Možnost nakupovat zemědělské produkty přímo od zdroje vyvolává zájem široké veřejnosti. Deklaruje ho každý druhý
Průzkum: Nákup ze dvora
České potraviny
- Pokud jde o názor na potraviny od českých zemědělců a výrobců, naprostá většina občanů ČR starších 18 let má za to, že tuzemské potraviny a produkty jsou kvalitativně srovnatelné se zahraničními (97%).
- Téměř dvě třetiny jsou přesvědčeny, že ten, kdo chce české potraviny kupovat, má v obchodech dostatečný výběr (60%).
- To, co podle občanů pokulhává, je propagace. Že je dobrá, soudí pouze více než třetina populace (38%), zatímco většina říká, že propagace domácích potravin je nedostatečná, příliš málo se dělá pro to, aby se o nich vědělo (62%!).
Zájem nakupovat přímo od zdroje
Možnost nakupovat zemědělské produkty přímo od zdroje vyvolává zájem široké veřejnosti. Deklaruje ho každý druhý (51%).
Z demografického hlediska jde častěji o ženy (57%) než muže (45%), občany středního (54%) než mladšího (48%) a seniorského (51%) věku. Pokud jde o příjmovou stránku, častěji se jedná o občany z domácností disponujících středními (od 10 do 15 tisíc Kč; 58%) a vyššími příjmy (nad 15 tisíc Kč; 53%) tzv. čistého měsíčně na jednoho člena domácnosti. Zájem vykazuje polovina rodičů dětí ve věku do 15 let (52%). Nejčastěji jde o obyvatele menších měst (58%).
Z hlediska sortimentu vyvolává největší zájem možnost kupovat přímo od pěstitelů a zemědělců zeleninu (49%), ovoce (37%), maso (41%), mléko (39%) a mléčné výrobky (30%).
Nezájem o přímý nákup od farmářů zdůvodňují občané prioritně vysokou cenou těchto produktů (20%), nedůvěrou v přímý způsob prodeje (17%), dosavadní spokojeností s tradičním nakupováním v obchodech (15%) anebo neinformovaností "nikoho takového neznám, nikdo takový zde není" (14%).
Co lze konstatovat...
Analýza výzkumných dat ukazuje, že zájem o nákup ze dvora není podmíněn pouze finančními možnostmi občanů, ale především informovaností, vlastními zkušenostmi a důvěrou, formovanou prioritně přímou komunikací se zemědělcem a kvalitou produktů, které nabízí.
Zdroj: DEMA a. s.
průzkum trhu a veřejného mínění od roku 1993
Michalská 12, 110 00 Praha 1
telefon 224 225 659, 224 229 464
mobilní telefon 608 479 274
fax 224 230 129
e-mail info@dema-praha.cz
www www.dema-praha.cz