Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zákon o odpadech vs. auta: zůstanou jen poražení

19.12.2008  |  188× přečteno      vytisknout článek

Pojďme se ještě vrátit k zeleným přílepkům k zákonu o odpadech. Komu jsou ku prospěchu?

Nová ustanovení tohoto zákona se týkají většiny našich motoristů. Připomeňme, že v závislosti na plnění emisních limitů vašich aut jsou pro vás od nového roku vyměřeny poplatky až do výše 10 000 Kč. Jinými slovy, čím starší auto máte, tím větší budete mít při jeho prodeji potíže, neboť jeho přehlášení bude stát nového majitele nemalou sumu. A to se týká většiny automobilů, které se pohybují po našich silnicích. Jistě, průměrný věk v česku registorvaných automobilů je trestuhodně vysoký a je v obecném zájmu nahrazovat přestárlá auta novějšími, bezpečnějšími a konec konců někdy i ekologičtějšími. V dané situaci však snad neexistuje tupější a primitivnější opatření, které motoristy nemotivuje pozitivně k nákupu novějšího auta, ale zavání represí v případě provozu staršího auta. A jak známo, každá represe, zvláště po aplikaci na českého člověka, vyvolá spíše nové druhy šmeliny a podvůdků než nějaký pozitivní přínos.

Jak jsme již zvyklí, nový předpis opět z našeho zákonodárného systému vypadl ve směšné podobě, tentokrát jako ekologická daň. Jako by se naše občany někdo pokoušel přesvědčit o tom, že se jedná o příspěvek na likvidaci vraku a že likvidace starého auta je několikanásobně finančně náročnější než u toho novějšího. Ekologická daň je tak názvem podlým a zavádějícím. Podstatně férovější by přitom bylo, kdyby se tento poplatek při první registraci, resp. přeregistraci auta nazýval třeba Další hoblovné na motoristy či Nový způsob, kterak z občana vytáhnout oběživo.

A k čemu tyto poplatky vedou? Stát občanovi nepřímo určuje, jaké výrobky má kupovat, i když je nepotřebuje. A to je na dané situaci to nejhrozivější. Je třeba si uvědomit, že ne všichni vlastníci starých aut jezdí těmito stroji pouze proto, že by na lepší neměli. Třeba je nepouživají často a své peníze raději utrácí v jiných oblastech, třeba za lepší bydlení nebo cestování. Stará škodovka často představuje dostupný a plně vyhovující dopravní prostředek v odlehlých vesnicích, jejichž obyvatelům umožňuje příležitostné návštěvy lékaře či obchodního střediska. Jejich uživatelé přitom rozhodně nepotřebují auto s emisemi Euro3 a čtveřicí airbagů, ekologický poplatek jim zato v budoucnu přinese nejen prudké znehodnocení jejich automobilu, ale především omezenou možnost výběru.

Jistě, tento drsný přístup má šanci ze silnic dostat skutečné vraky a nezáměrné youngtimery, ale naopak na ně může dostat i daleko horší, velmi ojeté a třeba i špatně opravené stroje, jejichž jedinou devizou bude alespoň Euro2. Napadají mě také dvě modelové situace, kdy ekologická daň vyjde naprázdno:

1) Franta chce od Pepy koupit jeho žigulík kombi, protože se do jeho zavazadlového prostoru vejde spousta pytlů cementu a materiálu pro Frantovu novostavbu. Hrozící poplatek chlapíci obejdou večer u piva podpisem kusu čtverečkovaného papíru, kde upraví závazek Franty proplácet Pepovi složenky s povinným ručením. A přepisovat ani platit se nic nebude. Zvláště v rodině či na vesnici myslím celkem pravděpodobné řešení.

2) Standovi se na škodovce propadly přední blatníky, které tak následovaly levý práh vozu. Standa našetřil na Felicii, kterou právě za pěknou cenu vyřazují u něj v práci. S ohledem k faktické neprodejnosti svého stávajícího kočáru a poplatku za přihlášení Felicie však Standa transakci zruší a rozhodne se blatníky a prahy zatáhnout epoxidem. A opět se nic platit nebude a Standa s rodinou budou škodovkou vyrážet na výlety až do posledního dechu.

Aplikaci eklologické daně lze chápat jako výsledek lobbyingu importérů nových aut a (rudo)zeleně smýšlejících politiků. Ti zřejmě svoji přítomnost ve Sněmovně a vládě ČR, která se již díky jejich snažení nebude zřejmě v dohledné době opakovat, hodlají opustit skrze sadu opatření, na něž budeme dlouho vzpomínat. Výše jsme se přitom zabývali pouze částí předpisu, jeho další segmenty však zasáhnou také majitele veteránů i těch, kteří mají ve stodole auto bez SPZ a nejezdí s ním.

Nebo máte na věc jiný názor?

Autor: Duchoň Jiří

http://www.autorevue.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 6 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Zelená totalita.
Ano,to je ta zelená totalita před kterou varuje prezident Klaus,to jsou její produkty.Každá totalita se snaží především o jedno,zotročit a vysávat co největší počty lidí,zbavit je možnosti uhájit své právo na majetek.Zamysleme se kam jsme se to až dostali.Jakási skupina příživníků (ůředníků) prohlásí majetek občana za odpad,jeho automobil,a tím pádem mu ho vyvlastní.Občan stratí právo tímto nelehko získaným předmětem nakládat.Naopak,stane se pro něj břemenem kterého se musí za poplatek zbavit,chce-li si nedej bože část tohoto majetku ponechat,(motor a pod.)musí za něj zaplatit někomu,kdo to celé dostal darem.A ekologický poplatek? Ten budeme za chvíli platit všichni paušálně za osobu a rok,vždiť to co vzniká v našich střevech, je skleníkový plyn, tak proč to nezpoplatnit.A zase budou mít z čeho zelení paraziti vegetovat.
vloženo: 20.03.2009 18:14     vložil:  Dežo Reagovat 
Re: Re: Plýtvání surovinami, likvidace pojízdných vozů!
Tento připitomělej zákon mohly vyprodukovat jedině zelení teroristi, a lobing výrobců a dovozců aut. To samé je s likvidací starých aut, co mají co kecat výrobci nebo dovozci aut kdo bude likvidaci provádět, pokud dostanu povolení od krajského úřadu tak bych to měl dělat a oni ať odevzají poplatek do systému na jeho budoucí likvidaci.
vloženo: 06.01.2009 15:16     vložil:  Jarda Reagovat 
Re: Re: Re: Plýtvání surovinami, likvidace pojízdných vozů!
schválení na poslední chvíli takovéto normy je nový způsob , jak občanům a voličům "zpříjemnit" závěr roku. Jen tak dál a větší kapky.
vloženo: 01.01.2009 19:31     vložil: tomek Reagovat 
Re: Re: Plýtvání surovinami, likvidace pojízdných vozů!
naprosto souhlasim - je to akorát další šahnutí do kapsy těch nejchudších, kteří mají do kapsy nejhlouběji. Ne každý má na pořízení novějšího auta a kopi staršího ojetého tímto prakticky znemožnili. Bravo páni zákonodárci - jen tak dál. Ještě si za to poplácejte po zádech a přidejte další chechtáky do výplaty, pořiďte nové mercedesy a jede se dál - další paskvil na cestě.
vloženo: 01.01.2009 18:04     vložil:  alias Reagovat 
Re: Plýtvání surovinami, likvidace pojízdných vozů!
TOVIS PANI POSLANCI PRDELE SI VOZEJ V LUXUSU A NAM NEDAJ POKOJ DOKUD NEBUDEME MIT HOLE PRDELE
vloženo: 20.12.2008 14:19     vložil:  JIRKA Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist