Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Potřebujeme u Prahy stále větší letiště?

05.01.2005  |  zdroj: HN  |  127× přečteno      vytisknout článek

Potřebujeme u Prahy stále větší letiště? Na přelomu listopadu a prosince proběhla v Bruselu konference neziskových organizací, které se zabývají ochranou obyvatel před dopady letecké dopravy. Organizátorovi konference, kterým byla Aviation Enviroment Federation, se podařilo vytvořit celoevropskou síť, po které proudí zkušenosti, rady a informace. Ve světle takto shromážděných poznatků se jeví záměr plánovačů z České správy letišť, s. p., vybudovat v Ruzyni obrovský letištní gigant jako velice sporný.

Co se změnilo?
Přínos projektu, který má konkurovat okolním středoevropským letištím, je pro Českou republiku velice pochybný. Praze, respektive jejím obyvatelům, bude obrovský nárůst leteckého provozu nad městem prokazatelně škodit.
Podle dokumentů z roku 1996, kdy letištěm v Ruzyni prošlo kolem sedmi miliónů cestujících, bylo okolí letiště na samém pokraji ekologické využitelnosti. Dnes, kdy letištěm projde až 10 miliónů cestujících, se uvažuje o nárůstu o dalších 10 - 20 miliónů! K tomu je nutno připočíst ještě desetitisíce tun přepravovaného nákladu.
Změnily se tak moc ekologické parametry letadel, nebo jen klesla státním a magistrátním úředníkům laťka ekologických nároků?
Aby bylo možno tolik cestujících pojmout, plánuje se stavba další startovací dráhy za cca sedm miliard korun. Zatímco ostatní evropská města staví letiště v uctivých vzdálenostech, v Praze se naopak má letiště plánovanou stavbou k městu ze západní strany přiblížit. To znamená, že převažující západní vítr bude nad centrum města zanášet tuny zplodin.
Potřebujeme tento megalomanský projekt? Komu poslouží? A kdo na něj doplatí?
Podle údajů britského statistického úřadu je letectví podle svého přínosu pro HDP až na 29. místě. Na 28. místě, tedy ekonomicky důležitější, jsou kanalizace a hygienické systémy. Tato nesrovnalost je způsobená tím, že stát leteckou dopravu zvýhodňuje nevídaně nízkou daňovou zátěží. Není uvalena žádná daň na letecké palivo, neplatí se DPH za nic, co je spojeno s létáním. Neexistují ani žádné daně či poplatky plynoucí do veřejných rozpočtů z hlukové zátěže a za znečišťování životního prostředí zplodinami.
Tyto daňové úlevy byly zavedeny po druhé světové válce s cílem oživit odvětví letecké dopravy. Dnes, kdy letadla již zdaleka nejsou jen romantické létací stroje, ale vážný ekologický, zdravotní a sociální problém, by bylo na čase zavést stejná pravidla jako pro jiná průmyslová odvětví. Sice máme na první pohled levné letenky, rozdíl mezi skutečnými náklady ale stejně hradíme v podobě daní, které platíme místo provozovatelů letišť a leteckých společností.

Cena za spojení se světem
Jestliže boom letecké dopravy přináší z ekonomického hlediska málo státu, lze jeho přínos vidět v tom, že umožňuje naše spojení se světem? Jen do určitého stupně jejího rozvoje. Současný rozvoj letiště v Ruzyni je vynucen zejména tranzitními lety, například z Asie, nebo nárůstem dopravy nákladu. Kdyby k rozšiřování nedocházelo, nepřišli by tedy naši občané o možnost cestovat.
Nedávno byl postaven obrovský kargo terminál, jehož kapacitu se investor pochopitelně snaží využít. Další přepravce nákladu a cestujících se snaží nalákat nízkými letištními poplatky, které se ještě rok od roku snižují. Rozšiřování letiště tedy znamená vytvoření dalších volných kapacit, které se časem naplní a dále zatíží obyvatele Prahy.
Argument, že další rozvoj letiště v Ruzyni odlehčí mnoha tisícům Pražanů, je absurdní. Sliby investora, že bude méně používat startovací dráhu nad nejobydlenějšími částmi Prahy, jsou mlhavé a chybí jim jakákoliv závaznost a vymáhatelnost. Investor sám počítá s tím, že tato startovací dráha bude nadále využívána.

Evropa citlivá na hluk
Každý, kdo umí trojčlenku, si může spočítat, kolik tisíc vzletů a přistání letadel obyvatele Prahy v dalších desetiletích čekají. Přitom ve valné většině půjde o lety, které Pražané a ostatní obyvatelé, občané ČR, nepotřebují. Pouze na ně doplácejí mimo jiné z důvodů hlukové a ekologické zátěže či zvýšených výdajů na léčení nemocí, které letecký provoz způsobuje.
Investor rozšíření letiště, Česká správa letišť, usiluje o změnu územního plánu Prahy, aby mohl začít stavět o pár let dříve, než se původně plánovalo. Spěch České správy letišť je zcela pochopitelný. Podle všeho se Evropská komise a Evropský parlament budou v příštích letech intenzívně zabývat problémem hluku. Evropská legislativa směřuje k jeho omezování. Stejně tak normy Světové zdravotnické organizace nekoncepčnímu a bezhlavému rozvoji letišť nepřejí.
Zatím se letištní lobby podařilo důsledky letecké dopravy vyjmout z Kjótského protokolu. Co když se ale mezinárodní situace změní? Pak hrozí, že na okraji Prahy bude stát obrovský nevyužitý moloch, který nás bude všechny ještě více trápit a na který budeme ještě více doplácet. Nebo naopak, pravděpodobněji, moloch bude již stát a nové normy se na jeho provoz nebudou vztahovat.
Autor je předsedou Občanského sdružení pro Nebušice


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Podpořme Nebušice
Když jsem se před časem dozvěděl, jakým směrem se má letiště Ruzyně rozšiřovat, nevěřil jsem vlastním očím. Paralelní dráha bude o kilometr blíže k městu! Lokality jako Dejvice, Hanspaulka, Vokovice a Liboc budou mnohem více exponovány, než tomu bylo doposud. Nebušice budou přímo v koridoru, stejně jako údolí Tiché Šárky. Je pravda, že se mírě sníží hluk v oblasti Bílé Hory a Řep, ale za jakou cenu! Praha 6 a její zastupitelé prezentují rozšíření letiště jako něco pozitivního a zároveň jako hotovou věc. Zdejší web sice dává slovo zástupci CSA, ale jeho agumenty jsou evidentně zcela účelové.
Nedomnívejme se, že se nás tato věc netýká jenom proto, že bydlíme v jiné lokalitě. Podpořme Nebušice v jejich snaze zablokovat realizaci tak obludného řešení. Příště se to může týkat nás!
vloženo: 18.01.2005 17:36     vložil: Jentak Šelkolem Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist