Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Přibližujeme se vysoké evropské úrovni

30.03.2007  |  zdroj: HN  |  123× přečteno      vytisknout článek

Přibližujeme se vysoké evropské úrovni Plnění přísných emisních norem EU 4 a EU 5 u výkonných velkoobjemových vznětových motorů, ať už s příměsí AdBlue nebo jinými metodami, je velkým přínosem pro naše životní prostředí. Škoda jen, že se u nás zatím stále např. daňově víc nezvýhodňují provozovatelé k životnímu prostředí šetrných vozidel a naopak citelněji nepostihují vozidla, která evidentně životnímu prostředí škodí. Zvlášť paradoxní je, že stejnou daní jsou dnes u nás zatížena v podnikatelské sféře osobní a lehká užitková vozidla bez rozdílu, zda mají např. filtry pevných částic, katalyzátory, plní normu Euro 4, či dokonce vozy s hybridním pohonem, jako stará auta s dvoudobými motory či čadící a páchnoucí, olej spalující vozy staré dvě a více desítek let. A není jich málo.

Mezi další novinky patří také nové 12 nebo 16stupňové převodovky Mercedes s řadicí automatikou PowerShift, které zajišťují mimořádně rychlé řazení převodových stupňů a více jízdního komfortu. Nabízejí samostatně volitelné řadicí programy a jemnější změny rychlostních stupňů, což přispívá k větší hospodárnosti, bezpečnosti a jízdnímu komfortu, např. při manévrování.

Rovněž elektronické sledování servisních intervalů umožňuje výměnu olejové náplně v motoru až po ujetí 120 000 km. Důležitým aspektem současných moderních motorů nákladních a užitkových automobilů je také jejich podstatně větší celková hospodárnost a nízká spotřeba paliva.

Bezpečnost také u nákladních vozidel

Také do nákladních automobilů se postupně prosazují moderní elektronické systémy přispívající k větší provozní bezpečnosti. Jsou to např. u vozů Volvo systémy ACC (Adaptive Cruise Control - adaptivní tempomat, zabraňující nedobrzdění na vpředu jedoucí vozidlo), EBS (Electronic Brake System), ESP (Electronic Stability Program) či asistent rozjezdu do kopce. Dalším systémem je "sledovač" jízdy v jízdním pruhu, který dokáže v případě, že se řidič dívá na cestu, ale přesto vyjíždí z jízdního pruhu (podélného značení), reagovat a upozorní ho na to vibrujícím volantem. Pokud řidič cestu nesleduje, zazní navíc zvukové varování. Na nákladních vozech se už také objevují průhledové displeje v čelním skle, zobrazující nejdůležitější provozní informace.

Další kroky na ochranu životního prostředí

Kromě nezbytnosti plnění emisní normy Euro 4, které je již u nově do provozu uváděných vozidel povinné, a dalšího vývoje motorů schopných plnit přísnější normy (Euro 5 a vyšší) se někteří výrobci, jako např. Volvo, zabývají možnostmi využívání alternativních paliv. Jednou z možností je k životnímu prostředí ohleduplný biosyntetický plyn. Nově také představila značka Volvo účinné hybridní řešení pro těžká vozidla, které přináší úsporu paliva až o 35 procent. Koncepce hybridů skupiny Volvo je kombinací elektrického a dieselového motoru (který lze pohánět i bionaftou), ve spojení s elektronickou řídicí jednotkou a automatickým převodovým systémem Volvo I-shift. Hybridní vozidla naleznou uplatnění na cestách, kde je třeba časté brzdění a akcelerace, například při sběru odpadů, u městské autobusové dopravy nebo městského zásobování.

Autobusy jsou u nás stále velkým problémem

Situace, kdy je u nás registrováno na 20 tisíc autobusů s průměrným stářím 14,61 roku, není nikterak povzbudivá. Spíše vyvolává pocity strachu, že tak stará technika už nedokáže např. v případě akutní potřeby včas zabrzdit, že jsou tak staré autobusy již značně zkorodované, a tudíž také nebezpečné. A to už nemluvíme o jejich nepříznivém vlivu na životní prostředí, nejen kvůli emisím (větší část u nás provozovaných autobusů neplní žádnou z emisních norem Euro), ale také jejich hlučností a velmi častým znečisťováním prostoru pod vozidlem.

Obnova autobusového parku zdaleka neprobíhá tak, jak by si jejich stáří vyžadovalo. Za loňský rok bylo ze všech registrovaných autobusů vyřazeno 600 a dalších 783 bylo vyvezeno. Meziroční "omládnutí" tuzemských autobusů činí 0,01 roku, a to je při jejich současném stavu a stáří katastrofálně málo a nezaznamená zatím žádný radikálnější posun k lepšímu. Pomyšlení, že takovými rachotinami jezdí lidé do práce a děti na výlety, není právě příjemné. Je na čase, aby už konečně byla hromadná doprava osob na silnicích bezpečnější i ekologičtější.

Cenová válka eskaluje a je značně nepřehledná

Ve snaze získat nové zákazníky připravují prodejci nejrůznější prodejní akce provázené slevami, které dosahují až 25 % původní "tabulkové" hodnoty. Slevy se netýkají jen reklamně více zviditelňovaných osobních vozů, ale stejnou měrou míří také do sféry užitkových a nákladních vozidel. Dnes se u nás prakticky nemusí koupit snad žádný automobil za "ceníkovou" cenu. Orientace v takové cenové a především slevové džungli není vůbec snadná. Vlastní důkladné "výběrové" řízení se obvykle mnohonásobně vyplatí. Slevy jsou u dražších typů v řádech statisíců, a to už stojí za to.

Někdy jsou lákavé ceny pouze ve spojení s leasingem, kde cenové zvýhodnění je vlastně rozprostřeno do leasingového navýšení. Proto se vyplatí víc než kdy jindy řídit se příslovím: Raději pětkrát měř, než se rozhodneš a řízneš. Podobně je také vhodné lépe dřív než později prostudovat všechny řádky smluv, a zejména ty, které jsou vytištěny nejmenším písmem.

Ojeté vozy z dovozu

Současný fenomén - dovoz a tuzemské registrace ojetých vozidel se mezi nákladními a užitkovými automobily a autobusy nepromítá takovou měrou jako u osobních automobilů. Za loňský rok bylo tak u nás registrováno na deset tisíc nákladních a užitkových automobilů, z čehož bylo asi 7700 lehkých užitkových (N1), necelých pět set tahačů a na 140 speciálních vozidel. Dovezených ojetých autobusů bylo registrováno na 170. Tyto počty se překvapivě příliš neliší od údajů za rok 2005, zatímco u dovážených ojetých osobních automobilů došlo ke značnému meziročnímu nárůstu, a to o 43,8 % (z předloňských 141 122 na 183 143 za rok 2006). V případě ojetých nákladních vozů se ale většinou jedná, na rozdíl od osobních vozů, o solidní, často i repasované ojetiny.

Doprava bude zřejmě stále problematičtější

Současná síť silnic a dálnic se ve vztahu k rostoucím počtům motorových vozidel stále relativně zmenšuje, takže počet vozidel na jeden kilometr vozovek pravidelně roste. K 31. 12. 2006 bylo v České republice registrováno 6 490 313 silničních vozidel, včetně přívěsů a návěsů, z toho 5 658 555 motorových, 4 108 610 osobních vozů, 562 255 nákladních a užitkových automobilů, 822 703 motocyklů, 20 331 autobusů, 144 656 traktorů atd. To znamená, že letos bude na našich silnicích opět těsněji a plněji.

Dá se proto očekávat opět hustší provoz, se všemi negativními průvodními jevy, co s ním souvisí. Do budoucna se např. určitě nevyhneme zvyšování cen pohonných hmot, stejně jako nejrůznějším novým poplatkům, daním apod. Nový silniční zákon, včetně bodového systému, sice loni přispěl ke snížení nehodovosti a zejména ke snížení tragických následků, ale letos se v prvních dvou měsících nehodovost opět zvýšila a počty tragédií na silnicích jsou už opět velmi varující. A to se týká do značné míry i řidičů nákladních vozidel. Téměř každodenní těžké havárie nákladních vozů a kamionů, provázené několikahodinovým odstraňováním následků, nevěstí do budoucna nic dobrého. Na českých silnicích stále chybí víc ohleduplnosti, tolerance a nepřeceňování schopností vlastních i vozidel, spolu se striktnějším dodržováním předpisů samotnými řidiči a dalšími účastníky dopravy. Věřme, že se tato situace už brzo zlepší. Bez silniční automobilové dopravy se bohužel nebo i bohudík ještě asi dlouho neobejdeme.

Autor je spolupracovníkem redakce

Podklady: Sdružení AP, SDA a Motorline


Výroba a prodej tuzemských nákladních automobilů v České republice

2006 2005 2004 2003 2002

značka výroba prodej výroba prodej výroba prodej výroba prodej výroba prodej

Tatra 1 511 440 1 497 274 1 654 279 1 439 212 1 761 180

Avia 468 271 547 265 545 336 858 474 967 604

Praga 0 0 0 0 1 0 30 24 31 21

Celkem 1 979 711 2 044 539 2 200 615 2 327 710 2 759 805


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist