Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nižší daně pro nové vozy

13.06.2008  |  127× přečteno      vytisknout článek

 

Kvalitativně nový systém snižování sazeb daně pro vozidla šetrnější k životnímu prostředí zavedla novela zákona o dani silniční. Vznikla v souvislosti s implementací směrnice 2006/38/ES a na základě usnesení vlády o Národním programu snižování emisí České republiky. Cílem bylo zapracovat do zákona o silniční dani nástroje ke stimulaci podnikatelské sféry k pořizování vozidel s příznivějšími emisními parametry.

Novela zákona nově nedělí automobily podle emisní kategorie, ale podle staří. Mladší vozidla mají větší úlevy na dani. U určitých vozidel je možné uplatňovat slevu na dani až devět let. První tři roky se sníží o 48 procent, druhé tři roky o 40 procent a poslední tři roky o 25 procent. Novela osvobozuje od daně nákladní auta do 12 tun, která jezdí na pohon šetrný k životnímu prostředí. Jde o auta na elektrický pohon, na hybridní pohon, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo mohou spalovat směs benzinu a etanolu označenou jako E85.

"Pokud chce ČR splnit cíle Evropské unie, které řeší ochranu ovzduší a také snižování spotřeby ropy a ropných produktů v dopravě, musí do r. 2020 zajistit nahrazení min. 10 % spotřeby klasických pohonných hmot zemním plynem. Spalováním zemního plynu nevznikají pevné částice, karcinogenní aromáty a ani sloučeniny síry a emise ostatních škodlivin jsou oproti emisím ze spalování kapalných pohonných hmot výrazně sníženy. Vzhledem k ceně stlačeného zemního plynu, která je poloviční oproti ceně benzinu, lze konstatovat, že toto palivo se stává dostupnou a velice zajímavou alternativou klasických kapalných PHM," komentoval osvobození od daně vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) Josef Kastl, generální sekretář České plynárenské unie.

Dani podléhají auta k podnikání

Daň silniční se uplatňuje v České republice od roku 1993. Zákon o dani silniční stanoví, že silniční dani podléhají vozidla s přidělenou registrační značkou v České republice a do konce roku 2003 i vozidla registrovaná v zahraničí a používaná k podnikání nebo samostatné výdělečné činnosti. Od počátku roku 2003 podléhají dani i vozidla nepoužívaná k podnikání, pokud jejich celková hmotnost činí alespoň 12 tun a jde o vozidla určená výlučně k přepravám nákladů, což jsou nákladní automobily včetně tahačů, nákladní návěsy a nákladní přívěsy. Od počátku roku 2004 se z důvodu vstupu České republiky do EU počínaje 1. květnem 2004 již nezdaňují silniční daní vozidla registrovaná v zahraničí, ale jen vozidla registrovaná v registru silničních vozidel České republiky, a to na základě závazného pravidla platného v ES, dle kterého se zdaňují vozidla ve státě registrace. Po celé období, kdy je uplatňována silniční daň, mají vozidla, která jsou šetrnější k životnímu prostředí, sníženou sazbu daně.

Právní úprava silniční daně se výrazně neměnila a zajišťuje od roku 2001 pro Státní fond dopravní infrastruktury pravidelný příjem přes pět miliard korun ročně (v roce 2005 5,2 mld. Kč a v roce 2006 5,4 mld. Kč a v roce 2007 předběžně 5,9 mld.).

Reakce na novou definici

Podle důvodové zprávy novela reaguje na změnu definice pojmu "vozidlo", jímž se dle novely směrnice o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly rozumí motorové vozidlo nebo jízdní souprava, které jsou určeny nebo používány výlučně k silniční přepravě zboží a jejichž maximální povolená hmotnost činí více než 3,5 tun (namísto 12 a více tun). Zdanění jiných než výše uvedených silničních vozidel je na uvážení a fiskálních potřebách státního rozpočtu každého členského státu EU.

Novela zákona dále zohledňuje po dobu šesti let od data prvé registrace v nově navrhovaném systému pro snížení sazeb daně nejen vozidla plnící emisní normy EURO, ale všechna vozidla, včetně osobních automobilů, která budou jako nová použita k podnikání, tj. zvýhodní i vozidla s nižšími emisemi CO2, pevných a plynných částic, vozidla s alternativními palivy a ostatní vozidla s nejmodernějšími technickými parametry (např. pérování, hluk, kouřivost a další, podle českých a evropských norem), pokud budou vyráběna, budou na trhu za přijatelnou cenu pro spotřebitele a budou mít odpovídající provozní servis. Naopak na 125 % se ze 115 % zvyšují sazby daně u vozidel registrovaných poprvé do 31. prosince 1989. Dále platí osvobození vozidel používající jako palivo stlačený zemní plyn (CNG), propan-butan (LPG), směs benzínu a ethanolu 85 a rovněž vozidla s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru, čímž se dále prohloubí environmentální aspekty v zákoně o silniční dani. Novým systémem pro snížení sazeb daně se zjednoduší administrativní náročnost na výběr daně jak na straně poplatníků, tak i správců daně, zpřehlední se systém snížení daně a usnadní se i vyplňování daňového přiznání.

ZDROJ: FINANČNÍ MANAGEMENT


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist