Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Auta nevoní

23.02.2007  |  zdroj: Podniky a trhy  |  126× přečteno      vytisknout článek

Auta nevoní

Lze to říct i jinak a určitě to často nejen od svých dětí slyšíte. Přesto však návrh Evropské komise na pokles exhalací aut vzbudil rozruch. Zástupci některých automobilek a jejich lobbisté zprvu označili návrh za téměř likvidační - naše plechové miláčky zdraží a potlačí automobilky na východ. Poté se rozehrála karta politická - návrh prý straní výrobcům malých aut (Francii a Itálii) a je zaměřen proti ostatním (Německu).

Méně se mluví o filozofii regulace. Koncept přímé regulace kvality nějakého výrobku v sobě obsahuje úskalí. Prakticky všude kolem nás vidíme přínosy tržní soutěže, při níž výrobci přesvědčují zákazníky o kvalitě svého výrobku. A stát by neměl diktovat, jak teplá má být zimní bunda či jak malé nesmí být jablko. Proto i u aut by se měl kupec rozhodnout dle svých možností a preferencí. Někdo skončí u nenasytné 12válcové závodničky, jiný u úsporného rodinného kombíka.

Dalo by se zde skončit, má to však jedno ale. Snad už jen málokdo zpochybňuje, že aktivita člověka 21. století ovlivňuje životní prostředí, a to ne zrovna příznivě. A auta v tom hrají nemalou roli. Nejen tím, že v nestřídmé míře konzumují omezené neobnovitelné zdroje, ale také tím, co pouštějí do ovzduší. Nejen že to nevoní, ale také to Zemi neprospívá. Určitá zdrženlivost je tak na místě. Ale jak velká a za kolik?

Pohled do prospektu jedné z automobilek mne přesvědčil, že cesty k šetrnému chování existují už nyní. V nabídce tu vedle sebe stojí velká limuzína vybavená úsporným motorem produkujícím zhruba 150 gramů na kilometr CO2 a stejná limuzína s šestiválcem, který spolyká skoro dvojnásobek paliva a vyprodukuje 250 gramů. Umí sice pokořit náš rychlostní limit o 100 kilometrů za hodinu, zatímco její slabší bratříček se zadýchá na dvou stech a na stovku se rozjede o dvě sekundy později. Stojí to ale za to? Pro někoho asi ano, a tak rád zaplatí s vyšší cenou i skoro dvojnásobek za palivo. Bohužel však to není jediná cena, kterou za to společnost platí.

Autor: Luděk Niedermayer

Autor je viceguvernérem České národní banky


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist