Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Lyžemi proti oteplování

27.01.2008  |  125× přečteno      vytisknout článek

Lyžemi proti oteplování Brit se švédskými kořeny Johan Eliasch (46), spolumajitel výrobce sportovního vybavení Head, spojil podnikání s ekologií a osobně jde příkladem. Značce, jejíž zakladatel dal podobu dnešním lyžím, pomohl opět na výsluní.

Mírné zimy děsí šéfa Headu, rakouského výrobce lyžařského a tenisového vybavení, Johana Eliasche. Přičítá je oteplování planety, jehož příčinou je mimo jiné úbytek deštných pralesů, které z atmosféry odvádějí kysličník uhličitý, původce oteplování. Za 8 milionů liber proto Eliasch nakoupil stovky tisíc hektarů tropických lesů v Jižní Americe, které tak brání před vykácením.

Do této iniciativy zapojil i Head. Firma ve spolupráci s hnutím pojmenovaným Cool Earth plánuje každoročně zachránit 28 tisíc hektarů amazonského pralesa - tím, že jej koupí a nedovolí v něm kácet. Toto množství stromů podle Eliasche zadrží desetkrát víc oxidu uhličitého než továrny Head vyprodukují. Zákazníky značky tak vedle radosti z koupě nového vybavení může hřát i pocit, že se podílejí na chvályhodném záměru.

Umanutý sportovec

Zakladatelem značky Head byl Američan Howard Head. Ač vždy toužil být scenáristou, nedostatek talentu v tomto směru jej přiměl vystudovat inženýrský obor na Harvardově univerzitě. Na svůj osud narazil na zasněžených svazích ve Vermontu, kdy s přáteli poprvé vyrazil na lyže.

Své chabé výsledky na sjezdovce připisoval, podobně jako mnozí začátečníci, nedokonalostem lyžařské výbavy. A protože měl šikovné ruce a vynalézavé myšlení, pokusil se ji vylepšit.

Do té doby známé lyže z ořechového dřeva byly nemotorné a těžké a ztrácely tvar. Head vyrobil první sjezdovky z kovu, který později nahradil sendvičovou konstrukcí z překližky a hliníku. V roce 1948 založil společnost Head Ski Company a metodou pokusů a omylů zkonstruoval lyže s překližkovým jádrem, potažené vrstvou plastu a s ostrými kovovými hranami. Nazval je Standard a začal je prodávat za 85 dolarů, což v té době bylo víc než trojnásobek ceny běžných lyží. Trvalo ještě několik let, než tento, na své poměry luxusní produkt, za vydatné autorovy propagace prorazil.

V polovině 50. let se stal Head nejprodávanější značkou lyží v USA a v Evropě. Řada olympijských vítězství na prkýnkách této značky pak v 60. letech zpečetila osud lyží z ořechového dřeva.

Podnikatel se pustil rovněž do šití sportovního oblečení a vývoje tenisových raket. Firma přišla s první kovovou raketou. Hnacím motorem zde byla opět Headova touha zlepšit svůj osobní sportovní výkon. V důsledku nepřátelského nájezdu konkurence byl zakladatel nucen společnost prodat a ta poté ještě několikrát změnila majitele. Koncem 80. let se výroba přesunula z coloradského Boulderu do Rakouska. V roce 1995 ji koupil britský multimilionář švédského původu Johan Eliasch.

Nedotknutelné dědictví

Na rozdíl od Heada se Eliasch pro sport a zejména pro lyžování narodil. Jako dítě se těšil na zimu, aby mohl do školy jezdit na lyžích. Ač vnuk bohatého švédského průmyslníka, svou cestu k bohatství si musel prorazit sám. Na dědictví má totiž podle závěti nárok až po dosažení 50. roku života.

Podnikavý Eliasch už od základní školy nakupoval akcie. V dospělosti založil fond soukromého kapitálu a živil se nákupem společností v problémech, jejich ozdravováním a ziskovým odprodejem.

Značku Head dobře znal a od konce 80. let se nad firmou v nesnázích pokoušel získat kontrolu. Podařilo se mu to v roce 1995. Zrušil veškeré vedlejší činnosti firmy, propustil asi tisícovku lidí a ukončil ztrátové výroby golfových holí a sportovního oblečení.

S financováním pomohly banky a Eliasch sám firmě půjčil peníze na výzkum a vývoj, aby prostřednictvím inovací popohnal prodeje. Firma přišla s první raketou z titania a grafitu, ta se záhy stala velice populární. Vyvinula rovněž raketu, která ztlumí vibrace při úderu a eliminuje tak vznik onemocnění zvaného tenisový loket. Rakety Head dodnes používá Andre Agassi.

Nejen Head, ale i další rakouské výrobce lyží Atomic a Fischer dostala po letech krize znovu do sedla odvážná sázka na úplnou novinku: carvingové lyže se zúženým středem.

Sázka na Herminatora

Když se před třemi lety Head potácel na hranici ziskovosti, rozhodl se Eliasch najít výraznou reklamní tvář, která posílí image značky a vyžene obrat nahoru. Stal se jí Hermann Maier, legenda ve sjezdovém lyžování a dvojnásobný olympijský vítěz s přezdívkou Herminator. Atomic, bývalý Maierův sponzor, zuřil. Přitom jen stačilo populárnímu sjezdaři nabídnout zajímavou práci po skončení sportovní kariéry. Head vybavuje lyžařskými potřebami i českou mistryni světa ve slalomu Šárku Záhrobskou.

Společnost postupně expandovala do dalších sportovních oborů: převzala výrobce potápěčského vybavení dacor, výrobce tenisových míčků Penn a snowbordové společnosti Blax a Generics. Kromě toho vyrábí v licenci sportovní oblečení a doplňky. Zřejmě pod hrozbou globálního oteplování zvažuje management rovněž proniknutí do sektorů fitness, cyklistiky, golfu a rybaření.

Během pěti let by se měl obrat firmy, který podle posledních údajů činí půl miliardy dolarů, zdvojnásobit. Od roku 2000 je firma na burze a Eliasch a jeho rodina vlastní 48 % akcií. Podnikatel, dříve člen britské konzervativní strany, se loni stal poradcem vládních labouristů ve věcech obnovitelných zdrojů a při boji proti odlesňování planety.

Jitka Vlková, časopis Týden


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist