Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Připomínky k Národnímu alokačnímu plánu České republiky 2008 až 2012 ze dne 30. října 2006

01.12.2006  |  126× přečteno      vytisknout článek

Připomínky k Národnímu alokačnímu plánu České republiky 2008 až 2012 ze dne 30. října 2006

Dle našeho názoru je předložený návrh Národního alokačního plánu ČR (NAP) zásadně neslučitelný s řadou schválených strategických dokumentů. Navržený plán je také v rozporu s cílem vyjádřeným článkem 1 směrnice 2003/87/ES, neboť výraznou nadalokací, kterou lze sledovat při porovnání navrhovaného objemu alokace a skutečných emisí za rok 2005, může jen těžko podporovat efektivním a účinným způsobem snižování emisí skleníkových plynů na úrovni evropského systému obchodování jako celku.

V návrhu NAP vidíme rozpor především s následujícími vládními dokumenty:

V případě Strategie udržitelného rozvoje, schválená vládou ČR 8. 12. 2004, vidíme rozpor především s třetím strategickým cílem environmentálního pilíře (kap. IV.2), který mimo jiné požaduje „v oblasti klimatu soustavně omezovat emise skleníkových plynů“ a specificky pro emise CO2 pak do roku 2020 dosažení „schváleného cíle zhruba 8,7 tuny na obyvatele a rok“.

V případě Národního programu na zmírnění změny klimatu, schváleného vládou ČR 3. 3. 2004 vidíme rozpor především v kapitole 10.3.1, která stanoví jako hlavní nástroj k dosažení emisních redukčních cílů „snížit energetickou náročnost v oblasti výroby, distribuce a konečné spotřeby energie na úroveň 60 % až 70 % současné spotřeby primárních energetických zdrojů v roce 2030.

V případě Státní energetické koncepce (SEK) schválené vládou ČR 10. 3. 2004, má být obchodování s emisními kredity u skleníkových plynů využito „k realizaci a k podpoře cílů Státní energetické koncepce tak, aby nedošlo k ohrožení věcných záměrů dlouhodobého výhledu energetického hospodářství“ (SEK, strana 27, oddíl 1.17). Přitom dlouhodobým cílem SEK s vysokou prioritou je „nezvyšování absolutní výše spotřeby primárních zdrojů energie; růst ekonomiky zajistit především zvýšením energetické efektivnosti“ (Nástroj 3.1; dlouhodobý cíl 3.1.3.). Nelze přitom předpokládat, že navržené navýšení objemu emisí o cca 20 % oproti současnému stavu by mělo formu technologických emisí. Pokud by podniky navýšily svoje emise, jednalo by se z převážné části o emise ze spalování fosilních paliv. Tím ovšem není zohledněn další z cílů SEK a to „vytvářet podmínky pro vyšší uplatnění obnovitelných zdrojů energie – stanovením a plněním národního indikativního cíle výroby elektřiny z OZE na hrubé spotřebě elektřiny (8 % v roce 2010)“ a „vytvářet podmínky pro postupné zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie v tuzemské spotřebě primárních energetických zdrojů ve výši 15–16 % v roce 2030“ (Nástroj 3.3.; dlouhodobý cíl 3.3.3).

S ohledem na skutečnost, že poslední známé údaje o výši emisí CO2 (rok 2005) nedosahují ani objemu stanoveného pro období 2005–2007, jedná se zjevně, minimálně pro počáteční roky NAP II, o formu státní podpory, jejíž soulad s právem Evropských společenství není zajištěn. Lze tak usoudit z povahy tohoto nástroje, kdy je finanční transfer představován bezplatným přidělením povolenek (pro období od 1. 1. 2008 lze až 10 % povolenek přidělit za úplatu v souladu s článkem 10 směrnice 2003/87/ES) podnikům zapojeným do systému emisního obchodování, kterým se tak dostává ekonomické výhody, jež by jim při neexistenci tohoto systému neplynula. Zároveň je tato výhoda poskytována selektivně, neboť z ní neprospívají všechny podnikatelské subjekty a zjevně překračuje hranici podpory de minimis. Viditelným příkladem tohoto rozporu je rozdíl v základní alokaci povolenek pro sektor veřejné energetiky, kterému je v nynějším plánu přiděleno ročně 60,267 mil. povolenek, zatímco základní alokace navržená pro období 2008-2012 předpokládá ročně přidělení 66,023 mil. povolenek, tj. bezmála 10% nárůst mezi roky 2007 a 2008.

Domníváme se, že by návrh alokačního plánu měl vycházet z výše uvedených strategických cílů České republiky v oblasti hospodaření s energiemi a ochrany klimatu a setrvalým tlakem na snížení emisí skleníkových plynů přispívat k dosažení udržitelného rozvoje, nikoli působit jako skrytá forma státní podpory nehospodárného využívání neobnovitelných zdrojů.

Myslíme si, že návrh je nutné zásadně přepracovat. Jako minimální kroky, potřebné k zlepšení souladu návrhu NAP se stávajícími programovými dokumenty považujeme následující kroky:

1) alokaci nenavyšovat, ale snížit o 5 až 7 % v porovnání s realitou roku 2005,

2) k rozdělování povolenek mezi podniky použít benchmarkingu,

3) minimálně 10 % povolenek prodat v aukci nejvyšší nabídce (v souladu s kritikou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže).

za STUŽ

ing. Jiří Dlouhý


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist