Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

EKOLOGICKÉ VOZY: Jak automobilky vytřely eurokomisařům zrak

02.10.2007  |  zdroj: Euro  |  128× přečteno      vytisknout článek

EKOLOGICKÉ VOZY: Jak automobilky vytřely eurokomisařům zrak Předseda Evropské komise José Barroso a komisař pro životní prostředí Stavros Dimas si ještě mnou bolavá čela po lednovém nárazu do zdi, postavené z německých a švédských automobilek, a už se ukazuje, že ve sporu o emise nových automobilů skutečně tahali za kratší konec provazu. Laisser faire si znovu připisuje body v nekončícím sporu se zastánci regulací.

Na přelomu roku chtěla EK pomocí direktivy rychle a výrazně snížit emise nových vozů. Náklady této akce vyčíslila v přepočtu na zhruba sto tisíc korun navíc ke každému novému vozu. Automobilky by tyto peníze okamžitě a v plné výši promítly do cen automobilů. To vše kvůli mizivému snížení emisí, snadno a efektivněji dosažitelnému jinde, jak ostatně upozorňovala studie, objednaná komisí (EURO 8/2007). Stačil však půlrok, aby automobilky pochopily zvýšený zájem zákazníků o "zelené" vozy. Zářijový autosalon Frankfurt 2007 se celý nesl na vlně ekologicky pojatého automobilismu. Zelené novinky představily Škoda Auto, Volkswagen, Mercedes, Hyundai, Citro ¨ en, Fiat, Nissan, Peugeot, Volvo, a dokonce i Porsche, které dříve spotřebu svých supersportů řešilo zhruba se stejnou prioritou, s jakou české vlády řeší existenci vepřína v Letech. Trumfli unii. Představené studie, koncepty i vozy, putující do showroomů už počátkem příštího roku, mají s výjimkou Porsche Cayenne Hybrid a Mercedesu ML jedno společné. Všechny splňují, ba překonávají původní požadavky Stavrose Dimase na emisní limit 120 g CO2/km. A to, alespoň u modelů, jejichž cena už byla naznačena, za peníze velice srovnatelné s cenami současné nabídky. "Fabia Greenline, dosahující emisních hodnot 109 gramů oxidu uhličitého na kilometr, bude cenově naprosto srovnatelná s obdobně motorizovanou variantou, kterou nyní nabízíme," říká člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Vysvětluje, že nízkých emisí automobilka dosáhla kombinací několika faktorů, jako jsou moderní pneumatiky se sníženým valivým odporem, technicky vyspělý motor a převodovka a nižší konstrukce vozu společně s nižším aerodynamickým odporem. Tedy přesně to, co před půl rokem nezávislý konzultant Richard Smokers ve své studii pro Evropskou komisi navrhoval. Citujme: "Pětiprocentní přídavek biopaliva uspoří 15,5 až 20 milionů tun oxidu uhličitého ročně. Navíc je biopalivo patnáctkrát až pětadvacetkrát levnější než navržená direktiva. Další možné úspory jsou v rozprostření nákladů do všech souvisejících odvětví. Jde například o vývoj nových pneumatik, jejichž valivý odpor má v současnosti na svědomí zhruba dvacet procent spotřeby paliva, o kvalitnější maziva, ale také o infrastrukturu. Například Japonci pro Kjótský protokol spočítali, že jen lepší průjezdnost městy a stavění obchvatů dokáže ročně ušetřit zhruba 28,3 milionu tun vypuštěného CO2." Automobilky prezentovaly několik různých způsobů, jak spotřeby vozidel snížit. Jednotlivé typy pohonů by se daly roztřídit do zhruba pěti kategorií (viz Souboj koncepcí). Je to eko? Je však důležité vidět i za hranu nákupní ceny a provozních nákladů "zeleného" vozu. Studie oregonské firmy CNW Marketing Research dospěla k překvapivému závěru, když do celkových emisí vozů započítala i ty uvolněné při jejich výrobě ze základních surovin. Hummery H1, H2 a H3, tedy všechny hmotnostní kategorie zhruba třítunových klonů vojenských offroadů se spotřebou od čtrnácti do třiceti litrů na sto kilometrů, jsou podle studie úspornější než hybridy. A to, že třeba prius jezdí za čtyři litry na sto kilometrů, prý v konečném součtu nic neznamená. "Do celkového vlivu na životní prostředí je nutné započítat absolutní množství energie spotřebované na výrobu vozu a po ukončení životního cyklu také na jeho ekologickou likvidaci," komentuje závěry výzkumu list San Francisco Chronicle. Taková kalkulace s celkovým vlivem vozidla na životní prostředí výrazně pohne. "Když míle, najeté za celý cyklus od počátku výroby až do konce likvidace, přepočítáme na cenu za míli, dosahují tyto náklady v případě priusu v průměru hodnoty 3,25 dolaru. Hummer H3 dosahuje ve stejném ukazateli hodnot 1,95 USD. Klíčem je prý fakt, že do celkové náročnosti je nutné započítat i baterie hybridů, které před montáží do vozidla procestují celý svět, většinou prý na velmi neekologických kontejnerových lodích. Náročná je údajně jak jejich následná likvidace, tak i případná recyklace. Dalším podstatným faktorem je životní styl majitelů. Hybridy z principu jezdí hlavně v městském provozu, kde jednak nenajedou za životní cyklus takové porce kilometrů, a také se náročnějším jízdním režimem rychleji opotřebují." Nejdůležitějším bodem frankfurtského autosalonu ovšem nebyl spor mezi majiteli hummerů a ekology. Pozitivní je, že se nastartovala diskuse neřízená populistickou lobby z Bruselu. Množství představených úsporných modelů, z nichž ne nepodstatná část je už téměř připravená do sériové výroby, totiž vytvoří konkurenční prostředí, z něhož časem vzejde ten nejživotaschopnější koncept, na čemž vydělají jak automobilky, tak i životní prostředí.

Peugeot

Klasická kombinace turbodieselu s elektromotorem sníží dle francouzské automobilky spotřebu paliva o třetinu proti běžnému turbodieselu. Peugeot uvedl, že dosáhne hodnoty 3,4 l/100 km a 90 g CO2 na jeden kilometr jízdy. Cílová skupina by se neměla lišit od běžných majitelů třístovkové řady a sériový Peugeot 308 Hybrid by se měl představit v roce 2009.

Citroën

Koncept C-Cactus pohání dieselový motor s výkonem 70 koní a elektromotor s výkonem 30 koní. Auto vyrobené z recyklovatelných materiálů se má prodávat už brzy za cenu podobnou Toyotě Prius, což je vzhledem k poměrně malým rozměrům vozu odvážná strategie.

Porsche

Elektromotor vozu Cayenne Hybrid je umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou. Toto uspořádání má umožnit větší snížení spotřeby paliva. Porsche Cayenne dnes s hybridním hnacím ústrojím spotřebuje 9,8 litru na 100 km, přičemž cílem automobilky je dosažení hodnoty 8,9 litru na 100 km. Cílová skupina jsou typičtí zákazníci značky Porsche. Hybrid by měl jít do prodeje koncem roku 2009.

Tesla

Automobilky představily nejrůznější způsoby, jak učinit automobilovou dopravu šetrnější k životnímu prostředí. Je škoda, že na nedávném frankfurtském veletrhu se neprezentovala nová americká automobilka Tesla, vyvíjející elektromobil poháněný notebookovými bateriemi. Automobilka už má mnoho zájemců o nákup elektrického sportovního automobilu za 98 tisíc dolarů, který začne sjíždět z výrobní linky v říjnu. Elegantní řešení, které se obejde bez značných vývojových nákladů na systém uchování energie, se zřejmě vyplatí. Notebookové baterie, jichž je ve sporťáku bezmála sedm tisíc, totiž řízení nabíjení a kontrolu distribuce proudu již mají v sobě zaimplementované od výrobce. Letos tento balík stojí dvacet tisíc dolarů, přičemž ročně cena baterií klesá v průměru o osm procent. Jenže Tesla šetří na reklamě a ve Frankfurtu se neprezentovala. "Porsche utratí za marketing tisíc dolarů za vůz. Já v podstatě nic," prohlašuje Darryl Siry, viceprezident Tesly pro marketing. Cílovou skupinou jsou bohatší lidé, mířící do prémiového segmentu automobilů.

Fiat

K pohonu konceptu Panda Aria má sloužit přeplňovaný dvouválec o objemu pouze 0,9 litru schopný spalovat benzin. Kromě něj auto polyká i směs metanu a vodíku v poměru 7: 3. Nový motor má poskytovat při spalování benzinu výkon až 77 kW, přičemž vůz disponuje nastavitelným maximálním výkonem. Nastavením na výkon 60 kW se emise CO2 údajně sníží až na 69 g/km. Pro zvýšení úspory paliva je Panda Aria vybavena systémem Stop & Start, který může ušetřit až deset procent pohonných látek. Otázkou zůstává, kde by měli majitelé vozu čerpat směs metanu a vodíku. Snad jen při občasných výletech na Jupiter. Datum uvedení studie na trh není známo. Podstatně praktičtější vlastnost než metanovodíkový úlet je systém, vyhodnocující styl jízdy řidiče. Data z něj se dají stáhnout na flash disk a pomocí přiloženého softwaru Microsoftu lze analyzovat techniku a úspornost jízdy.

Volvo

Vlastní koncept elektromobilu představilo Volvo s projektem C30 ReCharge. Pohon obstarávají čtyři nezávislé elektromotory umístěné v kolech vozu. Energie rekuperovaná při brzdění se ukládá do lithiových baterií. Spalovací motor Flexifuel, schopný spalovat i etanol, nepohání přímo auto, pouze dodává energii akumulátorům. "Nabití baterií ze zásuvky trvá tři hodiny. Když ujedete méně než sto kilometrů denně, což platí pro více než osmdesát procent řidičů, na čerpací stanici se příliš často nepodíváte," říká viceprezident Volva pro výzkum a vývoj Magnus Jonsson. Provozní náklady údajně dosahují dvaceti procent běžného vozu. Cílovou skupinou jsou v podstatě všichni majitelé vozů střední třídy. Termín uvedení do provozu není známý, ovšem může být klidně v řádu měsíců.

Hyundai

Na palivových článcích postavila svůj koncept největší korejská automobilka Hyundai. Palivové články napájejí elektromotor s maximálním výkonem sto kilowattů, který pohání všechna čtyři kola. Vůz pojme 115 litrů velmi stlačeného vodíku. Na toto množství paliva ujede auto až 600 kilometrů s nulovými emisemi. Produktem spalování vodíku je totiž voda. Termín uvedení do provozu a cílová skupina nejsou dosud známy. Překážkou konceptu může být fakt, že zatím chybí čerpací stanice na vodík, není vyřešena ani bezpečnost skladování vysoce stlačeného výbušného plynu.

KAREL ZAORAL (karel. zaoral@ euro. cz)


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist