 840,8

95 % (V/V), °C 356,8 346,4 353,7 340,0 349,3

Obsah PAU, % (m/m) 5,0 2,8 3,6 2,0 6,9

Obsah síry, mg/kg 24,6 30,6 235,5 40,1 190,4


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist