Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Letadla mohou zmírnit svůj vliv na globální oteplování

09.09.2005  |  zdroj: Technik  |  126× přečteno      vytisknout článek

Letadla mohou zmírnit svůj vliv na globální oteplování Emise kysličníku uhličitého z leteckých motorů nejsou jediným problémem, kterým letecká doprava ovlivňuje klimatické podmínky. Proudy vodních par a ledových částeček, které se táhnou za proudovými letouny, nazývané contrails, vytváří mraky nazývané meteorology cirrus. Meteorologům jsou známy od 2. světové války, když letadla začala létat ve velkých výškách, aby se vyhnula protiletadlovém dělostřelectvu. Tato oblaka mohou udržovat teplo vyzařující ze zemského povrchu a přispívat tak ke globálnímu oteplování. S růstem letecké dopravy o zhruba 3,5 % ročně (přičemž mnoho mimořádných letů jsou lety ve vysokých výškách) může podle propočtů meteorologických odborníků vliv contrails vytvářených letadly do roku 2050 způsobit větší dopad na globální oteplování, než samotné emise CO2 z leteckých motorů.

Dosavadní strategií proti vytváření contrails bylo snížení letové hladiny proudových strojů z výšky nad 33 tisíc stop na úroveň mezi 31 a 24 tisíci stop (v závislosti na počasí), protože v této výšce už vzduch není přesycen ledovými částicemi, takže se letadly vyvolávaná oblaka nemohou vytvářet. Nicméně ani toto řešení není ideální, protože snížením provozní výšky letecké dopravy se stroje dostávají do podmínek, v nichž jejich motory nepracují tak efektivně - to znamená v hustším vzduchu větší spotřebu paliva a tím pádem dražší provoz i větší produkci emisí CO2. Navíc dochází k zahuštění těžké letecké dopravy a ztížení letové kontroly v určitém úseku. To je podle odborníků z německého střediska German Aerospace Center v Oberpfaffenhofenu také jedním z důvodů, proč jsou letecké motory optimalizovány pro provoz ve větších výškách.

Vědecký tým zmíněného střediska proto nyní začal využívat balóny k průzkumu relativní vlhkosti atmosféry, aby ukázal, jak oblasti přesyceného vzduchu jsou jen zhruba 500 m silné a letadla by se jim mohla snadno vyhnout. Schopnost přesně určit výškové umístění těchto oblastí je zatím sice ještě omezená, ale výzkumníci se domnívají, že tato informace bude už brzy moci být sdělována pilotům přímo pomocí senzorů umístěných přímo na letadlech.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist