Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vůně láká, ale cena je rozhodující

25.09.2011  |  130× přečteno      vytisknout článek

eko drogerieVýrobci a distributoři čisticích prostředků se shodují na tom, že objem prodeje v první polovině roku oproti loňsku mírně klesl. Nárůst však čekají na podzim. Pro některé skupiny zákazníků je u těchto výrobků důležitá nejen cena, ale také vůně a dopad na životní prostředí.

Rozhodujícím faktorem pro výběr úklidových a čisticích prostředků je stále cena, což platí jak pro klasické čisticí prostředky, tak pro specializované ekologické značky. Že si tento fakt marketéři uvědomují, potvrzuje Roman Kýr, manažer marketingu divize Pracích a čisticích prostředků Henkel ČR. "V současné době spotřebitelé stále častěji slyší na cenové promoce. Český spotřebitel umí velmi dobře kalkulovat a v případě, že se mu to vyplatí, je schopen se i do značné míry výrobky předzásobit," říká Kýr.

Souhlasí s ním i Klára Poborská, brand specialist společnosti Countrylife, která na český trh dodává ekologické čisticí prostředky značky Ecover. Jejich prodej zaznamenal v důsledku krize oproti loňskému roku patnáctiprocentní pokles. "Jelikož za sebou ale máme prodejně slabší část roku, očekáváme, že se nám tento negativní vývoj ještě podaří do konce roku zvrátit," odhaduje další vývoj Poborská. Mírný pokles prodeje čisticích prostředků v hypermarketech i drobných prodejnách hlásí také Colgate - Palmolive, přestože celkový objem prodeje vůči loňskému letnímu období vzrostl o 5 %, jak nás informovala Krisztina Csalami, junior category development manager společnosti pro Čechy a Slovensko. Na podzim však očekávají vzestup spojený s přípravou na vánoční úklid.

Větší zájem je o univerzální čističe. Zároveň platí, že zákazníci sahají spíše po těch levnějších. Například v kategorii podlahových čističů je podle Radky Holečkové, marketingové ředitelky společnosti Marca CZ pro Českou republiku a Slovensko, evidentní, že "trh se v objemu udržuje na podobné úrovni již několik let, ale co se týká hodnoty, tak poslední tři roky klesá."

Krisztina Csalami z Colgate - Palmolive tvrdí, že největší poptávka je po antibakteriálních čističích, které zastupuje řada výrobků Ajax, ať už ve své klasické variantě nebo ve spreji. V září se chystají představit dva nové produkty z této řady. "Každý měsíc se lidé ve zprávách seznamují s novými druhy nebezpečných virů a bakterií, proto tyto prostředky vyhledávají více a více," vysvětluje poptávku po dezinfekci.

Také firma Henkel přišla na začátku roku s novým antibakteriálním přípravkem Max-San, ale i ostatní společnosti mají ve svém portfoliu antibakteriální výrobky, jako např. Savo (Bochemia), Fixinela (Tatrachema CZ) nebo Domestos od Unileveru. Posledně jmenovaná společnost se v říjnu chystá uvést na trh nové gelové Domestos WC bloky včetně jejich náhradních náplní, s názvem Nový Domestos Double Power. Jedná se o toaletní bloky obsahující gel. Launch bude podpořen celým spektrem marketingových aktivit, televizní reklamou, hosteskami, včetně dalších nástrojů na podporu prodeje.

Chlorovému zápachu již odzvonilo

Ačkoliv je většina zákazníků za účelem co nejvíce ušetřit ochotna slevit ze svých požadavků, existuje podle Radky Holečkové z Marca CZ také skupina spotřebitelů, která ráda experimentuje. To se týká zejména nových vůní. "V případě čisticích přípravků to bývá velice často také parfém, který je rozhodujícím faktorem při výběru přípravku. Vyplývá to i z některých kvalitativních výzkumů, které jsme nedávno realizovali. Výsledné provonění celé domácnosti bývá velice často stavěno na jedno z prvních míst," říká Holečková. Typickému chlorovému zápachu čističů již odzvonilo. "I když pro některé spotřebitelky je stále specifický chlorový zápach symbolem čistoty, a to zejména u WC," dodává Holečková. Dezinfekční prostředek Sanytol, který je na trhu zhruba tři roky, neobsahuje chlor a není tak pro čichové buňky příliš agresivní. Že právě to spotřebitelé oceňují, potvrzuje fakt, že prodej Sanytolu oproti loňskému roku stoupl o 70 %, a tak výrobce rozšířil řadu ještě o dez infekci do prádla a aerosol pohlcující zápachy. Kromě Sanytolu má Marca CZ v kategorii čisticích prostředků zastoupeny ještě další dvě značky - přípravek Alex na podlahy a nábytek a čističe a odmašťovače Bril.

Chlor neobsahuje ani čisticí řada MaxSan od Henkelu. Přípravky jsou dostupné ve 4 verzích - MaxSan Univerzální čistič, MaxSan Koupelnový čistič, MaxSan Kuchyňský čistič, MaxSan Dezinfekční čistič. "Na trh jsme také uvedli nový tuhý WC blok Bref Power Aktiv ve variantách Pine, Lemon a Ocean. V této kategorii chystáme relaunch produktu Bref Duo Aktive, jehož hlavní devíza spočívá v posílení funkce čistoty a zároveň větším množství hygienických složek," informuje Roman Kýr z Henkelu.

Příjemné vůně jsou také základem řady výrobků Ajax od Colgate - Palmolive. Nabízejí je ve dvou variantách - Floral Fiesta a Baking Soda. Také Unilever nabídne svůj nový produkt Domestos Double Power ve třech voňavých variacích - Pine, Ocean a Lavender.

Zatímco většina výrobců sází na nové vůně, Countrylifu se spíše osvědčuje drogerie bez parfemace. "Zaznamenáváme stále rostoucí skupinu zákazníků - alergiků a také stále více matek -, která vyžaduje pro své děti praní v šetrných prostředcích bez parfemace. Pokud jsou výrobky parfemovány, tak pouze přírodními éterickými oleji," vysvětluje brand specialist značky Klára Poborská.

Poptávka po zeleném čištění Podle Radky Holečkové z Marca CZ "není ekologická stránka věci prozatím v ČR dostatečně vnímána a tato cílová skupina je zatím v podstatné minoritě." Ne všichni distributoři s ní ale souhlasí. Vyvrací to jak například zkušenosti společnosti Countrylife, tak třebadm drogerieLenka Černáz PR oddělení dm drogerie markt sleduje, že při rozhodování zákazníků se"stále více projevuje aspekt dopadu na životní prostředí a zákazníci stále častěji upřednostňují ekologicky šetrné výrobky."Důvody, proč přejít na ekologickou drogerii, jsou různé, od vlastního morálního přesvědčení po nemožnost jiné volby - do některých domácích čističek vod například není možné používat jiné než ekologické prostředky.

Co to však znamená, má-li být výrobek "ekologicky šetrný"? Podle Kláry Poborské z Countrylifu znamená šetrnost přípravků k životnímu prostředí zejména jejich odbouratelnost a možnost recyklace. "Na rostoucím zájmu zákazníků a rozvoji konkurence pozorujeme, že zájem o ekologické čisticí prostředky stoupá. Zájem je o čisticí prostředky rychle a naprosto odbouratelné, s minimálním dopadem na vodní život, šetrné k pokožce, s jemnou parfemací, vyrobené ze 100 % z obnovitelných zdrojů. Nesmějí být testovány na zvířatech a ideálně by jejich obal měl být recyklovatelný. Další vývoj vede směrem k úsporám na energiích a spotřebě obalového materiálu," dodává. Těmto kritériím se snaží vyhovět jejich značka Ecover, která přišla s novým ekologickým obalovým materiálem ze speciálního plastu, který je vyroben z cukrové třtiny.

Ekologické výrobky jsou však náročnější na výrobu a v důsledku toho i dražší pro spotřebitele. I proto se Countrylife prozatím nezabývá drogerií v biokvalitě. Cena takových produktů by pro zákazníka byla nepřijatelná. Přesto je však po ekologických čisticích prostředcích poptávka, zejména po těch tuzemských. I společnost Countrylife by prý do svého sortimentu ráda zahrnula české ekologické výrobky, ovšem bojuje s jejich nízkou kvalitou. Podle slov Poborské se nedá spolehnout ani na označení Ekologicky šetrný výrobek, které uděluje Ministerstvo životního prostředí. "Většina výrobků i přes to, že získala českou značku Ekologicky šetrný výrobek, podle našich pravidel dostatečně ekologická není," stěžuje si.

Věrnostní výhody, slevové kupony Při rozhodování zákazníka má vliv nejen cena, účinnost, vůně výrobku a jeho dopad na životní prostředí, ale samozřejmě také marketingové aktivity a reklama.

Dm drogerie markt, která prodává také vlastní značku Denk mitt, zaznamenala podle Lenky Černé z PR oddělení společnosti oproti minulému roku odpovídající nárůst prodeje úklidových prostředků, a to zejména díky slevovým kuponům. "Zákazníkům nabízíme zvýhodněná balení atraktivních výrobků v rámci tzv. cenového bonbonku a dále výhody ve formě slevových kuponů v rámci věrnostního programu dm active beauty svět výhod," potvrzuje Černá. Marca CZ se vydala směrem tradiční televizní reklamy, kterou doplňuje promočními aktivitami v místě prodeje, ať už jsou to letákové akce nebo multipacky.

V dnešní době není dobré opomíjet ani aktivitu na sociálních sítích. "Na facebookové stránce naší firmy uvolňujeme různé zajímavosti k ekologické drogerii, povzbuzujeme fanoušky k debatám nad tématy, která nás zajímají, pořádáme vědomostní soutěže o balíčky ekologické drogerie atd.," sdělila nám Klára Poborská z Countrylifu.

Silnou kampaň pro své výrobky Cif a Domestos připravuje také Unilever. Lenka Křížová, marketing operations specialist HHC, nám sdělila, že se zaměří jak na nadlinkové, tak podlinkové aktivity. Kromě televizních spotů propagujících Cif krém a celou řadu výrobků Domestos bude komunikace podpořena také on-line kampaní a spotřebitelskými soutěžemi. "V neposlední řadě budou výrobky značky Cif a Domestos aktivně komunikovány přímo v místě prodeje prostřednictvím hostesek, POS materiálů včetně vizuálně zajímavě uspořádaného druhotného umístění," dodává Křížová.

AUTOR: Klára Čikarová


ZDROJ: REGAL

Ekologickou drogerii od firmy Tierra Verde zakoupíte na našem e-shopu www.EKOzbozi.cz

ekozboží


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist