Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

V Evropě přibývá silných aut, která překračují emisní limity

05.02.2007  |  zdroj: Podniky a trhy  |  123× přečteno      vytisknout článek

V Evropě přibývá silných aut, která překračují emisní limity Předseda Evropské komise José Manuel Barroso prohlásil, že je čas "zaútočit na problém klimatických změn". Ale pro svou vlastní rodinu používá vůz, který jen velmi stěží zachrání naši planetu. Řídí Volkswagen Touareg, sportovně užitkový vůz, který ve své nejvýkonnější verzi emituje více než 1,6krát více zplodin, než je průměr kysličníku uhličitého v nových automobilech.
Přesto, že Evropané platí mnohem vyšší daně z pohonných hmot než Američané, kupují stále více rychlejších, těžších a silnějších vozů než v minulosti. I když na evropském trhu panuje tvrdá cenová konkurence asijských automobilek, poptávka po sportovně užitkových vozech stále roste.
Tento trend ohrožuje evropské ekologické cíle a podrývá závazek Evropské unie snížit podle Kjótského protokolu emise skleníkových plynů v roce 2012 o osm procent ve srovnání s úrovní roku 1990. Ačkoliv Evropská unie snížila od roku 1990 emise skleníkových plynů o více než 20 procent, emise kysličníku uhličitého u nových osobních i nákladních vozů vzrostly o více než 20 procent V USA emise skleníkových plynů stouply od roku 1990 o 16 procent.
Neschopnost automobilek dostatečně rychle srazit emise kysličníku uhličitého je dostává do konfliktu s regulátory. Jak varují někteří experti, až Evropská unie zpřísní regulace, výroba ekologičtějších technologií zvýší cenu nového auta v průměru o 3300 eur.

Automobilky varují
Nové regulace, které mají nahradit tradiční evropskou politiku dobrovolného závazku automobilek dodržovat emisní limity, nepřicházejí v optimální době. Pro výrobce to znamená zvednout investice do úsporných technologií a snížení odbytu největších a nejvýnosnějších vozidel. "Nemůžete udržet při životě automobilové odvětví a zachovat miliony pracovních míst, jestliže řekněme v roce 2010 nesmíte kvůli regulaci překročit emise 120 gramů na kilometr," postěžoval si Dieter Zetsche, šéf společnosti DaimlerChrysler.
Snaha zpřísnit emisní limity vyvolává rozhodný odpor zejména v Německu. V této největší evropské ekonomice připadá každé sedmé pracovní místo na automobilový průmysl. A němečtí výrobci aut Mercedes, BMW, Porsche a Audi jsou obzvláště zranitelní, protože produkují auta se silnými motory, které emitují nadměrné množství kysličníku uhličitého.
Pokud by byli nuceni snížit emise tak rychle, jak si někteří úředníci Evropské unie přejí, odbyt nejvýnosnějších vozidel by mohl klesnout o 10 procent. Což by třeba pro bavorskou automobilku BMW mohlo představovat roční ztrátu 650 milionů dolarů.
Mnoho výrobců spěchá, aby svou modelovou řadu doplnili o sportovně užitkové vozy, a to i ty podniky, které jsou spíše známy produkcí malých vozů a sportovních sedanů, jako jsou VW a Renault.
"Je to tak krásné a velké auto a můžu v něm sedět vysoko," libuje si dvaapadesátiletá Kamp Lintfortová z Německa, která řídí sportovně užitkový vůz Mercedes třídy M. A nepokládá vůbec za důležité, že emituje 249 gramů kysličníku uhličitého na kilometr ve srovnání s průměrnými 161 gramy u nových vozů. Zatímco prodej nejmenších modelů opadl, poptávka po sportovně užitkových vozech šla nahoru. Pro většinu Evropanů, zejména starších zákazníků, je přechod k větším a prostornějším vozidlům přirozený.

Je to věc svobodné volby
Pětašedesátiletý Rainer Haase z Berlína říká, že "kvůli nemocné páteři jsou pro mě sedadla v menších autech příliš nízká". A proto nahradil svůj třináct let starý sedan BMW sportovně užitkovým vozem Toyota RAV4.
José Manuel Barroso, předseda Evropské komise, nám v písemné odpovědi řekl, že "evropští výrobci neudělali velký pokrok" při snižování emisních limitů. K tomu, že sám má vůz, emitující více kysličníku uhličitého než jiná auta, překvapivě napsal: "Volba výrobku záleží na jednotlivcích podle jejich potřeb a preferencí. Bylo by proti evropskému pojetí svobodné společnosti určovat lidem, co si mají zvolit, podle jednoho vzorce údajně správného chování, nařizovaného samozvanými morálními autoritami."


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist