Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Proti ostatní Evropě u nás přibývá ojetin

26.10.2007  |  zdroj: HN  |  125× přečteno      vytisknout článek

Proti ostatní Evropě u nás přibývá ojetin Ochrana životního prostředí je většinou vděčným tématem pro nekompetentní, plané a nic neřešící diskuse, ať už jsou na úrovni vlády, v parlamentu, mezi militantními ekologickými aktivisty, ve Straně zelených nebo někde v hospodě. Výsledky jsou ale všude stejné. Mnoho se toho napovídá, něco se i naslibuje, ale nic se neřeší.

P ředevším stát nedělá takřka nic, aby se situace v našem životním prostředí mohla zlepšovat. Mluví se o negativním vlivu silniční dopravy na zhoršování ovzduší u nás, ale jenom se mluví. Legislativa nereaguje na světový vývoj. Zcela chybí smysluplná koncepce zlepšování životního prostředí ve vztahu k motorovým vozidlům a silniční dopravě.

Problematická místa

Místo aby se vozidlový park zlepšoval a mládl, už třetí rok po sobě stárne. Je známo, že u nás přibývá automobilů bez katalyzátoru a vozů s katalyzátory nefunkčními, které nejsou kontrolovány, a nic se proti tomu nedělá. O zavedení normálního (nekorupčního či nekamarádíčkovského) režimu prohlídek v STK se také jenom léta mluví, ale zatím bez jakéhokoli výsledku.

Na druhé straně stát např. silniční daní u osobních vozů podnikatelů nerozlišuje automobily s katalyzátory nebo bez. I nejmodernější hybridní automobily nebo automobily splňující nejpřísnější ekologické normy jsou silniční daní postaveny na úroveň starých, páchnoucích, často i více než dvacetiletých pojízdných vraků nebo trabantů. O tom, že by byl někdo, jako je tomu v zahraničí, zvýhodněn, že si pořídil na svém novém vozidle filtr pevných částic, nebo že využívá technologie BlueTec a plní s předstihem normu Euro 5 se naší legislativě ani nezdá.

Přitom vyspělé země Západní Evropy se např. již dokázaly zbavit převážné většiny automobilů bez katalyzátoru. Buď se staly za přesně stanovených podmínek veterány, nebo je za ně nutné zaplatit citelnou ekologickou daň. Další variantou je likvidace starých vozidel nebo jejich vývoz do zemí, kde si to nechají líbit. V Maďarsku je ale nutné za ojetý vůz zaplatit registrační daň, jejíž výše se odvíjí od jeho stáří, takže auto starší 15 let se už nevyplatí přihlásit, a je to.

Kvalitní koncepce zaměřená na zlepšování životního prostředí, která by systémově a s předstihem řešila problematiku silniční dopravy, by zcela určitě významným způsobem přispěla k větší ohleduplnosti vozidel k ekologii, ale i k větší bezpečnosti na silnicích.

Skládka Evropy

Na toto téma, které do jisté míry souvisí s předcházející kapitolou, bylo již popsáno mnoho papíru a vysloveno mnoho řečí. Skutečnost je ale taková, že díky ničím neregulovanému dovozu ojetých automobilů, z nichž 30 % je starších deseti, a z toho téměř 5 % je starších 15 let, se asi poměrně brzo začne naplňovat význam rčení o skládce Evropy. To ani našim zeleným, natož pak zákonodárcům, zřejmě příliš nevadí a soustřeďují se na jiné, možná malichernější problémy. Některé sousední země dovoz starých, především ekologicky a bezpečností nevyhovujících vozidel nejrůznějšími formami omezují.

Zcela liberální politika "nicneřešení" umožnila dovézt letos do naší země např. (nikoli jako veterány) 11 trabantů, 6 Tater 613, 6 žigulíků, 3 vozy dávno zaniklé značky Triumph. Za prvních devět měsíců letošního roku bylo u nás registrováno 6980 ojetin starších 15 let, a to snad nepotřebuje žádný další komentář. Skutečných veteránů z toho bylo odhadem pár desítek kusů. Velké množství dovezených ojetin nesplňuje ani podmínky normy Euro 1 a "produkuje" až 50krát větší množství škodlivin, než současné automobily. Přitom již za dva roky by měla vstoupit v platnost ještě přísnější norma Euro 5. Vývoz ojetin ze západních zemí k nám a do dalších "liberálních" zemí je pro tyto země mimořádně výhodný, protože se v podstatě zbavují nemalého problému s likvidací vraků, který nás zanedlouho čeká. Přinutí nás k tomu opět předpisy EU na ochranu životního prostředí.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist