Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Opravdu snižujeme emise oxidu uhličitého?

11.06.2009  |  zdroj: Technik  |  125× přečteno      vytisknout článek

Opravdu snižujeme emise oxidu uhličitého? Problematika emisí oxidu uhličitého se v Evropě dostala mezi nejdůležitější politická témata. Nejvíce démonizovaný je automobilový průmysl, ačkoli o tom, jaké vozy se prodávají a tedy i vyrábějí, rozhodují ve svobodném tržním hospodářství koneční spotřebitelé.

Ti také rozhodují o tom, jestli budou se svým vozem jezdit úsporně, či nikoli, a na tom záleží v otázce skutečně vypouštěného množství emisí oxidu uhličitého mnohem víc než na laboratorně naměřené teoretické hodnotě, kterou spotřebitel nalezne v katalogu výrobce.

Řidič papírově úsporného, a tedy údajně ekologického vozu tak může ve skutečnosti jezdit s vyšší spotřebou paliva než jiný řidič, který si zvolil automobil s mnohem horšími katalogovými údaji. Navzdory těmto nezpochybnitelným mechanismům a faktům se prosadila myšlenka další byrokratické regulace, byť zatím jen v podobě automobilkami "dobrovolně" přijatých limitů průměrného množství oxidu uhličitého vypouštěného jimi prodávanými vozidly. Kromě toho se v jednotlivých zemích EU stále častěji prosazuje zdanění automobilů na základě těchto teoretických emisí oxidu uhličitého.

VÝROBCI DODAJÍ, UŽIVATELÉ URČUJÍ

Firmy, které se zabývají výrobou aut, reagují na situaci logicky: snaží se u svých nových vozů snížit na co nejmenší hodnotu teoretickou spotřebu paliva, a tím teoretické množství vypouštěných emisí oxidu uhličitého, podle něhož se posuzuje jejich přínos k ochraně klimatu. Stačí jen optimalizovat funkci poháněcího ústrojí k předepsaným režimům simulujícím v laboratorních podmínkách provoz ve městě a mimo město.

Výsledná kombinovaná spotřeba je pak váženým průměrem hodnot naměřených v obou těchto režimech, které mohou být od reálného provozu značně vzdálené. Skvělých hodnot normované spotřeby dosahují například vozy s hybridním pohonem, u nichž dochází k vypínání spalovacího motoru ve fázích, kdy není třeba vysoký výkon a k pohonu postačuje elektromotor. Je to skvělá koncepce pro městský provoz, kdo však jezdí převážně mimo město a zejména pak po dálnici, tomu hybridní pohon přinese v praktickém provozu úspory jen minimální, pokud vůbec nějaké.

Stejně tak přeplňované zážehové motory, další oblíbený trik, jak snížit papírovou spotřebu, se v praxi chovají úsporně jen tehdy, když od nich řidič nepožaduje vysoký výkon. Pokud by opravdu bylo v zájmu světové politiky snižování emisí oxidu uhličitého, pak by pravděpodobněbylo nutné zvolit účinnější řešení: zvýšit zdanění fosilních paliv na takovou úroveň, která by spotřebitele přinutila k úspornému chování a příslušnému rozhodování při výběru nového vozu.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist