Velké bílé, nebo červené fazole mající tvar ledviny, jsou u nás asi nejznámější. Jejich domovem je Mexiko, a proto se výborně hodí právě ostrých pokrmů. Zkuste si červenými fazolemi připravenými s kousky kuřecího masa naplnit tortillu, nebo je přidejte do zeleninového, či těstovinového salátu. Navíc tím uděláte něco pro své zdraví - máslové fazole obsahují hodně bílkovin, vlákniny a vitaminu C, z prvků ve zvýšené míře K,P a Na. Můžete s nimi bojovat proti cukrovce, neboť obsahují glukokininy.

Zelené lusky: plné vitaminů A a B

V případě zelených lusků se jedná o nezralé, předčasně otrhané lusky fazole obecné. Původní domovinou této rostliny je Amerika. Křehké fazolové lusky jsou výborné jako příloha, a to podušené na másle. Můžete je orestovat na pánvi s další zeleninou, nebo si na nich pochutnat v méně dietní verzi se slaninkou. Fazolové lusky koupíte jak čerstvé, tak sterilované, nebo mražené. Nezralé lusky obsahují velké množství vitaminu A, B a minerální látky - hořčík a vápník.

 

Zelené lusky s česnekem

200 g čerstvých, příp. mražených fazolových lusků, 100 g anglické slaniny, 1 lžíce olivového oleje, 4 stroužky česneku, 1 lžička saturejky, sůl, 1 kostka MAGGI Bylinky česnek a petržel

Fazolové lusky omyjeme, čerstvé krátce povaříme ve vařící vodě a prudce ochladíme. Osušíme ja opečeme spolu s pokrájenou anglickou slaninou na rozpáleném oleji. Fazolky osolíme a necháme pod poklicí dusit cca 10 min., přidáme nasekaný česnek, kostku MAGGI Bylinky česnek a petržel, promícháme a necháme restovat volně bez pokličky. Poté přidáme nasekanou čerstvou saturejku (může být i sušená), promícháme a necháme ještě chvíli restovat, dokud fazolky nejsou pěkně opečené.

Mungo

Fazolky mungo poznáme podle zelené barvy. Nejvíce se pěstují, a také konzumují v asijských zemích, zejména v Indii. Nejchutnější jsou syrové, tepelně neopracované. Hodí se k naklíčení a právě tak je můžete nejčastěji koupit (Mungo výhonky). Mungo fazolky můžeme restovat na másle, výborné jsou jako součást čínských pokrmů. Určitě si pochutnáte, když si připravíte čerstvý salát s mungo výhonky, rajčaty, paprikou a balkánským sýrem. Mungo fazolky zlepšují trávení, a kromě vitaminů obsahují i zdravé bílkoviny.Černé fazolky jsou plné bílkovin

Černé fazolky

Domovem černých fazolek je Mexiko, proto se velmi uplatní v místní kuchyni. Zkuste černé fazolky dochutit chilli papričkou a zakysanou smetanou. Obsahují velké množství bílkovin a také vlákniny, která působí blahodárně na trávení.

 

Polévka z adzuki

1 hrnek adzuki, 1 cibule, 2 mrkve, sůl, sojová omáčka
Omyté fazole zvolna vařte ve vodě v tlakovém hrnci 30 až 40 minut. Přidejte nakrájenou zeleninu, osolte a vařte doměkka. Nakonec ochuťte sojovou omáčkou.

Adzuki fazole: pro zdravé ledviny

Adzuki jsou maličké, podlouhlé, fazolky červené až hnědé barvy.  Pro Japonce jsou druhou nejdůležitější luštěninou (první je sója). Tyto fazole jsou rychle připravené, vaří se stejnou dobu jako rýže. Jejich využití v kuchyni je poměrně široké - dají se přidat do polévek a kaší, do salátů nebo nákypů. Hodí se i pro přípravu sladkých jídel. Na rozdíl od jiných nezpůsobují nadýmání.Pozitivně působí na choroby ledvin.