Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Dvoutaktním motorem za čistší ovzduší

05.04.2008  |  124× přečteno      vytisknout článek

Dvoutaktním motorem za čistší ovzduší Dvoutaktní motor řve pod duroplastovou kapotou nesmrtelného trabantu. Že by v namodralém dýmu, který voní po spáleném oleji, bylo něco ekologického, nikdo nepředpokládá. Dvoutaktní motor ale zapomenutý není, alespoň pro vývojáře firmy Ricardo a brightonské univerzity.

Někdy je opravdu velmi zábavné a příjemné sledovat, co všechno je schopen člověk vymyslet. Do kategorie těchto nápadů patří i motor, který kombinuje dvoutaktní a čtyřtaktní cyklus. Tento nápad si jistě vysnilo mnoho technicky nadaných, realizaci jako první provedla firma Ricardo.

Představila testovací verzi revolučního motoru, který lze za chodu bez přerušení toku výkonu přepínat mezi čtyřtaktním a dvoutaktním režimem chodu. Prototyp, na jehož vývoji se podílela i společnost Denso a University of Brighton, má šest válců a objem 2,1 litru.

Výkonově je však srovnatelný s 3,5 litrovým šestiválcem. Oproti němu uspoří podle testů Ricarda motor 27 % paliva. V automobilu s hmotností 1 800 kilogramů a pětistupňovou automatickou převodovkou to znamená, že emise CO2 klesnou z 260 g/km na 190 g/km.

Motor s názvem 2/4SIGHT používá propracované časování a variabilní zdvih ventilů a přímé vstřikování paliva. Díky tomu nejsou pro dvoutaktní režim zapotřebí žádné přepouštěcí kanály, a motor se tak prakticky na první pohled neliší od běžného čtyřtaktu. Teprve pokročilé řízení časování, zdvihu a zapalování dělá ty pravé divy.

Motor Ricardo 2/4SIGHT

Schéma fungování motoru 2/4SIGHT ve dvou a čtyřtaktním režimu

Motor může prakticky kdykoli přepnout ze čtyřtaktního chodu na dvoutaktní, aniž by se to jakkoli projevilo na plynulosti toku výkonu. A to jak v režimech konstantního zatížení, tak v přechodových režimech. Čtyřtaktní režim se kvůli větší plynulosti chodu využívá při ustálených jízdních režimech a nízkých zatíženích.

V současné době připravují autoři projektu zástavbu motoru do reálného automobilu, tak aby se mohla novinka podrobit skutečným jízdním testům. V případě, že budou úspěšné, prakticky nic nebrání rozšíření konceptu 2/4SIGHT do sériové výroby. Podle Ricarda by neměla být použitá technologie nikterak výrazně drahá, a s podobným motorem bychom se tak mohli setkat v běžných automobilech.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist