Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Řeřicha - malá záhrádka za oknem

06.11.2011  |  82× přečteno      vytisknout článek

Řeřicha je oblíbená hned ze tří důvodů - má výtečnou chuť, je velice zdravá, a její pěstování zvládne i úplný začátečník.

Řeřicha je oblíbená hned ze tří důvodů - má výtečnou chuť, je velice zdravá, a její pěstování zvládne i úplný začátečník.

Řeřicha setá (zahradní) je jednoletá rostlina, která dorůstá až 40 cm a má drobné bílé kvítky. Většina z nás ji ale kvést neuvidí, protože ke konzumaci se sklízí většinou v prvních 2-3 týdnech po vyklíčení.

Řeřicha je úžasným zdrojem důležitých látek, nejen v zimě
Řeřicha je skvělým zdrojem vitaminu C, což se nám náramně hodí právě v zimě, v čase s omezenými čerstvými zdroji tohoto vitaminu. Obsahuje i mnoho thiaminu (vitamin B1) a beta karotenu. Všechny zmíněné látky jsou nadmíru důležité pro silnou imunitu, jsou to účinné antioxidanty, které naše tělo zbavují toxinů a brání degenerativním procesům v buňkách a tkáních.
V této lahodné a jemné bylince najdeme i řadu minerálů, např. draslík, železo, hořčíkvápník, další nepostradatelné látky pro naše zdraví a celkovou kondici.

Řeřicha posiluje imunitu, léčí infekce a prospívá našemu trávení
Řeřicha je ceněná jako bylina/zelenina, prospěšná našim ledvinámmočovým cestám. Zbavuje je toxických látekeliminuje mikroorganismy způsobující záněty. Je tedy vhodné ji pravidelně konzumovat, pokud trpíme častými záněty močového měchýře nebo ledvin, a to jako prevenci i pro léčbu již rozvinuté infekce.
Jejich léčivých účinků lze využít také v případě nachlazenínemocí dýchacích cest. Pomáhá léčit kašel a stimuluje náš imunitní systém v boji proti původci nákazy.
Další její výhodou je příznivé působení na naše trávení. Řeřicha podporuje produkci trávicích šťáv, povzbuzuje činnost žlučníkujater, proto je dobře ji přidávat do tučnějších a těžkých jídel. Ulehčí nám jejich trávení a zabrání případným pocitům těžkosti po jídle.

Řeřicha - to pravé pro čistící kůru
Řeřichu můžeme použít jako součást detoxikační kůry. Díky poměrně bohatě zastoupenému draslíku působí močopudně, čistí tak naše ledviny a patří do skupiny bylin a zeleniny o kterých říkáme, že čistí krev. Tento blahodárný účinek je navíc posílen zmíněnými antioxidanty, řeřicha je tak tou pravou rostlinou pro čistící kůry a posílení imunitního systému.

Pěstování řeřichy zvládne i úplný začátečník
Vypěstovat si doma řeřichu může opravdu každý. Dokonce k tomu ani nepotřebujeme zeminu, úplně nám postačí obyčejná vata, kterou rozprostřeme na talíř nebo tácek, dostatečně navlhčíme a umístíme na okenní parapet s dostatkem světla. Na vatu pak rovnoměrně nasypeme semínka - můžeme i poměrně hustě - a každý den kropíme vodou tak, aby byla vata vydatně provlhčená. Sklízet můžeme už za týden, řeřicha roste opravdu rychle.
Mladé zelené rostlinky jednoduše odstřiháváme nad kořínkem, propláchneme vodou a můžeme rovnou konzumovat. Pokud několik dní počkáme, aby rostlinky dosáhly kolem 10 cm a odstřihneme jen jejich vršky, dorostou nám. Můžeme tedy z jedné dávky semínek sklízet dvakrát až třikrát.
Řeřichu lze doma pěstovat i např. v lehčím substrátu, v písku, jemnějších pilinách, nebo na vrstvě papírových ubrousků. V žádném případě ji ale nezapomeneme dostatečně a pravidelně zalévat. Venku ji lze opakovaně vysévat od března/dubna až do podzimu.

Řeřicha je lahodné a zdravé zpestření našeho jídelníčku
Mladé a křehké rostlinky řeřichy mají podobnou chuť jako ředkvička, jsou tedy výborné například jednoduše pokladené na chleba s máslem nebo sýrem. Drobněji nasekanou řeřichu můžeme přidávat do různých tvarohových, vaječnýchsýrových pomazánek, je velmi chutná v zeleninových salátech nebo na vařených bramborách, či bramborové kaši. Její čerstvou natí dodáme delikátní chuť i např. míchaným vajíčkům nebo slané omeletě. Vaječným pokrmům nejenže propůjčuje kořeněnou a pikantní chuť, ale jak jsme uvedli výše, zároveň nám pomáhá s jejich trávením, protože stimuluje činnost žlučníku.
Řeřicha se dá i tepelně upravovat, hodí se například do zeleninových polévek, nevýhodou ovšem je, že při vaření ztrácí většinu vitaminu C a také svoji jedinečnou chuť. Pokud ji do polévky přidáme příliš, celý pokrm dostane nahořklou chuť, proto s ní v tomto případě šetříme. Rozhodně doporučuji dát přednost její konzumaci v čerstvém stavu.

ZDROJ: www.fiftyfifty.cz, mírně kráceno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Regitas s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist