Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Že je vaše ojetina ekologická, musíte dokázat

29.12.2008  |  123× přečteno      vytisknout článek

Když údaj o emisích v techničáku chybí, bude to chtít trochu vyřizování. Můžete ale ušetřit.

Od ledna dáte státu při registraci staršího vozu až deset tisíc. Ekologická daň má vyčistit české silnice.

Od deseti po tři tisíce
Částka, kterou po vás budou na úřadě při převodu chtít, závisí na tom, jak moc motor auta "špiní" – tedy kolik vypouští do vzduchu emisí škodlivých plynů. Nejvíc, 10 tisíc korun, se bude platit za auta zhruba do roku výroby 1992, která většinou měla karburátor a nebyla vybavena katalyzátorem výfukových plynů – a nevejdou se tudíž do žádné "emisní normy Euro". Proto se jim říká Euro 0. Přibližně do roku výroby 1996 pak platila norma Euro I (za tato auta zaplatí kupec poplatek pět tisíc korun), asi do roku 2000 pak Euro II (poplatek tři tisíce korun). Od normy Euro III výše se už neplatí nic.

Přibližné jsou všechny časové údaje proto, že auta byla v každé evropské zemi ve své době homologována jinak. Takže třeba starý Opel Vectra ročníku 1990 může plnit normu Euro I s poplatkem 5 000 korun stejně jako třeba dieselový Opel Corsa z roku 1999.

Normu Euro lze – byť nepřímo – vyčíst z Osvědčení o registraci vozidla, lidově zvaného velký technický průkaz (VTP). V kolonce "emise" je tam uvedeno číslo evropské směrnice a pomocí převodní tabulky zjistíte, do které skupiny váš vůz patří.

popisek EURO I + II + III
PŘEVODNÍ TABULKA EMISNÍCH NOREM  

Pokud je kolonka v průkazu prázdná nebo úplně chybí (staré průkazy – knížečky), měl by příští majitel zaplatit při registraci nejvyšší sazbu, 10 tisíc korun.

Musíte prokázat, že je ekologické
Bude však docela dost vozů, kterým údaj, z něhož lze vyvodit jejich ekologičnost, v techničáku chybí – a přesto plní minimálně normu Euro I, což znamená úsporu pěti tisíc korun. Týká se to především aut do roku výroby 1995, protože do té doby se na zápis emisního limitu do velkého technického průkazu moc nehledělo.

"Zákon přímo stanoví, že směrodatný je údaj v osvědčení o registraci vozidla (VTP). Pokud v něm žádný zápis není a majitel je přesvědčen, že jeho auto plní alespoň normu Euro I, bude muset tuto skutečnost věrohodně prokázat," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová.

A jak to prokáže? Jasný návod až do tohoto pondělí chyběl – přestože zákon prošel parlamentem před třemi měsíci a platit začne za dva týdny, nedokázalo ministerstvo dopravy "metodický pokyn" včas připravit a nechávalo řidiče v nejistotě, kam se vlastně mají obrátit.

"Za věrohodné prokázání plnění emisního limitu se považuje vyjádření výrobce či jeho akreditovaného zástupce, nebo společnosti Dekra Automobil," říká nyní mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Obracet se tedy můžete na stanice technické kontroly Dekra, které jsou akreditované pro vydávání "emisních povolenek" k vjezdu do německých měst.

Za potvrzení z Dekry zaplatíte zhruba tisícikorunu
Jak to bude v praxi vypadat? Majitel vozu, který má v TP kolonku "emise" prázdnou nebo ji ve starých průkazech (bílá knížečka) nemá vůbec, přijede do Dekry s vozem na takzvanou evidenční kontrolu. Ta jej bude stát od 150 do 300 korun.

"Pak je třeba potvrzení z evidenčky poslat společně s kopií VTP na centrálu Dekry, buď prostřednictvím STK, nebo i samostatně, poštou nebo mailem. My údaj o emisích zjistíme a vystavíme písemné potvrzení. S ním pak majitel půjde na evidenci vozidel, kde jej při přepisu auta úředník do technického průkazu doplní," popisuje postup vedoucí motorové zkušebny Dekry Petr Říha.

Asi nejdůležitější je, kolik to bude stát a zda se to u auta za pár tisíc vyplatí. "Řeknu to tak: když nepomůžeme, tedy zjistíme Euro 0, nebudeme účtovat nic. Pokud zjistíme třeba Euro I, bude poplatek řádově nižší než ekologická daň. Konkrétně to není rozhodnuto, ale nebude to víc než třeba tisíc korun," poodhaluje Petr Říha.

Zdroj: www.automix.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist